leeftijd van 16-18 jaar vallen dan ook relatief veel slachtoffers. Dit heeft te maken met
het risicovolle gedrag dat zij vertonen in deze levensfase die zich kenmerkt door o.a. het
verkennen van grenzen en het bepalen van je sociale plaats.
Een volgende stap is de verandering van vervoerswijze van tweewieler naar vierwieler.
Een groot deel van de verkeersslachtoffers in Leeuwarden valt onder bestuurders van
brom-/snorfietsers. Het ontbreekt hen vaak aan ervaring en inzicht in de risico's die het
verkeer met zich meebrengt. Verkeerd inschatten van hun eigen (onvoldoende
ontwikkelde) vaardigheden en die van de medeweggebruiker, hebben veelal desastreuze
gevolgen. Uit onderzoek is gebleken dat alléén verbeteren van voertuigbeheersing en
technische voorzieningen (b.v. ABS) niet leiden tot een veiliger verkeer. Lesmethoden
die hoofdzakelijk op voertuigbeheersing gericht waren zijn daarom vervangen door
nieuwe rijopleidingen. Tegenwoordig wordt meer de nadruk gelegd op: omgaan met
risico's. De hieronder genoemde opleidingen werken volgens die nieuwe methoden.
Bromfiets cursus
Met alleen een theoretisch certificaat gemotoriseerd in het verkeer toegelaten worden is
echt te mager. Uit (een in Friesland gehouden) onderzoek blijkt dat een theoretische en
een praktische cursus wel een directe positieve invloed op het rijgedrag heeft. Daar de
ouders van kinderen op deze leeftijd nog enige invloed kunnen uitoefenen zijn zij de
personen waarop we ons richten. Als zij het belang van zo'n cursus voor hun aanstaande
brommende zoon of dochter inzien kan er binnen de familie onderhandeld worden.
Rol van de gemeente:
Alle ouders van 15/16-jarigen aanschrijven (kan binnen de wet bescherming
privacy) en wijzen op de verhoogde gevaren voor bromfietsers en ze te wijzen op de
mogelijkheid een cursus te volgen bij een rijschool. De kosten voor een cursus
bedragen 125,-. Bij slagen vergoedt de gemeente daar 75 van. (Dit werd al
eerder zo gedaan maar is om onbekende reden in het slob geraakt).
Project Jonge Automobilisten
Jonge automobilisten en motorrijders zijn onevenredig vaak betrokken bij
verkeersongevallen. Daarom is er een vervolgopleiding ontwikkeld voor jongeren die
nog maar kort een rijbewijs hebben. Onderdeel van de opleiding zijn
ervaringsuitwisseling, een testrit en een programma waarin de deelnemer getoond wordt
wat de relatie is tussen snelheid en veiligheid. Dergelijke cursussen zijn voor rekening
van de deelnemers.
Rol gemeente:
Iedereen die een nieuw rijbewijs ophaalt de folder JA (jonge automobilisten)
meegeven.
3.2.5. Rijbewijsbezitters 25-60jaar
Periodieke Verkeers Veiligheids Toets (PWT).
Een theorietest, een praktijktest en een ogentest maken deel uit van deze periodieke
verkeersveiligheidstoets. De toets is geschikt voor bedrijven, instellingen en overheid.
Het is op grond van wijzigende omstandigheden wenselijk dat verkeersdeelnemers
periodiek (eens in de tien jaar) worden getest of hun kennis en vaardigheden nog actueel
zijn. Dit kan middels deze toets. Mocht uit de toets blijken dat bijscholing nodig is, dan
kan een cursus "Oppoetsen en bijtanken" gevolgd worden, waarin ook aandacht wordt
besteed aan "Het nieuwe rijden". De kosten zijn in principe voor de gebruiker.
Ook kan de gemeente zelf het goede voorbeeld geven door de gemeentelijke chauffeurs
aan de PWT te laten deelnemen. Kosten zijn dan voor de afdeling.
