In 2004 dient een aanpassing van het huidige knooppunt plaats te vinden in verband met de aansluiting van de ontsluitingsweg naar het plan Blitsaerd. In de toekomst zullen naar verwachting verdergaande aanpassingen nodig zijn in verband met de toenemende verkeersintensiteit. Voor de reconstructie van dit wegvak zijn vier varianten beschouwd: 1. Beperkte aanpassing van huidig knooppunt 2. Verschoven knooppunt (Verschuiving van het knooppunt in zuidelijke richting) 3. Ongelijkvloerse kruising 4. Knooppunt vervangen door een rotonde Beperkte aanpassing van huidig knooppunt In combinatie met de profielaanpassing van de Groningerstraatweg is de keuze gevallen op variant 1 "Beperkte aanpassing van huidig knooppunt" Deze variant houdt in: Aansluiting van de ontsluitingsweg van de wijk Blitsaerd (incl. omleggen van de parallelweg en aanpassing van de VRI) Aanbrengen geluidarm asfalt; Kleine verbeteringsmaatregelen gericht op een meer stedelijk beeld: Verlichting aanpassen Groen aanbrengen Aanpassing trottoirbanden; De kosten van variant 1 bedragen 260.000,- Motivatie Deze variant voldoet aan de eisen terwijl de kosten laag zijn Qua geluid aan de noordkant scoort deze variant door toepassing van zeer stil asfalt beter dan volgens het bestemmingsplan minimaal wordt vereist. Aan de zuidkant treedt een aanzienlijke verbetering op m.b.t. geluid; De stedenbouwkundige/ ruimtelijke kwaliteit verbetert iets ten opzichte van de huidige situatie; 4. Ontwerp aanpassing Groningerstraatweg- en kruising met Anne Vondeling-weg De ontwerp opgave is: het omvormen van de Groningerstraatweg tot een stadsweg Het ontwerp is weergegeven in figuur 1 (situatie vernieuwde Groningerstraatweg) en figuur 2 (dwarsprofiel) Belangrijke elementen in dit ontwerp zijn: O Snelheid 70 km/uur; inrichting van de weg passend bij het snelheids regime De inrichting van de weg is zodanig, dat deze niet uitnodigt tot te hard rijden. Door de plaatsing van bomen en lichtmasten ontstaat een portaalwerking. De rijbanen worden aan weerszijden begrensd door trottoirbanden. Deze inrichtingsmaatregelen geven een snelheidsverlagend effect O Vormgeving als stadsweg met hoge ruimtelijke kwaliteit Het aanbrengen van bomen in de middenberm, lichtmasten waarbij aandacht aan vormgeving is besteed, het ontbreken van vluchtstroken, plaatselijk zicht op bepaalde stedelijke elementen in de wijk Blitsaerd, resulteren in een stedelijk beeld met hoge ruimtelijke kwaliteit. Busbaan richting nstad in" Aan de noordkant van de weg, op de huidige vluchtstrook, wordt een busbaan aangelegd, conform de doelstellingen in het gemeentelijk en provinciaal beleid. O Wegprofiel Het wegprofiel bestaat uit 2 rijbanen met elk 2 rijstroken en een busbaan aan de noordzijde De breedte van de rijbaan is 7 m tussen de banden. Er wordt belijning aangebracht (breedte 6.5 m tussen de kantstrepen) De breedte van de busbaan is 3,5 m De breedte van het fietspad aan de zuidzijde is 5 m De breedte van de middenberm is 7 m De vluchtstrook aan de zuidkant is verwijderd Vangrail in de middenberm is verwijderd Verbreding rijbaan: De benodigde profielbreedte van de noordelijke rijbaan, incl. busbaan, bedraagt 11,2 m. De huidige profielbreedte bedraagt minimaal 10,30 a 10,45 m, zodat de huidige weg ca 0,75 a 90 m verbreed moet worden. O Toepassing geluidarm asfalt [Zeer Stil Asfalt (ZSA) of vergelijkbaar] In het bestemmingsplan is ervan uitgegaan dat de asfaltsoort SMA 06 wordt toegepast, die ten opzichte van traditionele asfaltsoorten een kleine reductie van het geluidsniveau t.g.v. het wegverkeer geeft. Er is ten behoeve van dit project een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden voor toepassing van asfaltsoorten die een sterkere geluidsreductie geven, het zogenaamde geluidarm asfalt. Hierbij zijn diverse asfaltsoorten vergeleken m.b.t. de aspecten geluidsreductie, materiaaleigenschappen en totaalkosten (kosten voor aanleg, onderhoud een vervanging)De conclusie hiervan is dat een paar soorten geluidarm asfalt met hoge geluidsreducerende werking tav genoemde aspecten vergelijkbaar scoren en voor de Groningerstraatweg goed toepasbaar zijn. Hiermee zijn wel hogere kosten gemoeid dan bij SMA06Dit is inzichtelijk gemaakt in de paragraaf kosten. Voor toepassing van geluidarm asfalt is door het ministerie van VROM een subsidie toegezegd in het kader van de Stimuleringsregeling Stille Wegdekken. O Groen In de middenberm (om de 10 m) worden bomen geplaatst. Gekozen is voor linden. Andere beplantingsvormen, zoals hagen of bosschages, zijn in de directe nabijheid van de weg niet wenselijk (in verband met onderhoud/verkeersveiligheid, fauna/verkeersveiligheid, uitzicht vanaf de weg) In de laatste 170 m voor het knooppunt Anne Vondelingweg ontbreken bomen in de middenberm wegens ruimtegebrek. In de noordelijke berm is hier de benodigde ruimte voor bomen gecreëerd door de parallelweg met 2 m te versmallen tot 3 m breed (mits toestemming van provincie na verkeersonderzoek) In verband met het fraaie uitzicht op de stedelijke bebouwing ontbreken bomen in een strook langs de (toekomstige) Fikaryhof in het hart van Blitsaerd. Tevens wordt hiermee rekening gehouden met de inrichtingseisen met betrekking tot de finish van de elfstedentocht. O Verlichting Er worden lichtmasten aangebracht in de middenberm die beide rijbanen aanlicht. De masten staan dichtbij de weg, zijn relatief laag, met lange uithouders i.v.m. poortwerking. Bij de keuze van de verlichtingsmasten wordt gelet op vormgeving. Ook langs het fietspad aan de zuidkant wordt verlichting aangebracht. Aandachtspunt bij de keuze van de verlichting vormt het voorkomen dat nabij de Hogebrug strooilicht het vogelgebied aan de noordzijde van de weg bereikt Overgangszone De bebouwde komgrens komt bij de Hogebrug te liggen. Ten westen van de Hogebrug wordt een overgangszone van ca 4 50 m ingericht met bomen in de I middenberm als overgang tussen het 100 km/uur gebied en het 70 km/uur

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 79