Blad 2 Een simpele gelijkluidende doelstelling is echter te prefereren Voor onze gemeente betekent dit het volgende. Het gemiddeld aantal slachtoffers op alle wegen in onze gemeente over de jaren 1997 tot en met 1999 is 184 peilgetal). Verlaging met 25% levert een streefgetal op van 138 slachtoffers in 2010. Waarom deze Tweede Actie -25% In de afgelopen jaren heeft de eerste Actie -25% Verkeersslachtoffers, die liep van 1987 tot en met het jaar 2000, goede resultaten opgeleverd. Het landelijk beoogde resultaat werd echter niet gehaald, de daling was slechts 8%. Ten opzichte van dit landelijk gemiddelde heeft Friesland het met een daling van 18% niet slecht gedaan! In Leeuwarden werd zelfs een daling bereikt van 37 wat van wezenlijke invloed is geweest op de 18% daling voor Friesland. Een groot succes dus voor Leeuwarden. In het kader van het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer was de Actie -25% verkeersslachtoffers en gewonden voor het jaar 2000 slechts een tussendoel op weg naar het jaar 2010. Ook het vingerende Provinciaal Verkeer en Vervoer Plan kent een doelstelling naar het jaar 2 010 (-25% [ziekenhuis]gewonden en -30% verkeersslachtoffers t.o.v. 1998)Hoog tijd dus om verder te gaan met de beperking van het leed dat ons verkeerssysteem veroorzaakt. Deelname Actie -25% Alle Friese gemeenten is gevraagd deel te nemen aan deze Actie -25% middels een raadsbesluit waarin tot deelname wordt besloten. Bijna alle gemeenten hebben dit reeds middels een raadsbesluit kenbaar gemaakt, of zullen dat dit jaar nog doen. Ook Provinciale Staten van Friesland en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (Rijkswaterstaat directie Noord Nederland) is gevraagd deel te nemen aan deze actie. Ongevallen gebeuren immers ook op provinciale en rijkswegen. Daarnaast zijn (verkeersveiligheids)organisaties in Friesland gevraagd om de Actie -25% met raad en daad te ondersteunen. Tevens kan iedere andere organisatie in de provincie zich melden als sympathisant van de Actie, om zo het doel van de Actie te onderschrijven en (morele) steun te geven aan de deelnemende Friese overheden. Naast het raadsbesluit, waarin tot deelname wordt besloten, dient de gemeente een werkplan Verkeersveiligheid op de stellen voor de periode waarin de Actie -25% loopt. In het werkplan dient te worden aangegeven welke inspanningen de gemeente zich zal getroosten op het gebied van gedragsbeïnvloeding. Niet zozeer door een aanpak van de infrastructuur, maar met name op het gebied van Educatie, Handhaving en Voorlichting. De grootste stimulans die uitgaat van deelname aan de Actie -25%, is dat op die wijze een actieve bijdrage geleverd kan Blad 3 worden aan de beperking van het vele leed dat verkeersonveiligheid veroorzaakt. Iedere daling van het aantal verkeersslachtoffers is het waard om gevierd te worden, in de wetenschap echter dat er nog te veel ellende is om dat uitbundig te doen. In bijgevoegd Actieplan Verkeersveiligheid 2004 t/m 2006 wordt in hoofdstuk 2 ingegaan op de landelijke en provinciale ontwikkelingen (waaruit het voorgaande is gedestileerd)waarna in hoofdstuk 3 een overzicht gegeven wordt van de geplande verkeerseducatieve activiteiten in 2004 t/m 2006. In hoofdstuk 4 worden de financiële gevolgen aangegeven. Financiën: 1) benodigd krediet: Voor uitvoering van de in het actieplan verkeersveiligheid 2004 t/m 2006 aangegeven maatregelen is een krediet nodig van 81.500,-. 2) bijdragen: Deelname aan de actie -25% verkeersslachtoffers levert de gemeente een bijdrage van het ROF op van 10.000,- (een éénmalige startbijdrage van 1000,- met daar overheen nog een bijdrage van 0,10 per inwoner) Goedkeuring van het bijgevoegde actieplan verkeersveiligheid 2004 t/m 2006 levert de gemeente nog een extra planpremie van het ROF op van 36.000,- (een extra bijdrage van 0,4 0 per inwoner) Op de uitvoeringskosten van de in de nota genoemde maatregelen geeft het ROF tevens een bijdrage van 50-s in de kosten, hetgeen voor de genoemde maatregelen uitkomt op 35.500,-. De totale bijdrage van het ROF komt daarmee op 81.500. Leeuwarden, 5-11-03 Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, M. de Boer, burgemeester, drs. C.H.J. Brugman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 331