categorie
Kenmerk
gericht op
0-4
niet zelfstandig
rol van de ouders
4-12
Basisschool
het leren van de regels
12-16
Voortgezet onderwijs
het verkrijgen van inzicht
16-25
Beginnende bestuurders
het opdoen van ervaring
25-60
Rijbewijsbezitters
het actueel houden van
60+
Mogelijke functieafname
mobiel blijven, maar wel veilig
Verkeersonveiligheid wordt uitgedrukt in harde cijfers: aantal doden en gewonden.
Maatregelen om de verkeersonveiligheid aan te pakken worden dan ook vaak
beoordeeld op de mate waarin zij erin slagen doden en gewonden te besparen. Als die
wijze van "afrekenen" wordt toegepast op PVE, zou dat er toe kunnen leiden dat
sommige PVE doelgroepen onderbelicht worden. Zo vallen er bijvoorbeeld in de
doelgroep 0-4 jarigen relatief weinig slachtoffers en is in die doelgroep bijgevolg weinig
directe verkeersveiligheidswinst te halen. PVE moet echter worden gezien als een
voorwaarde voor verkeersveilig gedrag.
Het permanente karakter van PVE betekent dat activiteiten die voor een bepaalde leef
tijdsfase of doelgroep worden ontplooid zich veelal pas in een latere leeftijdsfase of
doelgroep terug verdienen. PVE mag dan ook niet uitsluitend op basis van de directe
veiligheidswinst per doelgroep worden afgerekend.
Ook het volgende speelt hierbij een rol. Het menselijk leven wordt erdoor gekenmerkt
dat een zekere wijsheid door vallen en opstaan wordt verkregen. In het verkeer (een
sociale bezigheid) is dat niet anders. Daar waar het 'vallen' echter zwaar lichamelijk
letsel dan wel de dood tot gevolg heeft is de redelijke verhouding tussen 'vallen' en de
daardoor verkregen 'wijsheid' zoek. Het is derhalve niet alleen zaak het AANTAL
ongevallen te reduceren, maar evenzeer om de afloop van ongevallen te beïnvloeden.
Voorbeeld: dat iemand met weinig rijervaring met de wielen van zijn auto in de berm
belandt is tot daar aan toe. Als het gevolg ervan door snelheidsreductie, tengevolge van
een cursus waarbij inzicht in de gevolgen van overmatige snelheid wordt gegeven, kan
worden tot licht lichamelijk letsel in plaats van dodelijk gevolg is dat voldoende. Builen
en schrammen herstellen immers.
2.2. Provinciaal
In maart 2003 is het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Friesland (ROF) gestart met
een nieuwe verkeersveiligheidscampagne: de Actie -25% Verkeersslachtoffers Fase II.
Evenals bij de eerste Actie -25% wordt de gemeenten gevraagd middels een raadsbesluit
hun deelname aan deze Actie kenbaar te maken.
Doel Actie -25%
Het doel van deze Actie -25% Verkeersslachtoffers is om het aantal doden en
(ziekenhuis)-gewonden in het Friese verkeer te doen verminderen met 25% (het
Streefgetal) in het jaar 2010, ten opzichte van het gemiddelde van de jaren 1997, 1998
en 1999 (het Peilgetal). Deze provinciale doelstelling valt binnen de doelstelling van het
2e Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV II 1990-2010). Hierbij wordt geen
onderscheid gemaakt in gemeentelijke, provinciale of rijkswegen, hetgeen natuurlijk
een vertekend beeld kan geven, net als b.v. een busongeluk in een kleine gemeente. Een
simpele gelijkluidende doelstelling is echter te prefereren
Voor onze gemeente betekent dit het volgende.
Het gemiddeld aantal slachtoffers op alle wegen in onze gemeente over de jaren
1997 tot en met 1999 is 184 peilgetal). Verlaging met 25% levert een streefgetal
op van 138 slachtoffers in 2010. Zie ook bijlage 1 en 2.
Waarom deze Tweede Actie -25%
In de afgelopen jaren heeft de eerste Actie -25% Verkeersslachtoffers, die liep van 1987
tot en met het jaar 2000, goede resultaten opgeleverd. Het landelijk beoogde resultaat
6
werd echter niet gehaald, de daling was slechts 8%. Ten opzichte van dit landelijk
gemiddelde heeft Friesland het met een daling van 18% niet slecht gedaan!
In Leeuwarden werd zelfs een daling bereikt van 37 wat van wezenlijke invloed is
geweest op de 18% daling voor Friesland. Een groot succes dus voor Leeuwarden.
In het kader van het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer was de Actie -25%
verkeersslachtoffers en gewonden voor het jaar 2000 slechts een tussendoel op weg naar
het jaar 2010.
Ook het vingerende Provinciaal Verkeer en Vervoer Plan kent een doelstelling naar het
jaar 2010 (-25% [ziekenhuisjgewonden en -30% verkeersslachtoffers t.o.v. 1998).
Hoog tijd dus om verder te gaan met de beperking van het leed dat ons verkeerssysteem
veroorzaakt.
Beeldmerk Actie -25%
Het verkeerszuiltje van de vorige Actie was een nationaal herkenbaar beeldmerk. Voor
de Actie -25% Verkeersslachtoffers Fase II in Friesland is het kunstwerk "De verstomde
Schreeuw" van Fokke Veurman uit Aldtsjerk het beeldmerk. Zie bijlage 3.
Een foto van dit kunstwerk was eerder het beeldmerk van de regionale herdenking ver
keersslachtoffers in Oentsjerk op 18 november 2001.
Deelname Actie -25%
Alle Friese gemeenten is gevraagd deel te nemen aan deze Actie -25% middels een
raadsbesluit waarin tot deelname wordt besloten. Bijna alle gemeenten hebben dit reeds
middels een raadsbesluit kenbaar gemaakt, of zullen dat dit jaar nog doen. Ook
Provinciale Staten van Friesland en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
(Rijkswaterstaat directie Noord Nederland) is gevraagd deel te nemen aan deze actie.
Ongevallen gebeuren immers ook op provinciale en rijkswegen.
Daarnaast zijn (verkeersveiligheids)organisaties in Friesland gevraagd om de Actie -
25% met raad en daad te ondersteunen. Tevens kan iedere andere organisatie in de
provincie zich melden als sympathisant van de Actie, om zo het doel van de Actie te
onderschrijven en (morele) steun te geven aan de deelnemende Friese overheden.
Naast het raadsbesluit, waarin tot deelname wordt besloten, dient de gemeente een
Werkplan Verkeersveiligheid op de stellen voor de periode waarin de Actie -25% loopt.
In het werkplan dient te worden aangegeven welke inspanningen de gemeente zich zal
getroosten op het gebied van gedragsbeïnvloeding. Niet zozeer door een aanpak van de
infrastructuur, maar met name op het gebied van Educatie, Handhaving en Voorlichting.
De grootste stimulans die uitgaat van deelname aan de Actie -25%, is dat op die wijze
een actieve bijdrage geleverd kan worden aan de beperking van het vele leed dat
verkeersonveiligheid veroorzaakt. Iedere daling van het aantal verkeersslachtoffers is
het waard om gevierd te worden, in de wetenschap echter dat er nog te veel ellende is
om dat uitbundig te doen.
7