ontwikkelingsmogelijkheden van de zeehaven Harlingen. Een meer gedetailleerde
beantwoording zal in hoofdstuk 3 thematisch plaats vinden.
Van belang is het er op te wijzen dat een aantal detailopmerkingen pas bij nadere
uitwerking van de Visie een rol kan gaan spelen. Het gaat in de Regiovisie om de
lange termijn: de periode 2010-2030. Tijdens de inspraakbijeenkomsten is steeds
gezegd dat het moeilijk is de toekomst te voorspellen en dat maar één ding zeker
is, namelijk dat de Regio er in 2030 anders uit zal zien dan nu beschreven. In het
Voorwoord van de Regiovisie is dan ook gemeld, dat de Regiovisie om de 5 zal
worden herijkt. De Regiovisie geeft richting aan te nemen besluiten. Met de
tussen partijen bereikte afstemming in deze Regiovisie wordt een grotere eenheid
van beleid bereikt. Daarmee kunnen behalve de publieke inspanningen ook de
private inspanningen gericht worden.
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op het kader en het ambitieniveau voor de
economische groei, op de positie van de Haven van Harlingen, op de ZZL en de
gevolgen daarvan voor wonen en werken, op de spanning tussen de economische
groei en het behoud van de kernkwaliteiten, op de ruimtelijke keuzes, op de rol
van de landbouw en die van het water als ordenend principe.
Economisch kader: Kompas voor de Toekomst en Langmanakkoord
De Regio maakt onderdeel uit van het Friese netwerk van economische
kernzones. Deze kernzones (Westergozone en A7-zone) zijn door een sterke
infrastructurele as met elkaar verbonden (noord-zuid as) De Friese kernzones
hebben elk hun eigen profiel: de Westergozone is vooral sterk in financiële en
zakelijke dienstverlening; de A7-zone heeft een meer industrieel profiel.
Het Kompas voor de toekomst (reactie van SNN op rapport van Cie. Langman)
schetst een ontwikkelingsstrategie voor Noord-Nederland voor de periode
2000-2010.Het Kompas kiest voor concentratie in kernzones, vitale steden als
trekkers voor de kernzones en ontwikkeling van de hoge kwaliteiten van het
buitengebied landelijk gebied)
Een betere aansluiting van het Noorden op de economische kerngebieden in het
Westen van het land en naar Duitsland en Noord Europa is daarbij volgens SNN
noodzakelijk Bij de ondertekening van het Langmanakkoord in 1998 is deze
strategie vastgelegd. In het Langmanakkoord werd overeenstemming bereikt
over de strategische uitgangspunten en het instrumentarium daarbij. Onderdeel
van het instrumentarium is een omvangrijke financiële impuls 9 miljard) en de
aanleg voor 2010 van de Hanzespoorlijn en de opname van een snelle
Zuiderzeelijn in de plannen. SNN heeft de ruimtelijk-economische visie Kompas
voor de Toekomst uitgewerkt in het maatregelprogramma "Kompas voor het
Noorden": er wordt geïnvesteerd in de steden, in de markt en in het landelijk
gebied.
10
De Regiovisie heeft deze afspraken tussen het Samenwerkingsverband Noord
Nederland (SNN) en het kabinet over de ontwikkeling van het Noorden als
uitgangspunt genomen. Het investeringsprogramma (Langmangelden) wordt tot
2010 uitgevoerd.
Vijfde Nota RO/ Stellingnamebrief
De Vijfde Nota RO tezamen met de Stellingnamebrief Nationaal Ruimtelijk Beleid
(2002) geldt als aanvullend kader voor de Regiovisie. Door het kabinet is
bevestigd dat het Leeuwarden een zelfde behandeling zal krijgen als de
hoofdsteden in het nationaal stedelijk netwerk Groningen-Assen. De
dwingendheid van het concept van bundeling en concentratie uit de Vijfde Nota
RO wordt in de Stellingnamebrief afgezwakt. De Regiovisie hanteert het concept
als uitgangspunt voor het behoud van de kernkwaliteiten.
Economische ontwikkeling
De regio is gezond en had tot voor kort een meer dan landelijke economische
groei. Inmiddels heeft ook de Regio te kampen met een lagere economische
groei. De effecten daarvan in de Regio lijken minder ernstig dan bij eerdere
recessies het geval was. Het aantal inwoners groeit licht en blijft nog onder het
landelijk gemiddelde, wat overigens past binnen de Langmanafspraken. Deze
afspraken zijn vooral gericht op de benutting van de arbeidsreserve in het
Noorden en minder op de groei van de bevolking. De Regiovisie richt zich op de
periode na Langman, namelijk 2010-2030. De Regiovisie gaat ervan uit dat in die
periode de totale Regio de landelijke economische groei en het landelijk
groeipercentage van de bevolking kan volgen. Met de komst van de Zuiderzeelijn
zal de groei van de bevolking in deze Regio boven het landelijk gemiddelde
komen te liggen, later ook gevolgd door een toename van de werkgelegenheid.
Concreet gaat de regiovisie uit van een bevolkingsgroei tussen 2000 en 2030 van
ong. 13%, een toename van de bevolking met ong. 25.000 inwoners: tot 2010
ong. 10.000 inwoners en van 2010-2030 ong. 15.000. Met de komst van de
Zuiderzeelijn valt een verdere toename van de bevolking te verwachten; de
voorspellingen variëren van enkele duizenden tot tienduizend nieuwe inwoners.
De Regio zal rekening moeten houden met deze mogelijke groei. De groei zal
voornamelijk opgevangen worden in Leeuwarden, en in bescheiden mate in
Akkrum/Grou.
Haven Harlingen
Karakteristiek voor de Regio is de aanwezigheid van een zeehaven. De
industriehaven van Harlingen is onlangs (mei 2003) dubbel zo groot geworden
(50 ha extra) Er is een gestage toename van de overslag. De haven levert een
belangrijke bijdrage aan de pluriformiteit van de economische activiteiten van de
Westergozone en aan de Regio in haar geheel. De recente uitbreiding van de
11
REACTIENOTA REGIOVISIE STADSREGIO LEEUWARDEN EN WESTERGOZONE, AUGUSTUS 2003
REACTIENOTA REGIOVISIE STADSREGIO LEEUWARDEN EN WESTERGOZONE, AUGUSTUS 2003