Blad 2
voorkeur, gelet op kosten, efficiencyvoordelen en
kwaliteitseisen.
Het belang van een verantwoorde formatie-omvang is ook door
het rijk nadrukkelijk onder de aandacht van de gemeente
gebracht. Het ministerie van VROM heeft bij de gemeente een
inspectie uitgevoerd waarbij o.a. is vastgesteld, dat de
formatie-omvang van de gemeente voor de
vergunningverlening te laag is in verhouding tot het
takenpakket en aangedrongen op een verbetering van deze
situatie
Dit beeld wordt bevestigd door recente benchmarkgegevens
van een aantal grotere Nederlandse gemeenten, waarbij
sprake is van een continu proces van gegevensverzameling en
-vergelijking, waar ook onze gemeente aan meewerkt. Uit
deze gegevens komt naar voren, dat de in Leeuwarden
ingezette formatie (inclusief inhuurpersoneel) relatief
vrijwel het laagst is van alle deelnemende gemeenten,
terwij 1 de gemeente op het onderdeel arbeidsproduktiviteit
als hoogste uit de bus komt
Hoewel dit voorstel uitgaat van een toename van de vaste
formatie die gepaard gaat met een toename van de vaste
kosten, zijn de financiële risico's hiervan beperkt. De
komende jaren zal bij het betreffende team door
leeftijdsontwikkelingen een natuurlijke uitstroom op gang
komen, waardoor het mogelijk is in de toekomst in te
spelen op ontwikkelingen in het werkaanbod.
Ter financiering van de vereiste formatie-aanpassing is het
nodig om de legestarieven bij te stellen tot een
kostendekkend niveau. In dat kader stellen wij tevens voor
een differentiatie aan te brengen in de tariefstelling.
"Wij stellen voor om de tarieven voor kleinere bouwaanvragen
tot 12.500 te verlagen met 1,50 per 500 bouwkosten en
de aanvragen van meer dan 12.500 te verhogen. Rekening
houdend met een kostenindexering naar het niveau van de
begroting 2 0 04 bedragen de tarieven dan respectievelijk
5,25 en 7,35 per 500 bouwkosten. Daarmee komt het
gemiddelde tariefpercentage uit op bijna 1,5 Landelijk
ligt dit percentage op 1,6 (cijfer 2001).
Volledigheidshalve merken wij op, dat de voorgestelde
kostendekkende tarieven zijn berekend op basis van
verwachte aantallen aanvragen en bouwsommen.
Legesopbrengsten zijn evenwel conjunctuurgevoelig. Daardoor
zal net als in het verleden sprake kunnen zijn van zowel
positieve als negatieve jaarresultaten.
Vergunningen kamerverhuur
In 1999 is een nieuwe regeling voor de kamerverhuur
ingevoerd. Begin 2004 zal de implementatie van de regeling
worden afgerond. Vanaf dat moment treedt de beheerfase in
werking, waarbij een begin wordt gemaakt met de 3-
jaarlijkse hercontroles.
Daarnaast hebt u in verband met de heersende krapte op de
woningmarkt voor studenten onlangs besloten tot een
verruiming van de kamerverhuurmarkt. Dit zal leiden tot een
beperkte toename van het aantal kamerverhuurpanden.
Blad 3
Gedurende de implementatiefase is de regeling uitgevoerd
met inhuurpersoneel. Nu de regeling een continu karakter
krijgt kunnen de werkzaamheden voortaan worden uitgevoerd
met vast personeel.
De hiervoor berekende kostendekkende legestarieven maken
deel uit van de "Eerste wijziging van de tarieventabel
behorende bij de Legesverordening Leeuwarden 2004'.
Vaststelling tarieven
De vaststelling van de nieuwe tarieven voor zowel
bouwvergunningen als vergunningen kamerverhuur maakt deel
uit van het bijgaande concept-raadsbesluit "Eerste
wijziging van de tarieventabel behorende bij de
Legesverordening Leeuwarden 2004'
Wijzigen begroting 2004
In verband met de tariefaanpassingen en kostenverhogingen
dient de begroting 2004 te worden aangepast.
Voor de bouwvergunningen dienen zowel kosten als
opbrengsten te worden verhoogd met een bedrag van
367.000.
Voor de vergunningen kamerverhuur dienen als gevolg van de
gewijzigde formatie-omvang de inkomsten en uitgaven per
saldo te worden verhoogd met een bedrag van 51.500.
Leeuwarden, 27 november 20 03
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
M. de Boer, burgemeester,
drsC.H.J. Brugman, secretaris.