•1 6 4 4 7 de burgemeester ontheffing verlenen voor bestaande horecabedrijven, alwaar geen toiletten aanwezig zijn, aan de houder of zijn rechtsopvolger. 5. De burgemeester weigert de vergunning ais bedoeld in artikel 2.3.1.2, indien niet wordt voldaan aan de nadere eisen als bedoeld in het eerste en tweede lid van artikel 2.3.1.2.a, en daarvan geen ontheffing kan worden verleend. Commentaar Een aantal bestaande horeca-inrichtingen, waar alleen etenswaren en niet alcoholhoudende dranken worden verkocht (bijvoorbeeld snackbars, verkooppunt van broodjes) binnen de gemeente voldoet niet aan de eis, gesteld in lid 1 onder b. Aangezien dit vaak van oudsher gegroeide situaties zijn, waartegen weinig bezwaren zijn, is er voor gekozen hiervoor een ontheffingsmogelijkheid te bieden. Tot nu toe werden deze situaties gedoogd. Paragraaf 2 Toezicht op inrichtingen tot het verschaffen van nachtverblijf Paragraaf 2 is ongewijzigd. Paragraaf 3 Toezicht op speelgelegenheden In deze paragraaf is een uitgebreide regeling opgenomen voor speelgelegenheden. Commentaar Vanwege de vergelijkbaarheid met horeca met betrekking tot mogelijke overlastaspecten en effecten op openbare orde en woon- en leefklimaat behoeven de speelgelegenheden eveneens regeling. Lokale regelgeving ter bescherming van voornoemde belangen is aanvullend op landelijk geldende regelgeving. Naast de APV kan onder meer de Woningwet, Bouwbesluit en Bouwverordening, de Wet op de Kansspelen, de Opiumwet, de Drank- en Horecawet en de Wet Milieubeheer/Besluit horeca-, sport-, en recreatie-inrichtingen milieubeheer toepasselijk zijn op voor het publiek toegankelijke (speel)gelegenheden. De Wet op de Kansspelen kent als uitgangspunt, dat het verboden is om gelegenheid te geven tot deelname aan echte kansspelen, te onderscheiden van behendigheidsspelen. De toelaatbaarheid van een aantal specifieke situaties (o.a. kleine kansspelen zoals het bingospel, de aanwezigheid van speelautomaten en de speelcasino's van Holland Casino) is in de Wet zelf uitvoerig geregeld. De Wet op de Kansspelen wordt gehandhaafd door de rijksoverheid en Justitie. Naast Holland Casino bestaan evenwel her en der in Nederland zgn. speelgelegenheden die in theorie deelname aan toegestane behendigheidsspelen aanbieden, maar waar blijkens jurisprudentie en praktijkervaringen nadrukkelijk de grenzen van de wet worden opgezocht en zelfs overschreden. In de gemeente Leeuwarden zijn momenteel twee speelgelegenheden gevestigd. Het bestaan van dergelijke voor publiek toegankelijke speelgelegenheden brengt, mede vanwege de sfeer van illegaliteit en verwevenheid met criminaliteit, risico's met zich mee voor de openbare orde en veiligheid en het woon- en leefklimaat in de omgeving. Het is derhalve gewenst dat ook vanuit de lokale overheid zicht en controle ontstaat op de exploitatie van deze inrichtingen, hetgeen bereikt kan worden door een vergunningstelsel voor speelgelegenheden op te nemen in de APV (analoog aan bestaande regeling t.a.v. horeca- en prostitutiebedrijven). Het onderhavige voorstel voorziet hierin. Doel en beoogd effect Doelstelling van de voorgestelde wijziging van de APV is het beheersen, reguleren en controleren van de exploitatie van voor het publiek toegankelijke speelgelegenheden. Het beoogde effect is een goede afstemming tussen bestuurlijke en strafrechtelijke maatregelen om de speelgelegenheden-branche binnen de wet in goede banen te leiden (ter bescherming van de openbare orde en veiligheid en het woon- en leefklimaat en ter naleving van toepasselijke