categorie Kenmerk gericht op 0-4 niet zelfstandig rol van de ouders 4-12 Basisschool het leren van de regels 12-16 Voortgezet onderwijs het verkrijgen van inzicht 16-25 Beginnende bestuurders het opdoen van ervaring 25-60 Rijbewijsbezitters het actueel houden van 60+ Mogelijke functieafname mobiel blijven, maar wel veilig Verkeersonveiligheid wordt uitgedrukt in harde cijfers: aantal doden en gewonden. Maatregelen om de verkeersonveiligheid aan te pakken worden dan ook vaak beoordeeld op de mate waarin zij erin slagen doden en gewonden te besparen. Als die wijze van "afrekenen" wordt toegepast op PVE, zou dat er toe kunnen leiden dat sommige PVE doelgroepen onderbelicht worden. Zo vallen er bijvoorbeeld in de doelgroep 0-4 jarigen relatief weinig slachtoffers en is in die doelgroep bijgevolg weinig directe verkeersveiligheidswinst te halen. PVE moet echter worden gezien als een voorwaarde voor verkeersveilig gedrag. Het permanente karakter van PVE betekent dat activiteiten die voor een bepaalde leef tijdsfase of doelgroep worden ontplooid zich veelal pas in een latere leeftijdsfase of doelgroep terug verdienen. PVE mag dan ook niet uitsluitend op basis van de directe veiligheidswinst per doelgroep worden afgerekend. Ook het volgende speelt hierbij een rol. Het menselijk leven wordt erdoor gekenmerkt dat een zekere wijsheid door vallen en opstaan wordt verkregen. In het verkeer (een sociale bezigheid) is dat niet anders. Daar waar het 'vallen' echter zwaar lichamelijk letsel dan wel de dood tot gevolg heeft is de redelijke verhouding tussen 'vallen' en de daardoor verkregen 'wijsheid' zoek. Het is derhalve niet alleen zaak het AANTAL ongevallen te reduceren, maar evenzeer om de afloop van ongevallen te beïnvloeden. Voorbeeld: dat iemand met weinig rijervaring met de wielen van zijn auto in de berm belandt is tot daar aan toe. Als het gevolg ervan door snelheidsreductie, tengevolge van een cursus waarbij inzicht in de gevolgen van overmatige snelheid wordt gegeven, kan worden tot licht lichamelijk letsel in plaats van dodelijk gevolg is dat voldoende. Builen en schrammen herstellen immers. 2.2. Provinciaal In maart 2003 is het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Friesland (ROF) gestart met een nieuwe verkeersveiligheidscampagne: de Actie -25% Verkeersslachtoffers Fase II. Evenals bij de eerste Actie -25% wordt de gemeenten gevraagd middels een raadsbesluit hun deelname aan deze Actie kenbaar te maken. Doel Actie -25% Het doel van deze Actie -25% Verkeersslachtoffers is om het aantal doden en (ziekenhuis)-gewonden in het Friese verkeer te doen verminderen met 25% (het Streefgetal) in het jaar 2010, ten opzichte van het gemiddelde van de jaren 1997, 1998 en 1999 (het Peilgetal). Deze provinciale doelstelling valt binnen de doelstelling van het 2e Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV II 1990-2010). Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt in gemeentelijke, provinciale of rijkswegen, hetgeen natuurlijk een vertekend beeld kan geven, net als b.v. een busongeluk in een kleine gemeente. Een simpele gelijkluidende doelstelling is echter te prefereren Voor onze gemeente betekent dit het volgende. Het gemiddeld aantal slachtoffers op alle wegen in onze gemeente over de jaren 1997 tot en met 1999 is 184 peilgetal). Verlaging met 25% levert een streefgetal op van 138 slachtoffers in 2010. Zie ook bijlage 1 en 2. Waarom deze Tweede Actie -25% In de afgelopen jaren heeft de eerste Actie -25% Verkeersslachtoffers, die liep van 1987 tot en met het jaar 2000, goede resultaten opgeleverd. Het landelijk beoogde resultaat 6 werd echter niet gehaald, de daling was slechts 8%. Ten opzichte van dit landelijk gemiddelde heeft Friesland het met een daling van 18% niet slecht gedaan! In Leeuwarden werd zelfs een daling bereikt van 37 wat van wezenlijke invloed is geweest op de 18% daling voor Friesland. Een groot succes dus voor Leeuwarden. In het kader van het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer was de Actie -25% verkeersslachtoffers en gewonden voor het jaar 2000 slechts een tussendoel op weg naar het jaar 2010. Ook het vingerende Provinciaal Verkeer en Vervoer Plan kent een doelstelling naar het jaar 2010 (-25% [ziekenhuisjgewonden en -30% verkeersslachtoffers t.o.v. 1998). Hoog tijd dus om verder te gaan met de beperking van het leed dat ons verkeerssysteem veroorzaakt. Beeldmerk Actie -25% Het verkeerszuiltje van de vorige Actie was een nationaal herkenbaar beeldmerk. Voor de Actie -25% Verkeersslachtoffers Fase II in Friesland is het kunstwerk "De verstomde Schreeuw" van Fokke Veurman uit Aldtsjerk het beeldmerk. Zie bijlage 3. Een foto van dit kunstwerk was eerder het beeldmerk van de regionale herdenking ver keersslachtoffers in Oentsjerk op 18 november 2001. Deelname Actie -25% Alle Friese gemeenten is gevraagd deel te nemen aan deze Actie -25% middels een raadsbesluit waarin tot deelname wordt besloten. Bijna alle gemeenten hebben dit reeds middels een raadsbesluit kenbaar gemaakt, of zullen dat dit jaar nog doen. Ook Provinciale Staten van Friesland en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (Rijkswaterstaat directie Noord Nederland) is gevraagd deel te nemen aan deze actie. Ongevallen gebeuren immers ook op provinciale en rijkswegen. Daarnaast zijn (verkeersveiligheids)organisaties in Friesland gevraagd om de Actie - 25% met raad en daad te ondersteunen. Tevens kan iedere andere organisatie in de provincie zich melden als sympathisant van de Actie, om zo het doel van de Actie te onderschrijven en (morele) steun te geven aan de deelnemende Friese overheden. Naast het raadsbesluit, waarin tot deelname wordt besloten, dient de gemeente een Werkplan Verkeersveiligheid op de stellen voor de periode waarin de Actie -25% loopt. In het werkplan dient te worden aangegeven welke inspanningen de gemeente zich zal getroosten op het gebied van gedragsbeïnvloeding. Niet zozeer door een aanpak van de infrastructuur, maar met name op het gebied van Educatie, Handhaving en Voorlichting. De grootste stimulans die uitgaat van deelname aan de Actie -25%, is dat op die wijze een actieve bijdrage geleverd kan worden aan de beperking van het vele leed dat verkeersonveiligheid veroorzaakt. Iedere daling van het aantal verkeersslachtoffers is het waard om gevierd te worden, in de wetenschap echter dat er nog te veel ellende is om dat uitbundig te doen. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 337