4
Blad 2
Bestuurlijke boete
In iedere verordening is het lid ten aanzien van de
bestuurlijke boete verwijderd. Dit lid komt niet langer
overeen met de huidige wetgeving.
Gespreide betaling en automatische incasso
Met ingang van 2 0 03 werden ook de burgers van Leeuwarden in
de gelegenheid gesteld een aantal gemeentelijke belastingen
gespreid te betalen en wel door middel van automatische
incasso. Belastingbedragen tot en met 2.500,- konden in
zes maandelijkse termijnen worden betaald. Dit gold voor de
OZB, de afvalstoffenheffing, de reinigingsrechten en de
hondenbelasting. Deze belastingbedragen staan vermeld op de
gecombineerde aanslag gemeentelijke heffingen.
Met ingang van 2 0 04 kunnen alle belastingen betaald worden
door middel van automatische incasso met uitzondering van
de havengelden, de parkeerbelastingen en de
watertoeristenbelasting. Het aantal termijnen is verruimd
van zes naar acht. Tevens is de maximum grens opgetrokken
van 2.500,- naar 10.000,-. De desbetreffende
verordeningen zijn hierop aangepast.
Aanslagen in plaats van facturen
Een belangrijk gedeelte van de gemeentelijke belastingen
wordt niet door het team Belastingen opgelegd maar door de
financiële afdeling. Dat betekende veelal dat deze
aanslagen als factuur de deur uit gingen. Dat is formeel
gezien niet juist. Doordat met ingang van 2003 een Centrale
Financiële Administratie is gevormd, is het nu mogelijk om
alle gemeentelijke belastingen daadwerkelijk in de
juridisch correcte vorm van een aanslag op te leggen. Als
gevolg van deze ontwikkeling zijn de verordeningen op een
aantal plaatsen aangepast.
Onroerende-zaakbelastingen
In de raadsvergadering van 10 november 2003 is motie XXXI
aangenomen. Het aannemen van deze motie heeft geleid tot
een stijging van de OZB-tarieven met 5,5% in plaats van
6,5%.
In de raadsvergadering van 28 mei 2 0 01 heeft de raad
besloten over te gaan tot een hersteloperatie wat betreft
de herberekening van het tijdvakpercentage (affaire OZB-I)
Om deze hersteloperatie juridisch correct te realiseren
zijn in de "basisverordening" de tarieven opgenomen op
basis van het oude tijdvakpercentage 117% plus de maximale
10% punten. De tarieven die horen bij het juiste
tijdvakpercentage 153% zijn in de eerste wijziging op deze
verordening vermeld. Dit maakt dat bij vaststelling van de
Verordening onroerende-zaakbelastingen Leeuwarden 2004 en
de eerste wijziging hierop, de tarieven gelden zoals
opgenomen in de programmabegroting 2004.
Blad 3
Omdat belastingjaar 2004 het
lopende belastingtijdvak, is
hersteloperatie nodig is.
laatste jaar is van het
dit de laatste keer dat deze
Leges
11 Algemeen
Artikel l.l.l.b is aan dit onderdeel toegevoegd.
Het betreft een stuk wat in de praktijk al meer wordt
afgegeven.
2.1 Financiële stukken
Dit deel is komen te vervallen.
2.6 Trouw- en samenlevingsboekje
A Artikel 2.6.1.2 en 2.6.2 zijn aan dit onderdeel toegevoegd.
Het betreft nieuwe tarieven ten aanzien van een meer luxe
versie van het boekje.
2.7 Huwelijks voltrekking/samenlevingsbevestiging
Artikel 2.7.2.3 en 2.7.2.4 zijn aan dit onderdeel
toegevoegd.
Dit zijn tarieven opgenomen ten aanzien van de verschillen
in omvang van de plechtigheid.
2.14 Historisch Centrum Leeuwarden (HCL) en Documentaire
Informatievoorziening (DIV)
De diensten van HCL en DIV zijn wat gewijzigd, waardoor er
op onderdelen tekstuele wijzigingen hebben plaatsgevonden.
4.5.4 Bouwaanvraag
In deze raadsvergadering wordt in voorstel 18875 verzocht
de tarieven van de onderdelen a. en b. te wijzigen. In dit
voorstel zijn de tarieven gelijk gebleven aan de tarieven
van 2 003.
4.7.3 Splising-, omzettings- en gebruiksvergunning en
registratie kame2rverhuurpanden
In deze raadsvergadering wordt in voorstel 18875 verzocht
de tarieven van de onderdelen a. en b. te wijzigen. In dit
voorstel zijn de tarieven gelijk gebleven aan de tarieven
van 2 0 03.
4.21 Bereiden van de Nieuwestad
Er is een ontheffing mogelijk voor de Nieuwestad om hier te
mogen rijden binnen de tijden dat dit verboden is.
Kwij tschelding
Huiseigenaren komen niet langer in aanmerking voor
kwij tschelding
Volgens de Uitvoeringsregeling invorderingswet 1990 wordt
het verschil tussen de economische waarde van de woning en
de schuld op de woning aangemerkt als vermogen. Dit