Bouwvergunningen 1998-2002 Aantal 1,000 950 900 D Begrote legesopbrengsten B Werkelijke legesopbrengsten Aantal vergunningen 0 Kosten Resultaat Jaar Bedrag 2,500,00 2,000,000 1,500,000 1,000,000 500,000 500,000- Ambtelijke toelichting Onderwerp: Uitbreiding vaste formatie voor verlenen bouwvergunningen en vergunningen kamerverhuur In 2001 heeft de sector Bouwen en Wonen een nieuw organisatiemodel ingevoerd. Binnen de organisatie van Bouwen en Wonen verzorgt het team Bouw-, Woning- en Monumententoezicht (BWMT) o.a. de afhandeling van bouwvergunningen en vergunningen kamerverhuur. Daarna hebben zich op het werkterrein van BWMT ontwikkelingen voorgedaan die van invloed zijn op de werklast van het team. Deze ontwikkelingen zijn voor de sector aanleiding geweest een voorstel te ontwikkelen, dat voorziet in het aanpassen van de organisatie op de nieuwe situatie. Voor meer informatie over genoemde ontwikkelingen en aangedragen oplossing verwijs ik u kortheidshalve naar de raadsbrief. In aanvulling op het financiële overzicht inzake de legesopbrengsten en kosten in de afgelopen jaren, merk ik op, dat de legesopbrengsten in 2003 ca. 100.000 hoger zullen uitvallen dan begroot en derhalve zullen uitkomen op 1,3 min. Omdat de kosten naar verwachting 300.000 hoger zullen zijn i.v.m. de inhuur van tijdelijk personeel en daardoor uitkomen op 1,5 min. zal over 2003 worden aangekoerst op een nadelig saldo van 200.000. De afgelopen jaren overziende, kan worden vastgesteld, dat er sprake is van wisselende resultaten per jaar, maar dat per saldo sprake is van een (zeer) positief resultaat op de vergunningverlening. Verder merk ik het volgende op. In de raadsbrief worden voorstellen gedaan t.a.v. het aanpassen van legestarieven. De voorstellen zijn gebaseerd op het kostenniveau van 2003. Ongeveer gelijktijdig met de behandeling van dit voorstel zal behandeling plaatsvinden van de Belastingverordening 2004. Om dubbele besluitvorming te voorkomen stel ik voor de nieuwe legestaneven middels een wijziging van de Belastingverordening te laten vaststellen, waarbij dan tevens autonome kostenontwikkelingen, die losstaan van het hier gepresenteerde voorstel, in de tarieven voor 2004 kunnen worden verdisconteerd. Ook na deze correctie zullen de Leeuwarder tarieven nog altijd onder het landelijk gemiddelde van 1,6% liggen. Omdat dit laatst bekende cijfer dateert van 2001 lijkt het aannemelijk dat de leeuwarder tarieven nog iets gunstiger afsteken bij het landelijk gemiddelde.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 329