•1
6
4 4
7
de burgemeester ontheffing verlenen voor bestaande horecabedrijven, alwaar geen toiletten
aanwezig zijn, aan de houder of zijn rechtsopvolger.
5. De burgemeester weigert de vergunning ais bedoeld in artikel 2.3.1.2, indien niet wordt
voldaan aan de nadere eisen als bedoeld in het eerste en tweede lid van artikel 2.3.1.2.a, en
daarvan geen ontheffing kan worden verleend.
Commentaar
Een aantal bestaande horeca-inrichtingen, waar alleen etenswaren en niet alcoholhoudende dranken worden
verkocht (bijvoorbeeld snackbars, verkooppunt van broodjes) binnen de gemeente voldoet niet aan de eis,
gesteld in lid 1 onder b. Aangezien dit vaak van oudsher gegroeide situaties zijn, waartegen weinig bezwaren
zijn, is er voor gekozen hiervoor een ontheffingsmogelijkheid te bieden. Tot nu toe werden deze situaties
gedoogd.
Paragraaf 2 Toezicht op inrichtingen tot het verschaffen van nachtverblijf
Paragraaf 2 is ongewijzigd.
Paragraaf 3 Toezicht op speelgelegenheden
In deze paragraaf is een uitgebreide regeling opgenomen voor speelgelegenheden.
Commentaar
Vanwege de vergelijkbaarheid met horeca met betrekking tot mogelijke overlastaspecten en effecten op
openbare orde en woon- en leefklimaat behoeven de speelgelegenheden eveneens regeling.
Lokale regelgeving ter bescherming van voornoemde belangen is aanvullend op landelijk geldende
regelgeving. Naast de APV kan onder meer de Woningwet, Bouwbesluit en Bouwverordening, de Wet op
de Kansspelen, de Opiumwet, de Drank- en Horecawet en de Wet Milieubeheer/Besluit horeca-, sport-, en
recreatie-inrichtingen milieubeheer toepasselijk zijn op voor het publiek toegankelijke
(speel)gelegenheden.
De Wet op de Kansspelen kent als uitgangspunt, dat het verboden is om gelegenheid te geven tot
deelname aan echte kansspelen, te onderscheiden van behendigheidsspelen. De toelaatbaarheid van een
aantal specifieke situaties (o.a. kleine kansspelen zoals het bingospel, de aanwezigheid van speelautomaten
en de speelcasino's van Holland Casino) is in de Wet zelf uitvoerig geregeld. De Wet op de Kansspelen
wordt gehandhaafd door de rijksoverheid en Justitie.
Naast Holland Casino bestaan evenwel her en der in Nederland zgn. speelgelegenheden die in theorie
deelname aan toegestane behendigheidsspelen aanbieden, maar waar blijkens jurisprudentie en
praktijkervaringen nadrukkelijk de grenzen van de wet worden opgezocht en zelfs overschreden. In de
gemeente Leeuwarden zijn momenteel twee speelgelegenheden gevestigd. Het bestaan van dergelijke voor
publiek toegankelijke speelgelegenheden brengt, mede vanwege de sfeer van illegaliteit en verwevenheid
met criminaliteit, risico's met zich mee voor de openbare orde en veiligheid en het woon- en leefklimaat in
de omgeving.
Het is derhalve gewenst dat ook vanuit de lokale overheid zicht en controle ontstaat op de exploitatie van
deze inrichtingen, hetgeen bereikt kan worden door een vergunningstelsel voor speelgelegenheden op te
nemen in de APV (analoog aan bestaande regeling t.a.v. horeca- en prostitutiebedrijven). Het onderhavige
voorstel voorziet hierin.
Doel en beoogd effect
Doelstelling van de voorgestelde wijziging van de APV is het beheersen, reguleren en controleren van de
exploitatie van voor het publiek toegankelijke speelgelegenheden. Het beoogde effect is een goede
afstemming tussen bestuurlijke en strafrechtelijke maatregelen om de speelgelegenheden-branche binnen
de wet in goede banen te leiden (ter bescherming van de openbare orde en veiligheid en het woon- en
leefklimaat en ter naleving van toepasselijke wetgeving).