De gemeente benadert bedrijven (en eigen afdelingen) met veel auto's op de weg
middels een brief, om ze op de hoogte te brengen van het bestaan en het belang van
de toets.
12
Jy
3.2.6. 60 jaar en ouder
Als gevolg van de afname van hun fysieke en cognitieve functies vormen met name
oudere voetgangers, (brom-)fietsers en automobilisten een risicogroep. Aanpassing aan
de veranderende omstandigheden vergt bij de ouder wordende mens meer tijd. Dit geldt
evenzeer voor deelname aan het verkeer.
Het is belangrijk dat deze groep, net als de voorgaande doelgroep, regelmatig op de
hoogte wordt gehouden van de infrastructurele veranderingen, nieuwe verkeersregels
en het verkeersgedrag van de overige verkeersdeelnemers om veilig aan het verkeer te
kunnen blijven deelnemen (mobiliteit is voor deze doelgroep zeer belangrijk). Tegelij
kertijd is het van belang kennis en vaardigheden op peil te houden, maar ook om hen
met de persoonlijke omstandigheden mobiel te blijven. Zo kan voorlichting worden
gegeven over de verschillende vervoersmodaliteiten of over speciale voorzieningen op
of in voertuigen.
Rijvaardigheids dag senioren
Een dergelijke dag (ochtend of middag) bestaat uit de volgende onderdelen: 1 uur ver-
keerstheorie, 1 uur rijvaardigheidsrit gevolgd door een nagesprek met de ritadviseur en
1 uur workshops (politie. ANWB. 3VO met ogen- en reactietesten). Het resultaat van de
rijvaardigheidstest kan zijn dat aangeraden wordt de cursus Bijtanken en Oppoetsen te
gaan volgen.
Gemeentelijke bijdrage aan zo'n dag voor 60 (2 x 30) personen bedraagt 2.250,-
vanwege het belang van het behoud van mobiliteit voor deze leeftijdsgroep.
Cursus Bijtanken en Oppoetsen
De cursus bestaat uit vijf bijeenkomsten van 2 uur, waarin alle veranderingen in het ver
keer worden behandeld. Kosten 25,- per persoon. Facultatief (kosten eigen rekening)
kan een rit worden gereden onder de adviserende begeleiding van een speciaal getrainde
rij-instructeur.
Voor de doelgroep 60 jaar en ouder betaalt de gemeente 50% van de cursuskosten
(€12,50 per persoon) vanwege het belang van het behoud van mobiliteit voor deze
leeftijdsgroep. Voor degene uit de leeftijdscategorie 25-60 jaar die bedrijfsmatig na
de PWT deze cursus zijn gaan volgen, vergoedt de gemeente niets (kosten voor het
bedrijf).
3.2.7. Voorlichting campagnes handhaving
Voorlichting/communicatie
Met specifieke informatieavonden, wijkconferenties en bijdragen in Pluis aan Huis
probeert de gemeente het hoe en waarom van infrastructurele maatregelen, zoals die o.a.
in het kader van Duurzaam Veilig worden uitgevoerd, aan de burgers uit te leggen.
Campagnes
Afhankelijk van de beschikbare middelen kan lokale ondersteuning plaatsvinden van die
landelijke acties die zinvol zijn voor de gemeente Leeuwarden.
Daarnaast wordt het meedoen met de landelijke straatspeeldag gefaciliteerd door het
gratis beschikbaar stellen van bebordingsmateriaal om de straat tijdelijk als
voetgangersgebied aan te wijzen.
Handhaving
Handhaving en verkeerstoezicht hebben ook een educatieve waarde. Ongevallen worden
deels veroorzaakt doordat weggebruikers de verkeersregels negeren. Het is de taak van
de politie om de naleving van de verkeersregels te controleren en te verbeteren. Een
structurele, planmatige aanpak, afgestemd op wegbeheer en educatieve activiteiten, is
daarbij van belang.
13