BESTUURLIJKE VERHOUDINGEN Algemeen In de Friese bestuurscultuur is het beginsel van 'verdelende rechtvaardigheid' sterk ingeburgerd. Van de uitdrukking 'op z'n elf en dertigst' wordt wel gezegd dat die van oorsprong uit de Friese bestuurscultuur stamt. Op zich vergde het bijeenroepen van de Staten van Friesland al de nodige tijd. Vertegenwoordigers van de ELF steden en de DERTIG grietenijen moesten niet alleen bijeen komen maar na de bijeenkomst moest men ook weer de achterban raadplegen. Alvorens er overeenstemming was bereikt en er een besluit genomen kon worden, was er de nodige tijd verstreken. Daarbij komt dat, zoals dit zichtbaar is bij veel provinciale hoofdsteden, er een natuurlijke spanning is tussen het bestuur van de provincie en het bestuur van de hoofdstad. Dat maakt de positie van Leeuwarden er niet eenvoudig op. Als Leeuwarden iets wil bereiken binnen de provincie wordt dit al snel door de andere gemeenten ervaren als 'Leeuwarden wil alles hebben'. Zodra echter de positie van Leeuwarden binnen Nederland in het geding is, is er sprake van eensgezindheid. Een voorbeeld daarvan is de aanwijzing door het kabinet van Netwerksteden; dan is Leeuwarden wel de primus inter pares. Maar ook de positie van Leeuwarden als één van de G25-steden in het kader van het Grote Steden Beleid (GSB) heeft bijvoorbeeld geleid tot een apart convenant tussen de provincie Fryslan en Leeuwarden ter versterking van de positie van Leeuwarden. Stadsregio Leeuwarden De sterke hang naar het verdedigen van de eigen autonomie maakt het niet eenvoudig om functionele afspraken te maken in regionaal verband. Hoewel de bedoelingen van alle participanten zeer positief zijn, was de bestuurlijke vormgeving van het voormalige Stadsgewest (Leeuwarden plus omliggende gemeenten) niet veel verder gekomen dan een bestuurlijk overlegplatform waar veel zaken besproken worden maar het accent nog erg sterk ligt op het eigen directe belang; het afgeleide belang verkregen door het over de schutting kijken en handelen, was nog maar marginaal ontwikkeld. Mede naar aanleiding van een herindelingdiscussie midden negentiger jaren en het project Bestuurlijke Vernieuwing Friesland is in de regio gediscussieerd over de versterking van de positie van de hoofdstad Leeuwarden. Dit heeft geleid tot een op initiatief van BZK gemaakt Ontwikkelingskader met daarin twee belangrijke instrumenten: 1op uitvoering gerichte bindende afspraken met de buurgemeenten en de provincie 2. sterkere sturende regierol van de provincie De hiervoor geschetste situatie vereist van Leeuwarder bestuurders een hoog gehalte van tactisch handelen. Het realiseren c.q. in stand houden van goede bestuurlijke en persoonlijke verhoudingen is daarbij van groot belang. En dat werkt. 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 39