Tevens zal in dat reguliere overleg het belang benadrukt worden dat de goede lesmethoden worden gebruikt. Uit enquêtes is gebleken dat zeer weinig scholen de juiste lesmethode gebruiken. In de aanschaf van de nieuwe lesmethode geeft het ROF een subsidie van 50% (gaat buiten de gemeente om). Verkeersouders Verkeersouders kunnen dienen als aanspreekpunt voor alles wat met verkeersveiligheid rondom de school te maken heeft. Een verkeersouder werkt stimulerend om de schoolroutes veilig te maken/houden en treedt hiertoe in overleg met docenten, ouders en de gemeente. Zo kan de school uiteindelijk het verkeersveiligheidslabel "Seef krijgen als aan een aantal criteria wordt voldaan. De primaire verantwoordelijkheid hiervoor ligt bii de scholen zelf. Elke basisschool zou minimaal één verkeersouder moeten hebben. In het regulier overleg met de directie van de basisscholen wordt het belang daarvan gepromoot. Themabijeenkomsten Een thema-avond is dé gelegenheid om met ouders over de verkeersopvoeding en veiligheid te praten. Wat is hun eigen rol, het breng- en haalgedrag, begeleiding op de school-huisroute etc. Diverse onderwerpen kunnen op de agenda staan. Ze dragen allemaal bij tot het veiliger maken van het verkeer, waarbij de nadruk ligt op de rol en verantwoordelijkheid van de ouders zelf. De verkeersouder. iemand van 3VO of de onderwijsbegeleidingsdienst kan de avond organiseren/invulling geven. Het initiatief tot het houden van een dergelijke bijeenkomst ligt bij de scholen. Aan zo'n thema-avond zijn geen kosten verbonden. De gemeente zal ook het belang van zo'n thema-avond overbrengen in het regulier overleg met de directie van de basisscholen. ?.i. Voortgezet onderwijs 12 tot 16 jarigen Voor deze groep is het belangrijk dat er veel aandacht wordt besteed aan verkeerseducatie. De reden hiervoor is dat vanaf 12 jaar het aantal fïetsverkeersslachtoffers duidelijk stijgt. Oorzaak hiervan is de grotere afstand tot het vervolgonderwijs en bezoek aan verder weg wonende vrienden en sportgelegenheden die meestal per fiets worden afgelegd. Omdat met name brugklassers een extra groot risico lopen is het belangrijk voordat de kinderen naar hun nieuwe school gaan, aandacht te vestigen op gevaarlijke en onbekende verkeerssituaties op de school huisroute. Er is geen specifieke lesmethode voor het voortgezet onderwijs, daar het vak verkeer niet verplicht is en daarom vaak geen aandacht meer krijgt. Voor verkeersles kan echter meestal wel ruimte gevonden worden in maatschappijgeoriënteerde vakken. Voor de groep 15 tot 18 jarigen is het bovendien belangrijk aandacht te besteden aan de vorming van de attitude gericht op het verkeersgedrag (met name het snelheidsgedrag en het rijden onder invloed van alcohol en drugs) dat hoort bij hun toekomstige rol als snor- of bromfietser en jonge automobilist/motorrijder. Verkeersmarkt Brugklassers lopen extra risico's als zij voor het eerst naar hun nieuwe school gaan. Ze volgen een nieuwe school-huisroute en velen doen dat dan op een nieuwe, grotere fiets met een zware tas achterop. Scholen zien de noodzaak van een aantal goed opgezette verkeerseducatielessen wel degelijk in, maar hebben vaak niet de mogelijkheid deze lessen optimaal in te vullen. De verkeersmarkt is deels een doe-markt. In een roulatieschema komen kleine groepjes kinderen langs al de onderwerpen. Door allerlei dingen zelf te doen/ervaren, leert de brugklasser op een ludieke manier wat gevaarlijk 10 weggedrag inhoudt en, wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. Door het vergroten van vaardigheden, kennis en inzicht wordt veilig verkeersgedrag bevorderd. Onderwerpen voor zo'n verkeersmarkt kunnen zijn: video/dvd over verkeersveiligheid (meestal als centrale start van een verkeersmarkt) ogentest, reactietest 3VO politie: interactief gesprek. SBV-docent: lesje over een belangrijk item, bijv. rood lichtnegatie remtest met een auto bij 30 en 50 km/h. NS: spoorwegovergang-problematiek project zwaar verkeer Chauffeurs Vereniging Friesland (CVF) De organisatie van een verkeersmarkt wordt door de gemeente uitbesteed aan de SBV, samen met het GCO. In verband met een, als vervolg op de verkeersmarkt, te houden fietsverlichtingscontrole door de politie is het wenselijk een dergelijke markt te organiseren in het najaar. Op de verkeersmarkt wordt natuurlijk ook aandacht besteed aan zichtbaarheid in het algemeen (reflectie op de fiets, opvallende kleding) In het verre verleden is eenmalig een verkeersmarkt gehouden welke een week duurde en die door bijna alle brugklassers is bezocht. Voor alle eerste klassen van het vervolgonderwijs een verkeersmarkt houden. Kosten ±65,- per kind. Gastlessen verkeerseducatie Scholen weten vaak niet goed hoe zij de lessen verkeerseducatie moeten invullen, mede omdat er voor het voortgezet onderwijs geen lesmethode verkeer is. De scholen voor voortgezet onderwijs binnen de gemeente krijgen een aantal lessen verkeerseducatie aangeboden en kunnen zo, zonder zich aan een programma te binden, kennis maken met verkeerseducatie. Dit kan op eenvoudige wijze in het schoolwerkplan worden gevoegd waarmee de continuïteit van verkeersonderwijs is gewaarborgd. Daarnaast willen we samen met het ROF een proef doen om aanvullend gebruik te maken van traffic informers. Dat zijn leeftijdsgenoten die door een verkeersongeluk blijvend zwaar gehandicapt zijn en die komen vertellen dat ook zij dachten dat het "cool" was wat ze deden. Door het inschakelen van speciaal opgeleide instructeurs krijgen leerlingen in het tweedejaar lessen over veilig verkeersgedrag. Deze lessen worden gepland in overleg met school. Het gaat daarbij om 2 lesuren per klas van speciale opgeleide instructeurs hetgeen €90,- per klas kost. Een proef nemen met traffic informers. (Kosten geschat op 36 per les) Project Zien en gezien worden Dit is een verlichtingsproject waarbij fietsers worden ingelicht over het belang van goede verlichting, kleding en reflecterende (fiets)onderdelen middels een door de provincie ontwikkelde folder met betrekking tot deze actie, (vervolg op de verkeersmarkt) Rol van de gemeente: dit project onder de aandacht van de scholen te brengen. Het is de bedoeling dat een rijwielhandelaar in het najaar een dag naar enkele grote scholen gaat, zodat kapotte verlichting ter plaatse tegen materiaalkosten kan worden gerepareerd. Uurloon van de rijwielhandelaar is voor de gemeente. '.4. Beginnende bestuurders 16-25 jaar De belangrijkste verandering van vervoerswijze treedt op 16 jarige leeftijd op, als de stap naar gemotoriseerd vervoer wordt gezet. De wet van: "massa maal snelheid" is immers de bepalende factor op het moment dat het mis gaat. Onder bromfietsers in de 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 339