wetgeving). Motivering Speelgelegenheden zijn in de praktijk, evenals horeca- en prostitutiebedrijven, voor publiek toegankelijke inrichtingen en trekken gemiddeld een behoorlijk aantal bezoekers. De mogelijke effecten op openbare orde en veiligheid en woon- en leefklimaat zijn dan ook vergelijkbaar, waarbij speelgelegenheden bovendien nog de sfeer van illegaliteit en verwevenheid met criminaliteit met zich dragen. Regulering van speelgelegenheden door het opnemen van een vergunningstelsel met voorwaarden in de APV, zo nauw mogelijk aansluitend bij lokale regelgeving t.a.v. de horeca- en prostitutiebranche, is vanuit dat gezichtspunt een logische stap. Signalen van politiezijde ondersteunen dat zicht en controle op c.q. het stellen van voorwaarden aan de exploitatie van dergelijke inrichtingen gewenst is. Daarnaast kan de gemeente na vaststelling van specifieke regelgeving optreden als partner van andere overheidsdiensten bij een integrale benadering. Voorts is in januari 2001 het rapport 'Verkeerd gokken', een oriënterend onderzoek naar aard en omvang van illegale kansspelen in Nederland verschenen. Het onderzoek is verricht door Ernst Young in opdracht van het College van toezicht op de kansspelen en het Nederlands Kansspel Platform. Algemene conclusies hierin zijn o.a. dat exploitanten van illegale kansspelen zeker geen activiteiten ondernemen om gokverslaving in te dammen, waardoor de effectiviteit van het gokverslavingsbeleid van de legale aanbieders (o.a. Holland Casino) wordt ondergraven en dat er indicaties zijn voor de verwevenheid van delen van het illegale gokcircuit met diverse vormen van ernstige criminaliteit. Gepleit wordt voor een gezamenlijke en integrale aanpak door politie, justitie en bestuur. Draagvlak De onderhavige wijziging van de APV behelst de invoering van een vergunningstelsel voor speelgelegenheden en is in nauw overleg met betrokken partijen als politie, openbaar ministerie en andere overheidsdiensten tot stand gekomen Mede hierdoor wordt een integrale benadering mogelijk gemaakt, waarbij ieder zijn eigen bevoegdheden en verantwoordelijkheden oppakt. Aanpak/uitvoering De lokale wetgever kan niet treden in hetgeen de wetgever op rijksniveau heeft bepaald. In de Wet op de Kansspelen is een uitputtende regeling neergelegd ten aanzien van speelcasino's, waarin kort gezegd om geld wordt gespeeld en waarbij het Tot' de winnaars aanwijst. De wet bevat geen regeling omtrent het spelen om geld waarbij deelnemers door hun behendigheid de winstkansen kunnen vergroten. In de voorliggende wijziging wordt juist die categorie speelgelegenheden onder een vergunningstelsel gebracht. Het is van belang dit deel van de branche te reguleren, omdat de grenzen tussen behendigheidsspeelgelegenheden en illegale casino's in de praktijk vaag blijken te zijn en vanwege de externe (overlast)effecten van openbare gelegenheden met aantrekkingskracht. Op grond van de voorgestelde regeling is het mogelijk vooraf te toetsen of degene die een speelgelegenheid wil exploiteren van goed levensgedrag is. Daarnaast kan de vergunning geweigerd worden c.q. als deze reeds verleend is, ingetrokken worden, indien de exploitatie van de speelgelegenheid aanleiding kan geven c.q. reeds heeft gegeven tot ontoelaatbare aantasting van de openbare orde en veiligheid en/of het woon- en leefklimaat. Daarbij zij aangetekend dat onwettige activiteiten, bijv. het publiekelijk aanbieden van illegale kansspelen, naar onze mening onder omstandigheden een (dreigende)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 403