Profiel van de gemeente Leeuwarden Stadsvisie Leeuwarden bouwt haar positie als hoofdstad en centrumstad van Friesland verder uit. Dat is nodig voor de stad en voor de regio. Deze ambitie krijgt gestalte in de stadsvisie en heeft als titel "Varen onder eigen vlag". De titel drukt precies uit waar het om gaat. Leeuwarden is de dynamische Friese hoofdstad, die met inzet van haar eigen kracht en haar specifieke kenmerken de koers voor de toekomst heeft bepaald. Het accent ligt daarbij op de koers voor de komende 10 jaar, met een doorkijk naar de jaren daarna. "Varen onder eigen vlag" benadrukt de eigen identiteit van Leeuwarden. In nauwe samenhang met die eigen identiteit verwoordt en verbeeldt de stadsvisie de ontwikkelingen die moeten waarborgen dat Leeuwarden haar positie van Friese hoofdstad en tweede stad van het noorden versterkt, in ruimtelijk, economisch en sociaal opzicht. Deze integrale visie biedt ook een goede basis voor een eenduidige en krachtige positionering van Leeuwarden op (inter)nationale en regionale schaal. De uitgezette koers is vertaald in vier strategische concepten (Tijd voor schoonheid, Kantorenstad, Cure en Care, Kennisstad) met de daarbij behorende programma's. Daarbij is aangegeven welke projecten direct of indirect van belang zijn voor die realisatie ervan. Zoals gezegd wordt uitgegaan van de eigen kracht. De identiteit van Leeuwarden is opgebouwd uit een aantal kenmerkende eigenschappen van de ligging, de cultuur en het sociale klimaat in woorden te kenmerken met: Buitenplaats, Hoofdstad en Thuishaven. De gekozen strategische concepten vormen het uitgangspunt voor de herschikking van het sectorale beleid. Tegelijk kunnen deze concepten zorgen voor selectiviteit in de te kiezen projecten. Door de inspanningen te richten op de strategische concepten en daarmee op de daarbij behorende projecten, worden de beperkte middelen niet alleen efficiënt ingezet maar wordt ook een meerwaarde bereikt. Hieronder worden de concepten wat verder verduidelijkt: Tijd voor schoonheid. Dit is dé drager van het imago van de stad. Het concept heeft tot doel de cultuur-historische potenties van de stad te versterken. Niet alleen in behoudende zin, maar juist ook in het creëren van nieuwe ontwikkelingen die aansluiten bij de cultuurhistorische traditie (Fries én niet-Fries) en het benutten van de ligging van de stad in de mooie omgeving. De Binnenstad is de plaats waar dit concept zich logischerwijze op richt, met de bundeling van historie, kunst, cultuur, en andere vormen van ontspanning. Maar ook de nieuwe wijken, met experimentele architectuur, leveren hier een bijdrage aan. Programmatisch kan dit concept met lopende projecten worden ondersteund. Nieuwe elementen zijn: het vastleggen van het ruimtelijk kader voor de stad als geheel. het aanstellen van een supervisor die het stedenbouwkundige en architectonische debat organiseert en kwaliteitsimpulsen genereert. hotelaccommodatie ontwikkelen. imago versterking (initiatief Leeuwarder ondernemers). Kantorenstad De centrumpositie als de plaats waar vanouds handel werd gedreven en waar het Friese bestuur zetelt, is terug te vinden in de kracht van de front- en backoffices in de zakelijke en financiële dienstverlening als belangrijke bron voor werkgelegenheid van Leeuwarden en van de regio. De kantorenhaak als locatie is een sterke troef bij dit concept. 16

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 49