Motivering
Speelgelegenheden zijn in de praktijk, evenals horeca- en prostitutiebedrijven, voor publiek toegankelijke
inrichtingen en trekken gemiddeld een behoorlijk aantal bezoekers. De mogelijke effecten op openbare
orde en veiligheid en woon- en leefklimaat zijn dan ook vergelijkbaar, waarbij speelgelegenheden
bovendien nog de sfeer van illegaliteit en verwevenheid met criminaliteit met zich dragen. Regulering van
speelgelegenheden door het opnemen van een vergunningstelsel met voorwaarden in de APV, zo nauw
mogelijk aansluitend bij lokale regelgeving t.a.v. de horeca- en prostitutiebranche, is vanuit dat
gezichtspunt een logische stap. Signalen van politiezijde ondersteunen dat zicht en controle op c.q. het
stellen van voorwaarden aan de exploitatie van dergelijke inrichtingen gewenst is. Daarnaast kan de
gemeente na vaststelling van specifieke regelgeving optreden als partner van andere overheidsdiensten bij
een integrale benadering.
Voorts is in januari 2001 het rapport 'Verkeerd gokken', een oriënterend onderzoek naar aard en omvang
van illegale kansspelen in Nederland verschenen. Het onderzoek is verricht door Ernst Young in
opdracht van het College van toezicht op de kansspelen en het Nederlands Kansspel Platform.
Algemene conclusies hierin zijn o.a. dat exploitanten van illegale kansspelen zeker geen activiteiten
ondernemen om gokverslaving in te dammen, waardoor de effectiviteit van het gokverslavingsbeleid van
de legale aanbieders (o.a. Holland Casino) wordt ondergraven en dat er indicaties zijn voor de
verwevenheid van delen van het illegale gokcircuit met diverse vormen van ernstige criminaliteit. Gepleit
wordt voor een gezamenlijke en integrale aanpak door politie, justitie en bestuur.
Draagvlak
De onderhavige wijziging van de APV behelst de invoering van een vergunningstelsel voor
speelgelegenheden en is in nauw overleg met betrokken partijen als politie, openbaar ministerie en andere
overheidsdiensten tot stand gekomen Mede hierdoor wordt een integrale benadering mogelijk
gemaakt, waarbij ieder zijn eigen bevoegdheden en verantwoordelijkheden oppakt.
Aanpak/uitvoering
De lokale wetgever kan niet treden in hetgeen de wetgever op rijksniveau heeft bepaald. In de Wet op de
Kansspelen is een uitputtende regeling neergelegd ten aanzien van speelcasino's, waarin kort gezegd om
geld wordt gespeeld en waarbij het Tot' de winnaars aanwijst. De wet bevat geen regeling omtrent het
spelen om geld waarbij deelnemers door hun behendigheid de winstkansen kunnen vergroten. In de
voorliggende wijziging wordt juist die categorie speelgelegenheden onder een vergunningstelsel gebracht.
Het is van belang dit deel van de branche te reguleren, omdat de grenzen tussen
behendigheidsspeelgelegenheden en illegale casino's in de praktijk vaag blijken te zijn en vanwege de
externe (overlast)effecten van openbare gelegenheden met aantrekkingskracht.
Op grond van de voorgestelde regeling is het mogelijk vooraf te toetsen of degene die een
speelgelegenheid wil exploiteren van goed levensgedrag is. Daarnaast kan de vergunning geweigerd
worden c.q. als deze reeds verleend is, ingetrokken worden, indien de exploitatie van de speelgelegenheid
aanleiding kan geven c.q. reeds heeft gegeven tot ontoelaatbare aantasting van de openbare orde en
veiligheid en/of het woon- en leefklimaat. Daarbij zij aangetekend dat onwettige activiteiten, bijv. het
publiekelijk aanbieden van illegale kansspelen, naar onze mening onder omstandigheden een (dreigende)