Kadernota Integrale en Programmatische Handhaving Gemeente Leeuwarden Nota Handhaving beleidsterrein Binnen de kaders en uitgangspunten van de Kademota, wordt per beleidsterrein een handhavingnota opge steld. In deze nota wordt concreet ingegaan op de handhavinginstrumenten de doelen en condities de strategie en werkwijze, de handhavingniveaus en de wijze van evaluatie van de uitvoering van het handha vingsbeleid. In bijlage 2 zijn de vigerende handhavingnota's per beleidsterrein genoemd. In de komende jaren zullen de handhavingnota's worden geactualiseerd. Meerjarenprogramma handhaving Het Meerjarenprogramma bevat de beleids- en uitvoeringsvoomemens voor een periode van 4 jaar, met het eerste jaar gedetailleerde informatie en de volgende jaren indicatief. Onderwerpen zijn o.a. concrete priori- tering, gezamenlijke activiteiten en themagerichte activiteiten. Tevens is in het meerjarenprogramma de planning van de verdere structurering en professionalisering van de uitvoering van de handhaving opgenomen. O.a. wordt daarbij aangegeven op welke termijn deze hand havingnota's worden geactualiseerd en ingericht volgens de LCCM-methode. Ieder jaar wordt de planning geëvalueerd en bijgesteld. Het meeijarenprogramma is gekoppeld aan de Planning en Controlcyclus van de gemeente. Na afloop van de vier jaar wordt het gehele programma geëvalueerd. Uitvoeringsprogramma In het Uitvoeringsprogramma worden per beleidsveld de operationele doelen, de beschikbare capaciteit, het aantal vergunningen en handhavingacties per sector opgenomen. Een uitvoeringsprogramma heeft een geldigheidsduur van 1 jaar. Na dat jaar wordt het programma geëvalueerd en wordt een nieuw uitvoerings- programma opgesteld voor het komend jaar. 3.2 Sturing en coördinatie De Raad stelt de kademota in principe vast voor de duur van 4 jaar. Aan het eind van de periode zal de kademota worden geëvalueerd. Tussentijdse beleidswijzigingen en of budgetwijzigingen zullen op de ge bruikelijke wijze door het College aan de Raad worden voorgesteld. Op basis van de kademota wordt door het College jaarlijks een meerjarenprogramma handhaving vastge steld. Het meerjarenprogramma wordt met de evaluatie over het voorgaande jaar ter kennisname aan de Raad gebracht. Een lid van het College van B&W treedt op als coördinerend portefeuillehouder voor de coördinatie van de ontwikkeling van het handhavingsbeleid in het algemeen. Een portefeuillehouder draagt verantwoordelijkheid voor handhavingacties binnen zijn/haar beleidsterrein. Indien zich een situatie voordoet dat een handhavingactie betrekking heeft op meerdere beleidsterreinen wordt er door het college een coördinerende portefeuillehouder aangewezen voor de coördinatie en af stemming binnen het college en als bestuurlijk aanspreekpunt vanuit de organisatie. 14 Kadernota Integrale en Programmatische Handhaving Gemeente Leeuwarden Bijlage 1: Uitwerking prioriteiten Op basis van de beschikbaargestelde middelen dient een keuze gemaakt te worden voor terrein waarop de gemeente actief zal handhaven (toezicht en sanctionering). Uitgaande van de gestelde prioriteiten en de beschikbare middelen zijn voor 2003 en 2004 de volgende keuzen gemaakt. Bij de jaarlijkse vaststelling van het Meerjarenprogramma integraal en programmatisch handhaven kunnen deze keuzen worden bijge steld. Actieve handhaving betekent, dat op deze terreinen door of namens de gemeente actief (structureel of peri odiek) preventief toezicht plaatsvindt. Bij geconstateerde overtredingen worden de normale handha- vingtrajecten ingezet en afgemaakt. Binnen actieve handhaving wordt de intensiteit van het toezicht bepaald aan de hand van o.a. risicoanalyse, het vastgestelde nalevingniveau etc. Reactief handhaven betekent: dat de gemeente niet structureel of periodiek preventief toezicht uitoefent, maar reageert op meldingen en klachten of eigen "toevallige" constateringen. Bij geconstateerde overtre dingen wordt handhavend opgetreden voorzover de capaciteit dat toelaat. In de praktijk betekent dat bij een melding of klacht door een toezichthouder wordt gecontroleerd of er sprake is van een overtreding. Vol hardt de betrokkene na overleg met de toezichthouder in de overtreding dan wordt in ieder geval tot (voor)aanschrijving overgegaan. Vervolgacties kunnen om capaciteitsredenen worden vertraagd of uitge steld. In de onderstaande tabellen is samenvattend weergegeven op welke terreinen de handhaving actief respec tievelijk reactief zal plaatsvinden. De indeling is totstandgekomen op basis van een mix van wettelijke plicht, risico-inschattingen en de ge stelde hoofdprioriteiten. De intensiteit van de controles is vastgesteld op basis van de vigerende handha vingnota's per beleidsterrein. De risico-inschattingen betreffen primair de genoemde hoofdprioriteiten: veiligheid, gezondheid, aantasting van ruimtelijke en cultuurhistorische kwaliteit, kans op overlast. Secundair is gekeken naar de kansen op uitwassen, olievlekwerking van niet naleving etc. Keuze voor actief handhaven. Milieu* Juridische- en vei ligheidszaken Bouwen en Wonen Beheer Openbare Ruimte Brandweer* Categorie 4 wordt eenmaal per jaar ge controleerd Coffeeshops: mini maal 4 maal per jaar controle van iedere coffeeshop. (Ver)bouw en sloop in afwijking van vergun ning Reclame-uitingen. Gebruiksvergunning: Categorie 1, twee controles per jaar Categorie 3 wordt eenmaal per 2 jaar gecontroleerd Horeca: minimaal 1 maal per 3 jaar con trole van iedere hore- caondememing. Woningomzetting. Ligplaatsen binnen de bebouwde kom. Gebruiksvergunning: Categorie 2: lx per jaar Categorie 2 - met veiligheidsindex - wordt eenmaal per 5 jaar gecontroleerd** Exploitatievergunning sexinrichtingen: 6x per jaar Kamer verhuur zonder of in afwijking van vergunning Snippergroen in actie gebieden. G ebruiks vergunning Categorie 3: lx per jaar Categorie 1 - met veiligheidsindex - wordt eenmaal per 10 jaar gecontroleerd Kansspelautomaten lx perjaar Markten en stand plaatsen G ebruiks vergunning Categorie 4: lx per 2 jaar 1 of meer projecten uitgevoerd op basis van thema's of as pecten Tijdelijke vergunnin gen 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 418