In 2004 dient een aanpassing van het huidige knooppunt plaats te vinden in
verband met de aansluiting van de ontsluitingsweg naar het plan Blitsaerd.
In de toekomst zullen naar verwachting verdergaande aanpassingen nodig zijn
in verband met de toenemende verkeersintensiteit.
Voor de reconstructie van dit wegvak zijn vier varianten beschouwd:
1. Beperkte aanpassing van huidig knooppunt
2. Verschoven knooppunt (Verschuiving van het knooppunt in zuidelijke
richting)
3. Ongelijkvloerse kruising
4. Knooppunt vervangen door een rotonde
Beperkte aanpassing van huidig knooppunt
In combinatie met de profielaanpassing van de Groningerstraatweg is de
keuze gevallen op variant 1 "Beperkte aanpassing van huidig knooppunt"
Deze variant houdt in:
Aansluiting van de ontsluitingsweg van de wijk Blitsaerd (incl. omleggen
van de parallelweg en aanpassing van de VRI)
Aanbrengen geluidarm asfalt;
Kleine verbeteringsmaatregelen gericht op een meer stedelijk beeld:
Verlichting aanpassen
Groen aanbrengen
Aanpassing trottoirbanden;
De kosten van variant 1 bedragen 260.000,-
Motivatie
Deze variant voldoet aan de eisen terwijl de kosten laag zijn
Qua geluid aan de noordkant scoort deze variant door toepassing van zeer
stil asfalt beter dan volgens het bestemmingsplan minimaal wordt
vereist. Aan de zuidkant treedt een aanzienlijke verbetering op m.b.t.
geluid;
De stedenbouwkundige/ ruimtelijke kwaliteit verbetert iets ten opzichte
van de huidige situatie;
4. Ontwerp aanpassing Groningerstraatweg- en kruising met Anne Vondeling-weg
De ontwerp opgave is: het omvormen van de Groningerstraatweg tot een
stadsweg
Het ontwerp is weergegeven in figuur 1 (situatie vernieuwde
Groningerstraatweg) en figuur 2 (dwarsprofiel)
Belangrijke elementen in dit ontwerp zijn:
O Snelheid 70 km/uur; inrichting van de weg passend bij het
snelheids regime
De inrichting van de weg is zodanig, dat deze niet uitnodigt tot te hard
rijden. Door de plaatsing van bomen en lichtmasten ontstaat een
portaalwerking. De rijbanen worden aan weerszijden begrensd door
trottoirbanden. Deze inrichtingsmaatregelen geven een snelheidsverlagend
effect
O Vormgeving als stadsweg met hoge ruimtelijke kwaliteit
Het aanbrengen van bomen in de middenberm, lichtmasten waarbij aandacht aan
vormgeving is besteed, het ontbreken van vluchtstroken, plaatselijk zicht
op bepaalde stedelijke elementen in de wijk Blitsaerd, resulteren in een
stedelijk beeld met hoge ruimtelijke kwaliteit.
Busbaan richting nstad in"
Aan de noordkant van de weg, op de huidige vluchtstrook, wordt een busbaan
aangelegd, conform de doelstellingen in het gemeentelijk en provinciaal
beleid.
O Wegprofiel
Het wegprofiel bestaat uit 2 rijbanen met elk 2 rijstroken en een
busbaan aan de noordzijde
De breedte van de rijbaan is 7 m tussen de banden. Er wordt belijning
aangebracht (breedte 6.5 m tussen de kantstrepen)
De breedte van de busbaan is 3,5 m
De breedte van het fietspad aan de zuidzijde is 5 m
De breedte van de middenberm is 7 m
De vluchtstrook aan de zuidkant is verwijderd
Vangrail in de middenberm is verwijderd
Verbreding rijbaan:
De benodigde profielbreedte van de noordelijke rijbaan, incl. busbaan,
bedraagt 11,2 m. De huidige profielbreedte bedraagt minimaal 10,30 a
10,45 m, zodat de huidige weg ca 0,75 a 90 m verbreed moet worden.
O Toepassing geluidarm asfalt [Zeer Stil Asfalt (ZSA) of vergelijkbaar]
In het bestemmingsplan is ervan uitgegaan dat de asfaltsoort SMA 06 wordt
toegepast, die ten opzichte van traditionele asfaltsoorten een kleine
reductie van het geluidsniveau t.g.v. het wegverkeer geeft. Er is ten
behoeve van dit project een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar de
mogelijkheden voor toepassing van asfaltsoorten die een sterkere
geluidsreductie geven, het zogenaamde geluidarm asfalt. Hierbij zijn
diverse asfaltsoorten vergeleken m.b.t. de aspecten geluidsreductie,
materiaaleigenschappen en totaalkosten (kosten voor aanleg, onderhoud een
vervanging)De conclusie hiervan is dat een paar soorten geluidarm asfalt
met hoge geluidsreducerende werking tav genoemde aspecten vergelijkbaar
scoren en voor de Groningerstraatweg goed toepasbaar zijn. Hiermee zijn
wel hogere kosten gemoeid dan bij SMA06Dit is inzichtelijk gemaakt in de
paragraaf kosten. Voor toepassing van geluidarm asfalt is door het
ministerie van VROM een subsidie toegezegd in het kader van de
Stimuleringsregeling Stille Wegdekken.
O Groen
In de middenberm (om de 10 m) worden bomen geplaatst. Gekozen is voor
linden. Andere beplantingsvormen, zoals hagen of bosschages, zijn in de
directe nabijheid van de weg niet wenselijk (in verband met
onderhoud/verkeersveiligheid, fauna/verkeersveiligheid, uitzicht vanaf de
weg)
In de laatste 170 m voor het knooppunt Anne Vondelingweg ontbreken bomen in
de middenberm wegens ruimtegebrek. In de noordelijke berm is hier de
benodigde ruimte voor bomen gecreëerd door de parallelweg met 2 m te
versmallen tot 3 m breed (mits toestemming van provincie na
verkeersonderzoek)
In verband met het fraaie uitzicht op de stedelijke bebouwing ontbreken
bomen in een strook langs de (toekomstige) Fikaryhof in het hart van
Blitsaerd. Tevens wordt hiermee rekening gehouden met de inrichtingseisen
met betrekking tot de finish van de elfstedentocht.
O Verlichting
Er worden lichtmasten aangebracht in de middenberm die beide rijbanen
aanlicht. De masten staan dichtbij de weg, zijn relatief laag, met lange
uithouders i.v.m. poortwerking. Bij de keuze van de verlichtingsmasten
wordt gelet op vormgeving.
Ook langs het fietspad aan de zuidkant wordt verlichting aangebracht.
Aandachtspunt bij de keuze van de verlichting vormt het voorkomen dat nabij
de Hogebrug strooilicht het vogelgebied aan de noordzijde van de weg
bereikt
Overgangszone
De bebouwde komgrens komt bij de Hogebrug te liggen. Ten westen van de
Hogebrug wordt een overgangszone van ca 4 50 m ingericht met bomen in de
I middenberm als overgang tussen het 100 km/uur gebied en het 70 km/uur