Blad 2 In de Woonwijzer van 3 oktober 2002 wordt gesproken van een gemiddelde wachttijd van 15 maanden voor studenten. Hoewel via de Woonwij zer niet het totale aanbod aan sociale huurwoningen wordt gepubliceerd, geeft de gemiddelde wachttijd wel een duidelijke signaal over de druk op de huurmarkt. De sociale sector is in Leeuwarden een belangrijke aanbieder van woonruimte voor studenten. Van de HBO-studenten met studiefinanciering woont 41% op een kamer in een 'studentenhuis' van een van de corporaties, dus in een pand dat onder de kamerverhuurregeling valt (Bron: IB- groep en gemeentelijke regeling kamerverhuur)Daarnaast woont een nog onbekend aantal studenten zelfstandig of met één huisgenoot in een sociale huurwoning. Op basis van een specifiek op Leeuwarden gericht kwantitatief onderzoek, gebaseerd op bestanden van de Informatie Beheergroep, concludeert Laagland'Advies dat er op dit moment een potentieel tekort is van 600 tot 700 kamers. Dit tekort wordt gevormd door studenten die thuis wonen en (nog) geen kamer kunnen vinden in Leeuwarden en studenten die (mogelijk)noodgedwongen buiten Leeuwarden wonen. De basis voor de berekening van dit potentiële tekort is een vergelijking tussen cijfers van 1999 en 2003 over uit- en thuiswonende studenten, die studeren aan een Leeuwarder HBO-instelling. In 1999 waren er relatief meer studenten uitwonend in Leeuwarden en het aandeel thuiswonenden en uitwonend buiten Leeuwarden was kleiner. In het studiejaar 2007/2008 kan dit potentiële tekort bij gelijkblijvend aanbod en als gevolg van de verwachte groei van het aantal studenten oplopen naar tussen 900 en 1150 kamers. De uitkomsten uit een kwalitatief onderzoek (voorjaar 2003)onder alle studenten van de HBO-instellingen bevestigen het beeld dat er een potentieel tekort aan woonruimte voor studenten is Beleidsinzet Leeuwarden wil zich als kennisstad/HBO-stad profileren. Dit betekent ook dat wij streven naar voldoende en kwalitatief goede (veilige) studentenhuisvesting in de stad. Ook het aanbod voor studenten moet gedifferentieerd zijn, zodat er iets te kiezen valt. Omdat er toenemende druk op de (kamerverhuur)markt is willen wij meewerken aan het vergroten van het woningaanbod voor studenten. Een van de mogelijkheden daarvoor is het verruimen van de kamerverhuurregeling, waardoor nieuwe panden worden toegelaten tot de kamerverhuurmarkt Korte toelichting op de herziene Regeling Kamerverhuur De Regeling Kamerverhuur omvat bepalingen in de Huisvestingsverordening en de Bouwverordening. Blad 3 In de Huisvestingsverordening zijn de regels voor wijzigingen in de samenstelling van de woningvoorraad opgenomen met betrekking tot splitsing in appartementsrechten en omzetting van zelfstandige naar onzelfstandige woonruimte. Met de splitsingsvergunning moet enerzijds voorkomen worden dat teveel huurwoningen worden onttrokken aan de huurvoorraadAnderzijds heeft de vergunning controle van de bouwkundige staat en het onderhoud van complexen tot doelIn de Bouwverordening worden gebruikseisen en andere voorwaarden benoemd waaraan kamerverhuurpanden moeten voldoen. Het betreft technische eisen met betrekking tot gezondheid, reinheid, hygiëne en in het bijzonder brandveiligheid. In het vervolg van deze brief gaan wij in op de door ons voorgestelde wijzigingen in de Huisvestingsverordening en de inspraakreacties daaropOok gaan wij in op de door ons voorgestelde wij zigingen in de BouwverordeningArtikelen die niet gewijzigd worden blijven buiten beschouwing. De wijzigingsvoorstellen worden artikelsgewijs aan de orde gesteld. Ter informatie: de wijzigingsvoorstellen hebben betrekking op aanvragen die worden gedaan nadat u heeft ingestemd met de nieuwe regelgeving. Wij zigingen huisvestingsverordening In onderstaand schema worden de door ons voorgestelde wijzigingen toegelicht. Artikel 2.1.4, lid 4 Gronden tot weigering van een splits ing sve rgunni ng De splitsingsvergunning kan geweigerd worden wanneer de huurprij s valt binnen de door het Rijk gehanteerde huurgrenzen voor huursubsidie. De huurgrenzen staan genoemd in artikel 13 van de Huursubsidiewet en worden jaarlijks aangepast. Artikel 2.1.5 Aanhouding van de splitsingsaanvraag Wanneer voor een gebied een voorbereidingsbesluit is genomen in het kader van artikel 21 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening kan de splitsingsaanvraag worden aangehouden. Artikel 2.2.4 lid 2 onder a, b en c Gronden tot weigering van een omzettingsvergunning Doel van dit artikel is het reguleren van de groei van het aantal kamerverhuurpanden: er moet sprake zijn van een spreiding van kamerverhuurpanden en buurten waar al veel

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 255