Bijlage 1 Bestuurlijke presentatie bij B&W advies met kenmerk 13555, "Aanpassing Groningerstraatweg in verband met vewachte realisatie van de eerste fase van Blitsaerd" Het college van B&W besluit akkoord te gaan met het ontwerp voor de aanpassing van de Groningerstraatweg (deel buiten de bebouwde kom) en het kruispunt met de Anne Vondeling weg. Er zal nog een overeenkomst worden gesloten met de provincie Fryslan, waarin deze aanpassing wordt vastgelegd. Er wordt een budget beschikbaar gesteld voor nadere planuitwerking, dat wil zeggen de technische uitwerking van het ontwerp en het opstellen van de overeenkomst met de provincie. De aanpassingen van de Groningerstraatweg hangen samen met de aanleg van de eerste fase van het woongebied Blitsaerd. Over de feitelijke uitvoering van 'de aanpassing van de Groningerstraatweg zal later nog beslist worden, als zekerheid bestaat over de afloop van de lopende juridische procedures met betrekking tot het plan Blitsaerd. De uitvoering van de werkzaamheden is gepland van februari tot eind 2004. Het plan wordt in het volgende toegelicht Met de aanleg van het woongebied Blitsaerd schuift de stadsrand op; de bebouwde komgrens wordt verlegd naar de Hogebrug. Om deze nieuwe stadsrand fysiek merkbaar en visueel duidelijk te maken moet de Groningerstraatweg het karakter krijgen van een stadsweg. Het geluidsniveau langs de weg moet worden gereduceerd, minimaal tot de geluidscontourlijnen die in het bestemmingsplan Tusken Moark en Ie zijn aangegeven en zo mogelijk nog verder. Daartoe wordt de maximumsnelheid op de Groningerstraatweg tussen Hogebrug en knooppunt A. Vondelingweg verlaagd van 100 naar 70 km/uur. Verdere reductie van het geluidsniveau wordt bereikt door toepassing van geluidarm asfalt. Deze snelheidsverlaging maakt een stedelijke inrichting, passend bij het snelheidsregime, noodzakelijk. Verder zal de weg worden voorzien van een busbaan richting "stad in" De ontsluitingsweg van het woongebied 'Blitsaerd' moet worden aangesloten op het knooppunt Groningerstraatweg - Anne Vondelingweg. De reconstructie van de Groningerstraatweg is niet alleen van belang voor de toekomstige woonwijk Blitsaerd, maar kan ook van betekenis zijn voor Camminghaburen en voor de ruimtelijke, cq stedenbouwkundige ontwikkei- mogelij kheden De belangrijkste elementen in het ontwerp van de vernieuwde Groningerstraatweg zijn: Snelheid 70 km/uur; inrichting van de weg passend bij het snelheidsregime De inrichting van de weg is zodanig, dat deze niet uitnodigt tot te hard rijden. Door de plaatsing van bomen en lichtmasten ontstaat een portaalwerking. De rijbanen worden aan weerszijden begrensd door trottoirbanden. Deze inrichtingsmaatregelen geven een snelheidsverlagend effect Vormgeving als stadsweg met hoge ruimtelijke kwaliteit Het aanbrengen van bomen in de middenberm, lichtmasten waarbij aandacht aan vormgeving is besteed, het ontbreken van vluchtstroken, plaatselijk zicht op bepaalde stedelijke elementen in de wijk Blitsaerd, resulteren in een stedelijk beeld met hoge ruimtelijke kwaliteit. Busbaan richting "stad in" Aan de noordkant van de weg, op de huidige vluchtstrook, wordt een busbaan aangelegd, conform de doelstellingen in het gemeentelijk en provinciaal beleid. Wegprofiel Het wegprofiel bestaat uit 2 rijbanen met elk 2 rijstroken en een busbaan aan de noordzijde. De vluchtstrook aan de zuidkant worden verwijderd. Ook de vangrail in de middenberm wordt verwijderd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 77