Gemeente Jeeuwarden Oldehoofsterkerkhof 2 Postbus 21000 8900 JA Leeuwarden Telefoon 058 233 88 33 Actieplan verkeersveiligheid Kenmerk 26 0 00 dp Aan de gemeenteraad. Inleiding Om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen is in december 1997 door gemeenten, provincies, waterschappen en het Rijk het convenant "Duurzaam Veilig" ondertekend. De eerste fase daarvan liep van 1997 t/m 2002. Naast infra structuur en handhaving is verkeerseducatie de derde pijler waarop Duurzaam Veilig rust. Veel van de Duurzaam Veilig aanpassingen zoals de 30 en 60 km per uur gebieden zijn immers zinloos als de weggebruiker ze niet begrijpt of accepteert Als gevolg van de regionalisatie van het verkeersveiligheidsbeleid is verkeerseducatie iets wat provinciaal gestalte zal krijgen. De uitvoering ervan dient zo dicht mogelijk bij de burger plaats te vinden, op lokaal niveau derhalve. Dat betekent dat verkeerseducatie een structureel onderdeel behoort te zijn van het gemeentelijk verkeersveiligheidsbeleid. Voor een structurele aanpak van verkeerseducatie is een permanente aanpak van groot belang Permanente Verkeers Educatie (PVE) heeft tot doel de verkeersdeelnemer gedurende het hele leven (van wieg tot rollator) de benodigde kennis, vaardigheden en motivatie bij te brengen voor een veilige deelname aan het verkeer Daar is bij in begrepen het hebben van inzicht in verkeerssituaties. Het is een continu (permanent) proces. Nieuwe actie Q In maart 2003 is het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Friesland (ROF) gestart met een nieuwe verkeersveiligheidscampagnede Actie -25% Verkeersslachtoffers Fase II. Evenals bij de eerste Actie -25% wordt de gemeenten gevraagd middels een raadsbesluit hun deelname aan deze Actie kenbaar te maken. Doel Actie -25% Het doel van deze Actie -25% Verkeersslachtoffers is om het aantal doden en (ziekenhuis)-gewonden in het Friese verkeer te doen verminderen met 25% (het Streefgetal) in het jaar 2010, ten opzichte van het gemiddelde van de jaren 1997, 1998 en 1999 (het Peilgetal)Deze provinciale doelstelling valt binnen de doelstelling van het 2e Structuurschema Verkeer en Vervoer (SW II 1990-2010)Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt in gemeentelijke, provinciale of rijkswegen, hetgeen natuurlijk een vertekend beeld kan geven, net als b.v. een busongeluk in een kleine gemeente. Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart It aide spegelet him yn wat de takomst hat Piter Terpstra

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 330