leeftijd van 16-18 jaar vallen dan ook relatief veel slachtoffers. Dit heeft te maken met het risicovolle gedrag dat zij vertonen in deze levensfase die zich kenmerkt door o.a. het verkennen van grenzen en het bepalen van je sociale plaats. Een volgende stap is de verandering van vervoerswijze van tweewieler naar vierwieler. Een groot deel van de verkeersslachtoffers in Leeuwarden valt onder bestuurders van brom-/snorfietsers. Het ontbreekt hen vaak aan ervaring en inzicht in de risico's die het verkeer met zich meebrengt. Verkeerd inschatten van hun eigen (onvoldoende ontwikkelde) vaardigheden en die van de medeweggebruiker, hebben veelal desastreuze gevolgen. Uit onderzoek is gebleken dat alléén verbeteren van voertuigbeheersing en technische voorzieningen (b.v. ABS) niet leiden tot een veiliger verkeer. Lesmethoden die hoofdzakelijk op voertuigbeheersing gericht waren zijn daarom vervangen door nieuwe rijopleidingen. Tegenwoordig wordt meer de nadruk gelegd op: omgaan met risico's. De hieronder genoemde opleidingen werken volgens die nieuwe methoden. Bromfiets cursus Met alleen een theoretisch certificaat gemotoriseerd in het verkeer toegelaten worden is echt te mager. Uit (een in Friesland gehouden) onderzoek blijkt dat een theoretische en een praktische cursus wel een directe positieve invloed op het rijgedrag heeft. Daar de ouders van kinderen op deze leeftijd nog enige invloed kunnen uitoefenen zijn zij de personen waarop we ons richten. Als zij het belang van zo'n cursus voor hun aanstaande brommende zoon of dochter inzien kan er binnen de familie onderhandeld worden. Rol van de gemeente: Alle ouders van 15/16-jarigen aanschrijven (kan binnen de wet bescherming privacy) en wijzen op de verhoogde gevaren voor bromfietsers en ze te wijzen op de mogelijkheid een cursus te volgen bij een rijschool. De kosten voor een cursus bedragen 125,-. Bij slagen vergoedt de gemeente daar 75 van. (Dit werd al eerder zo gedaan maar is om onbekende reden in het slob geraakt). Project Jonge Automobilisten Jonge automobilisten en motorrijders zijn onevenredig vaak betrokken bij verkeersongevallen. Daarom is er een vervolgopleiding ontwikkeld voor jongeren die nog maar kort een rijbewijs hebben. Onderdeel van de opleiding zijn ervaringsuitwisseling, een testrit en een programma waarin de deelnemer getoond wordt wat de relatie is tussen snelheid en veiligheid. Dergelijke cursussen zijn voor rekening van de deelnemers. Rol gemeente: Iedereen die een nieuw rijbewijs ophaalt de folder JA (jonge automobilisten) meegeven. 3.2.5. Rijbewijsbezitters 25-60jaar Periodieke Verkeers Veiligheids Toets (PWT). Een theorietest, een praktijktest en een ogentest maken deel uit van deze periodieke verkeersveiligheidstoets. De toets is geschikt voor bedrijven, instellingen en overheid. Het is op grond van wijzigende omstandigheden wenselijk dat verkeersdeelnemers periodiek (eens in de tien jaar) worden getest of hun kennis en vaardigheden nog actueel zijn. Dit kan middels deze toets. Mocht uit de toets blijken dat bijscholing nodig is, dan kan een cursus "Oppoetsen en bijtanken" gevolgd worden, waarin ook aandacht wordt besteed aan "Het nieuwe rijden". De kosten zijn in principe voor de gebruiker. Ook kan de gemeente zelf het goede voorbeeld geven door de gemeentelijke chauffeurs aan de PWT te laten deelnemen. Kosten zijn dan voor de afdeling. De gemeente benadert bedrijven (en eigen afdelingen) met veel auto's op de weg middels een brief, om ze op de hoogte te brengen van het bestaan en het belang van de toets. 12 Jy 3.2.6. 60 jaar en ouder Als gevolg van de afname van hun fysieke en cognitieve functies vormen met name oudere voetgangers, (brom-)fietsers en automobilisten een risicogroep. Aanpassing aan de veranderende omstandigheden vergt bij de ouder wordende mens meer tijd. Dit geldt evenzeer voor deelname aan het verkeer. Het is belangrijk dat deze groep, net als de voorgaande doelgroep, regelmatig op de hoogte wordt gehouden van de infrastructurele veranderingen, nieuwe verkeersregels en het verkeersgedrag van de overige verkeersdeelnemers om veilig aan het verkeer te kunnen blijven deelnemen (mobiliteit is voor deze doelgroep zeer belangrijk). Tegelij kertijd is het van belang kennis en vaardigheden op peil te houden, maar ook om hen met de persoonlijke omstandigheden mobiel te blijven. Zo kan voorlichting worden gegeven over de verschillende vervoersmodaliteiten of over speciale voorzieningen op of in voertuigen. Rijvaardigheids dag senioren Een dergelijke dag (ochtend of middag) bestaat uit de volgende onderdelen: 1 uur ver- keerstheorie, 1 uur rijvaardigheidsrit gevolgd door een nagesprek met de ritadviseur en 1 uur workshops (politie. ANWB. 3VO met ogen- en reactietesten). Het resultaat van de rijvaardigheidstest kan zijn dat aangeraden wordt de cursus Bijtanken en Oppoetsen te gaan volgen. Gemeentelijke bijdrage aan zo'n dag voor 60 (2 x 30) personen bedraagt 2.250,- vanwege het belang van het behoud van mobiliteit voor deze leeftijdsgroep. Cursus Bijtanken en Oppoetsen De cursus bestaat uit vijf bijeenkomsten van 2 uur, waarin alle veranderingen in het ver keer worden behandeld. Kosten 25,- per persoon. Facultatief (kosten eigen rekening) kan een rit worden gereden onder de adviserende begeleiding van een speciaal getrainde rij-instructeur. Voor de doelgroep 60 jaar en ouder betaalt de gemeente 50% van de cursuskosten (€12,50 per persoon) vanwege het belang van het behoud van mobiliteit voor deze leeftijdsgroep. Voor degene uit de leeftijdscategorie 25-60 jaar die bedrijfsmatig na de PWT deze cursus zijn gaan volgen, vergoedt de gemeente niets (kosten voor het bedrijf). 3.2.7. Voorlichting campagnes handhaving Voorlichting/communicatie Met specifieke informatieavonden, wijkconferenties en bijdragen in Pluis aan Huis probeert de gemeente het hoe en waarom van infrastructurele maatregelen, zoals die o.a. in het kader van Duurzaam Veilig worden uitgevoerd, aan de burgers uit te leggen. Campagnes Afhankelijk van de beschikbare middelen kan lokale ondersteuning plaatsvinden van die landelijke acties die zinvol zijn voor de gemeente Leeuwarden. Daarnaast wordt het meedoen met de landelijke straatspeeldag gefaciliteerd door het gratis beschikbaar stellen van bebordingsmateriaal om de straat tijdelijk als voetgangersgebied aan te wijzen. Handhaving Handhaving en verkeerstoezicht hebben ook een educatieve waarde. Ongevallen worden deels veroorzaakt doordat weggebruikers de verkeersregels negeren. Het is de taak van de politie om de naleving van de verkeersregels te controleren en te verbeteren. Een structurele, planmatige aanpak, afgestemd op wegbeheer en educatieve activiteiten, is daarbij van belang. 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 340