Bijlage 1
Bestuurlijke presentatie bij B&W advies met kenmerk 13555,
"Aanpassing Groningerstraatweg in verband met vewachte realisatie van de
eerste fase van Blitsaerd"
Het college van B&W besluit akkoord te gaan met het ontwerp voor de
aanpassing van de Groningerstraatweg (deel buiten de bebouwde kom) en het
kruispunt met de Anne Vondeling weg. Er zal nog een overeenkomst worden
gesloten met de provincie Fryslan, waarin deze aanpassing wordt vastgelegd.
Er wordt een budget beschikbaar gesteld voor nadere planuitwerking, dat wil
zeggen de technische uitwerking van het ontwerp en het opstellen van de
overeenkomst met de provincie.
De aanpassingen van de Groningerstraatweg hangen samen met de aanleg van de
eerste fase van het woongebied Blitsaerd. Over de feitelijke uitvoering van
'de aanpassing van de Groningerstraatweg zal later nog beslist worden, als
zekerheid bestaat over de afloop van de lopende juridische procedures met
betrekking tot het plan Blitsaerd. De uitvoering van de werkzaamheden is
gepland van februari tot eind 2004. Het plan wordt in het volgende
toegelicht
Met de aanleg van het woongebied Blitsaerd schuift de stadsrand op; de
bebouwde komgrens wordt verlegd naar de Hogebrug. Om deze nieuwe stadsrand
fysiek merkbaar en visueel duidelijk te maken moet de Groningerstraatweg
het karakter krijgen van een stadsweg. Het geluidsniveau langs de weg moet
worden gereduceerd, minimaal tot de geluidscontourlijnen die in het
bestemmingsplan Tusken Moark en Ie zijn aangegeven en zo mogelijk nog
verder. Daartoe wordt de maximumsnelheid op de Groningerstraatweg tussen
Hogebrug en knooppunt A. Vondelingweg verlaagd van 100 naar 70 km/uur.
Verdere reductie van het geluidsniveau wordt bereikt door toepassing van
geluidarm asfalt. Deze snelheidsverlaging maakt een stedelijke inrichting,
passend bij het snelheidsregime, noodzakelijk. Verder zal de weg worden
voorzien van een busbaan richting "stad in"
De ontsluitingsweg van het woongebied 'Blitsaerd' moet worden aangesloten
op het knooppunt Groningerstraatweg - Anne Vondelingweg.
De reconstructie van de Groningerstraatweg is niet alleen van belang voor
de toekomstige woonwijk Blitsaerd, maar kan ook van betekenis zijn voor
Camminghaburen en voor de ruimtelijke, cq stedenbouwkundige ontwikkei-
mogelij kheden
De belangrijkste elementen in het ontwerp van de vernieuwde
Groningerstraatweg zijn:
Snelheid 70 km/uur; inrichting van de weg passend bij het
snelheidsregime
De inrichting van de weg is zodanig, dat deze niet uitnodigt tot te hard
rijden. Door de plaatsing van bomen en lichtmasten ontstaat een
portaalwerking. De rijbanen worden aan weerszijden begrensd door
trottoirbanden. Deze inrichtingsmaatregelen geven een snelheidsverlagend
effect
Vormgeving als stadsweg met hoge ruimtelijke kwaliteit
Het aanbrengen van bomen in de middenberm, lichtmasten waarbij aandacht aan
vormgeving is besteed, het ontbreken van vluchtstroken, plaatselijk zicht
op bepaalde stedelijke elementen in de wijk Blitsaerd, resulteren in een
stedelijk beeld met hoge ruimtelijke kwaliteit.
Busbaan richting "stad in"
Aan de noordkant van de weg, op de huidige vluchtstrook, wordt een busbaan
aangelegd, conform de doelstellingen in het gemeentelijk en provinciaal
beleid.
Wegprofiel
Het wegprofiel bestaat uit 2 rijbanen met elk 2 rijstroken en een busbaan
aan de noordzijde. De vluchtstrook aan de zuidkant worden verwijderd. Ook
de vangrail in de middenberm wordt verwijderd.