ontwikkelingsmogelijkheden van de zeehaven Harlingen. Een meer gedetailleerde beantwoording zal in hoofdstuk 3 thematisch plaats vinden. Van belang is het er op te wijzen dat een aantal detailopmerkingen pas bij nadere uitwerking van de Visie een rol kan gaan spelen. Het gaat in de Regiovisie om de lange termijn: de periode 2010-2030. Tijdens de inspraakbijeenkomsten is steeds gezegd dat het moeilijk is de toekomst te voorspellen en dat maar één ding zeker is, namelijk dat de Regio er in 2030 anders uit zal zien dan nu beschreven. In het Voorwoord van de Regiovisie is dan ook gemeld, dat de Regiovisie om de 5 zal worden herijkt. De Regiovisie geeft richting aan te nemen besluiten. Met de tussen partijen bereikte afstemming in deze Regiovisie wordt een grotere eenheid van beleid bereikt. Daarmee kunnen behalve de publieke inspanningen ook de private inspanningen gericht worden. In dit hoofdstuk wordt ingegaan op het kader en het ambitieniveau voor de economische groei, op de positie van de Haven van Harlingen, op de ZZL en de gevolgen daarvan voor wonen en werken, op de spanning tussen de economische groei en het behoud van de kernkwaliteiten, op de ruimtelijke keuzes, op de rol van de landbouw en die van het water als ordenend principe. Economisch kader: Kompas voor de Toekomst en Langmanakkoord De Regio maakt onderdeel uit van het Friese netwerk van economische kernzones. Deze kernzones (Westergozone en A7-zone) zijn door een sterke infrastructurele as met elkaar verbonden (noord-zuid as) De Friese kernzones hebben elk hun eigen profiel: de Westergozone is vooral sterk in financiële en zakelijke dienstverlening; de A7-zone heeft een meer industrieel profiel. Het Kompas voor de toekomst (reactie van SNN op rapport van Cie. Langman) schetst een ontwikkelingsstrategie voor Noord-Nederland voor de periode 2000-2010.Het Kompas kiest voor concentratie in kernzones, vitale steden als trekkers voor de kernzones en ontwikkeling van de hoge kwaliteiten van het buitengebied landelijk gebied) Een betere aansluiting van het Noorden op de economische kerngebieden in het Westen van het land en naar Duitsland en Noord Europa is daarbij volgens SNN noodzakelijk Bij de ondertekening van het Langmanakkoord in 1998 is deze strategie vastgelegd. In het Langmanakkoord werd overeenstemming bereikt over de strategische uitgangspunten en het instrumentarium daarbij. Onderdeel van het instrumentarium is een omvangrijke financiële impuls 9 miljard) en de aanleg voor 2010 van de Hanzespoorlijn en de opname van een snelle Zuiderzeelijn in de plannen. SNN heeft de ruimtelijk-economische visie Kompas voor de Toekomst uitgewerkt in het maatregelprogramma "Kompas voor het Noorden": er wordt geïnvesteerd in de steden, in de markt en in het landelijk gebied. 10 De Regiovisie heeft deze afspraken tussen het Samenwerkingsverband Noord Nederland (SNN) en het kabinet over de ontwikkeling van het Noorden als uitgangspunt genomen. Het investeringsprogramma (Langmangelden) wordt tot 2010 uitgevoerd. Vijfde Nota RO/ Stellingnamebrief De Vijfde Nota RO tezamen met de Stellingnamebrief Nationaal Ruimtelijk Beleid (2002) geldt als aanvullend kader voor de Regiovisie. Door het kabinet is bevestigd dat het Leeuwarden een zelfde behandeling zal krijgen als de hoofdsteden in het nationaal stedelijk netwerk Groningen-Assen. De dwingendheid van het concept van bundeling en concentratie uit de Vijfde Nota RO wordt in de Stellingnamebrief afgezwakt. De Regiovisie hanteert het concept als uitgangspunt voor het behoud van de kernkwaliteiten. Economische ontwikkeling De regio is gezond en had tot voor kort een meer dan landelijke economische groei. Inmiddels heeft ook de Regio te kampen met een lagere economische groei. De effecten daarvan in de Regio lijken minder ernstig dan bij eerdere recessies het geval was. Het aantal inwoners groeit licht en blijft nog onder het landelijk gemiddelde, wat overigens past binnen de Langmanafspraken. Deze afspraken zijn vooral gericht op de benutting van de arbeidsreserve in het Noorden en minder op de groei van de bevolking. De Regiovisie richt zich op de periode na Langman, namelijk 2010-2030. De Regiovisie gaat ervan uit dat in die periode de totale Regio de landelijke economische groei en het landelijk groeipercentage van de bevolking kan volgen. Met de komst van de Zuiderzeelijn zal de groei van de bevolking in deze Regio boven het landelijk gemiddelde komen te liggen, later ook gevolgd door een toename van de werkgelegenheid. Concreet gaat de regiovisie uit van een bevolkingsgroei tussen 2000 en 2030 van ong. 13%, een toename van de bevolking met ong. 25.000 inwoners: tot 2010 ong. 10.000 inwoners en van 2010-2030 ong. 15.000. Met de komst van de Zuiderzeelijn valt een verdere toename van de bevolking te verwachten; de voorspellingen variëren van enkele duizenden tot tienduizend nieuwe inwoners. De Regio zal rekening moeten houden met deze mogelijke groei. De groei zal voornamelijk opgevangen worden in Leeuwarden, en in bescheiden mate in Akkrum/Grou. Haven Harlingen Karakteristiek voor de Regio is de aanwezigheid van een zeehaven. De industriehaven van Harlingen is onlangs (mei 2003) dubbel zo groot geworden (50 ha extra) Er is een gestage toename van de overslag. De haven levert een belangrijke bijdrage aan de pluriformiteit van de economische activiteiten van de Westergozone en aan de Regio in haar geheel. De recente uitbreiding van de 11 REACTIENOTA REGIOVISIE STADSREGIO LEEUWARDEN EN WESTERGOZONE, AUGUSTUS 2003 REACTIENOTA REGIOVISIE STADSREGIO LEEUWARDEN EN WESTERGOZONE, AUGUSTUS 2003

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 209