Blad 2
Een simpele gelijkluidende doelstelling is echter te
prefereren
Voor onze gemeente betekent dit het volgende.
Het gemiddeld aantal slachtoffers op alle wegen in onze gemeente over de jaren
1997 tot en met 1999 is 184 peilgetal). Verlaging met 25% levert een streefgetal
op van 138 slachtoffers in 2010.
Waarom deze Tweede Actie -25%
In de afgelopen jaren heeft de eerste Actie -25%
Verkeersslachtoffers, die liep van 1987 tot en met het jaar
2000, goede resultaten opgeleverd. Het landelijk beoogde
resultaat werd echter niet gehaald, de daling was slechts
8%. Ten opzichte van dit landelijk gemiddelde heeft
Friesland het met een daling van 18% niet slecht gedaan!
In Leeuwarden werd zelfs een daling bereikt van 37 wat
van wezenlijke invloed is geweest op de 18% daling voor
Friesland. Een groot succes dus voor Leeuwarden.
In het kader van het Tweede Structuurschema Verkeer en
Vervoer was de Actie -25% verkeersslachtoffers en gewonden
voor het jaar 2000 slechts een tussendoel op weg naar het
jaar 2010.
Ook het vingerende Provinciaal Verkeer en Vervoer Plan kent
een doelstelling naar het jaar 2 010 (-25%
[ziekenhuis]gewonden en -30% verkeersslachtoffers t.o.v.
1998)Hoog tijd dus om verder te gaan met de beperking van
het leed dat ons verkeerssysteem veroorzaakt.
Deelname Actie -25%
Alle Friese gemeenten is gevraagd deel te nemen aan deze
Actie -25% middels een raadsbesluit waarin tot deelname
wordt besloten. Bijna alle gemeenten hebben dit reeds
middels een raadsbesluit kenbaar gemaakt, of zullen dat dit
jaar nog doen. Ook Provinciale Staten van Friesland en het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat (Rijkswaterstaat
directie Noord Nederland) is gevraagd deel te nemen aan
deze actie. Ongevallen gebeuren immers ook op provinciale
en rijkswegen.
Daarnaast zijn (verkeersveiligheids)organisaties in
Friesland gevraagd om de Actie -25% met raad en daad te
ondersteunen. Tevens kan iedere andere organisatie in de
provincie zich melden als sympathisant van de Actie, om zo
het doel van de Actie te onderschrijven en (morele) steun
te geven aan de deelnemende Friese overheden.
Naast het raadsbesluit, waarin tot deelname wordt besloten,
dient de gemeente een werkplan Verkeersveiligheid op de
stellen voor de periode waarin de Actie -25% loopt. In het
werkplan dient te worden aangegeven welke inspanningen de
gemeente zich zal getroosten op het gebied van
gedragsbeïnvloeding. Niet zozeer door een aanpak van de
infrastructuur, maar met name op het gebied van Educatie,
Handhaving en Voorlichting.
De grootste stimulans die uitgaat van deelname aan de Actie
-25%, is dat op die wijze een actieve bijdrage geleverd kan
Blad 3
worden aan de beperking van het vele leed dat
verkeersonveiligheid veroorzaakt. Iedere daling van het
aantal verkeersslachtoffers is het waard om gevierd te
worden, in de wetenschap echter dat er nog te veel ellende
is om dat uitbundig te doen.
In bijgevoegd Actieplan Verkeersveiligheid 2004 t/m 2006
wordt in hoofdstuk 2 ingegaan op de landelijke en
provinciale ontwikkelingen (waaruit het voorgaande is
gedestileerd)waarna in hoofdstuk 3 een overzicht gegeven
wordt van de geplande verkeerseducatieve activiteiten in
2004 t/m 2006. In hoofdstuk 4 worden de financiële
gevolgen aangegeven.
Financiën:
1) benodigd krediet:
Voor uitvoering van de in het actieplan verkeersveiligheid
2004 t/m 2006 aangegeven maatregelen is een krediet nodig
van 81.500,-.
2) bijdragen:
Deelname aan de actie -25% verkeersslachtoffers levert de
gemeente een bijdrage van het ROF op van
10.000,- (een éénmalige startbijdrage van 1000,- met
daar overheen nog een bijdrage van 0,10 per inwoner)
Goedkeuring van het bijgevoegde actieplan
verkeersveiligheid 2004 t/m 2006 levert de gemeente nog een
extra planpremie van het ROF op van 36.000,- (een extra
bijdrage van 0,4 0 per inwoner)
Op de uitvoeringskosten van de in de nota genoemde
maatregelen geeft het ROF tevens een bijdrage van 50-s in de
kosten, hetgeen voor de genoemde maatregelen uitkomt op
35.500,-.
De totale bijdrage van het ROF komt daarmee op 81.500.
Leeuwarden, 5-11-03
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
M. de Boer, burgemeester,
drs. C.H.J. Brugman, secretaris.