Blad 2 voorkeur, gelet op kosten, efficiencyvoordelen en kwaliteitseisen. Het belang van een verantwoorde formatie-omvang is ook door het rijk nadrukkelijk onder de aandacht van de gemeente gebracht. Het ministerie van VROM heeft bij de gemeente een inspectie uitgevoerd waarbij o.a. is vastgesteld, dat de formatie-omvang van de gemeente voor de vergunningverlening te laag is in verhouding tot het takenpakket en aangedrongen op een verbetering van deze situatie Dit beeld wordt bevestigd door recente benchmarkgegevens van een aantal grotere Nederlandse gemeenten, waarbij sprake is van een continu proces van gegevensverzameling en -vergelijking, waar ook onze gemeente aan meewerkt. Uit deze gegevens komt naar voren, dat de in Leeuwarden ingezette formatie (inclusief inhuurpersoneel) relatief vrijwel het laagst is van alle deelnemende gemeenten, terwij 1 de gemeente op het onderdeel arbeidsproduktiviteit als hoogste uit de bus komt Hoewel dit voorstel uitgaat van een toename van de vaste formatie die gepaard gaat met een toename van de vaste kosten, zijn de financiële risico's hiervan beperkt. De komende jaren zal bij het betreffende team door leeftijdsontwikkelingen een natuurlijke uitstroom op gang komen, waardoor het mogelijk is in de toekomst in te spelen op ontwikkelingen in het werkaanbod. Ter financiering van de vereiste formatie-aanpassing is het nodig om de legestarieven bij te stellen tot een kostendekkend niveau. In dat kader stellen wij tevens voor een differentiatie aan te brengen in de tariefstelling. "Wij stellen voor om de tarieven voor kleinere bouwaanvragen tot 12.500 te verlagen met 1,50 per 500 bouwkosten en de aanvragen van meer dan 12.500 te verhogen. Rekening houdend met een kostenindexering naar het niveau van de begroting 2 0 04 bedragen de tarieven dan respectievelijk 5,25 en 7,35 per 500 bouwkosten. Daarmee komt het gemiddelde tariefpercentage uit op bijna 1,5 Landelijk ligt dit percentage op 1,6 (cijfer 2001). Volledigheidshalve merken wij op, dat de voorgestelde kostendekkende tarieven zijn berekend op basis van verwachte aantallen aanvragen en bouwsommen. Legesopbrengsten zijn evenwel conjunctuurgevoelig. Daardoor zal net als in het verleden sprake kunnen zijn van zowel positieve als negatieve jaarresultaten. Vergunningen kamerverhuur In 1999 is een nieuwe regeling voor de kamerverhuur ingevoerd. Begin 2004 zal de implementatie van de regeling worden afgerond. Vanaf dat moment treedt de beheerfase in werking, waarbij een begin wordt gemaakt met de 3- jaarlijkse hercontroles. Daarnaast hebt u in verband met de heersende krapte op de woningmarkt voor studenten onlangs besloten tot een verruiming van de kamerverhuurmarkt. Dit zal leiden tot een beperkte toename van het aantal kamerverhuurpanden. Blad 3 Gedurende de implementatiefase is de regeling uitgevoerd met inhuurpersoneel. Nu de regeling een continu karakter krijgt kunnen de werkzaamheden voortaan worden uitgevoerd met vast personeel. De hiervoor berekende kostendekkende legestarieven maken deel uit van de "Eerste wijziging van de tarieventabel behorende bij de Legesverordening Leeuwarden 2004'. Vaststelling tarieven De vaststelling van de nieuwe tarieven voor zowel bouwvergunningen als vergunningen kamerverhuur maakt deel uit van het bijgaande concept-raadsbesluit "Eerste wijziging van de tarieventabel behorende bij de Legesverordening Leeuwarden 2004' Wijzigen begroting 2004 In verband met de tariefaanpassingen en kostenverhogingen dient de begroting 2004 te worden aangepast. Voor de bouwvergunningen dienen zowel kosten als opbrengsten te worden verhoogd met een bedrag van 367.000. Voor de vergunningen kamerverhuur dienen als gevolg van de gewijzigde formatie-omvang de inkomsten en uitgaven per saldo te worden verhoogd met een bedrag van 51.500. Leeuwarden, 27 november 20 03 Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, M. de Boer, burgemeester, drsC.H.J. Brugman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 325