Tevens zal in dat reguliere overleg het belang benadrukt worden dat de goede
lesmethoden worden gebruikt. Uit enquêtes is gebleken dat zeer weinig scholen de
juiste lesmethode gebruiken. In de aanschaf van de nieuwe lesmethode geeft het
ROF een subsidie van 50% (gaat buiten de gemeente om).
Verkeersouders
Verkeersouders kunnen dienen als aanspreekpunt voor alles wat met verkeersveiligheid
rondom de school te maken heeft. Een verkeersouder werkt stimulerend om de
schoolroutes veilig te maken/houden en treedt hiertoe in overleg met docenten, ouders
en de gemeente. Zo kan de school uiteindelijk het verkeersveiligheidslabel "Seef
krijgen als aan een aantal criteria wordt voldaan. De primaire verantwoordelijkheid
hiervoor ligt bii de scholen zelf.
Elke basisschool zou minimaal één verkeersouder moeten hebben. In het regulier
overleg met de directie van de basisscholen wordt het belang daarvan gepromoot.
Themabijeenkomsten
Een thema-avond is dé gelegenheid om met ouders over de verkeersopvoeding en
veiligheid te praten. Wat is hun eigen rol, het breng- en haalgedrag, begeleiding op de
school-huisroute etc. Diverse onderwerpen kunnen op de agenda staan. Ze dragen
allemaal bij tot het veiliger maken van het verkeer, waarbij de nadruk ligt op de rol en
verantwoordelijkheid van de ouders zelf.
De verkeersouder. iemand van 3VO of de onderwijsbegeleidingsdienst kan de avond
organiseren/invulling geven.
Het initiatief tot het houden van een dergelijke bijeenkomst ligt bij de scholen.
Aan zo'n thema-avond zijn geen kosten verbonden.
De gemeente zal ook het belang van zo'n thema-avond overbrengen in het regulier
overleg met de directie van de basisscholen.
?.i. Voortgezet onderwijs 12 tot 16 jarigen
Voor deze groep is het belangrijk dat er veel aandacht wordt besteed aan
verkeerseducatie. De reden hiervoor is dat vanaf 12 jaar het aantal
fïetsverkeersslachtoffers duidelijk stijgt. Oorzaak hiervan is de grotere afstand tot het
vervolgonderwijs en bezoek aan verder weg wonende vrienden en sportgelegenheden
die meestal per fiets worden afgelegd. Omdat met name brugklassers een extra groot
risico lopen is het belangrijk voordat de kinderen naar hun nieuwe school gaan,
aandacht te vestigen op gevaarlijke en onbekende verkeerssituaties op de school
huisroute.
Er is geen specifieke lesmethode voor het voortgezet onderwijs, daar het vak verkeer
niet verplicht is en daarom vaak geen aandacht meer krijgt. Voor verkeersles kan echter
meestal wel ruimte gevonden worden in maatschappijgeoriënteerde vakken.
Voor de groep 15 tot 18 jarigen is het bovendien belangrijk aandacht te besteden aan de
vorming van de attitude gericht op het verkeersgedrag (met name het snelheidsgedrag
en het rijden onder invloed van alcohol en drugs) dat hoort bij hun toekomstige rol als
snor- of bromfietser en jonge automobilist/motorrijder.
Verkeersmarkt
Brugklassers lopen extra risico's als zij voor het eerst naar hun nieuwe school gaan. Ze
volgen een nieuwe school-huisroute en velen doen dat dan op een nieuwe, grotere fiets
met een zware tas achterop. Scholen zien de noodzaak van een aantal goed opgezette
verkeerseducatielessen wel degelijk in, maar hebben vaak niet de mogelijkheid deze
lessen optimaal in te vullen. De verkeersmarkt is deels een doe-markt. In een
roulatieschema komen kleine groepjes kinderen langs al de onderwerpen. Door allerlei
dingen zelf te doen/ervaren, leert de brugklasser op een ludieke manier wat gevaarlijk
10
weggedrag inhoudt en, wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. Door het vergroten van
vaardigheden, kennis en inzicht wordt veilig verkeersgedrag bevorderd.
Onderwerpen voor zo'n verkeersmarkt kunnen zijn:
video/dvd over verkeersveiligheid (meestal als centrale start van een
verkeersmarkt)
ogentest, reactietest 3VO
politie: interactief gesprek.
SBV-docent: lesje over een belangrijk item, bijv. rood lichtnegatie
remtest met een auto bij 30 en 50 km/h.
NS: spoorwegovergang-problematiek
project zwaar verkeer Chauffeurs Vereniging Friesland (CVF)
De organisatie van een verkeersmarkt wordt door de gemeente uitbesteed aan de SBV,
samen met het GCO.
In verband met een, als vervolg op de verkeersmarkt, te houden fietsverlichtingscontrole
door de politie is het wenselijk een dergelijke markt te organiseren in het najaar. Op de
verkeersmarkt wordt natuurlijk ook aandacht besteed aan zichtbaarheid in het algemeen
(reflectie op de fiets, opvallende kleding)
In het verre verleden is eenmalig een verkeersmarkt gehouden welke een week duurde
en die door bijna alle brugklassers is bezocht.
Voor alle eerste klassen van het vervolgonderwijs een verkeersmarkt houden.
Kosten ±65,- per kind.
Gastlessen verkeerseducatie
Scholen weten vaak niet goed hoe zij de lessen verkeerseducatie moeten invullen, mede
omdat er voor het voortgezet onderwijs geen lesmethode verkeer is. De scholen voor
voortgezet onderwijs binnen de gemeente krijgen een aantal lessen verkeerseducatie
aangeboden en kunnen zo, zonder zich aan een programma te binden, kennis maken met
verkeerseducatie. Dit kan op eenvoudige wijze in het schoolwerkplan worden gevoegd
waarmee de continuïteit van verkeersonderwijs is gewaarborgd.
Daarnaast willen we samen met het ROF een proef doen om aanvullend gebruik te
maken van traffic informers. Dat zijn leeftijdsgenoten die door een verkeersongeluk
blijvend zwaar gehandicapt zijn en die komen vertellen dat ook zij dachten dat het
"cool" was wat ze deden.
Door het inschakelen van speciaal opgeleide instructeurs krijgen leerlingen in het
tweedejaar lessen over veilig verkeersgedrag. Deze lessen worden gepland in
overleg met school. Het gaat daarbij om 2 lesuren per klas van speciale opgeleide
instructeurs hetgeen €90,- per klas kost.
Een proef nemen met traffic informers. (Kosten geschat op 36 per les)
Project Zien en gezien worden
Dit is een verlichtingsproject waarbij fietsers worden ingelicht over het belang van
goede verlichting, kleding en reflecterende (fiets)onderdelen middels een door de
provincie ontwikkelde folder met betrekking tot deze actie, (vervolg op de
verkeersmarkt)
Rol van de gemeente:
dit project onder de aandacht van de scholen te brengen.
Het is de bedoeling dat een rijwielhandelaar in het najaar een dag naar enkele grote
scholen gaat, zodat kapotte verlichting ter plaatse tegen materiaalkosten kan worden
gerepareerd. Uurloon van de rijwielhandelaar is voor de gemeente.
'.4. Beginnende bestuurders 16-25 jaar
De belangrijkste verandering van vervoerswijze treedt op 16 jarige leeftijd op, als de
stap naar gemotoriseerd vervoer wordt gezet. De wet van: "massa maal snelheid" is
immers de bepalende factor op het moment dat het mis gaat. Onder bromfietsers in de
11