gemeente eeuwarden sssssssóasiBsm Blad 2 D. ontslag te verlenen wegens opheffing van de Belastingkamer, aan de voorzitter, lid en plaatsvervangende leden van de Belastingkamer: mevrouw mr. G.M. van der Meer, voorzitter; de heer S.W. van Beek, lid; de heer J.M. Gerrits, plaatsvervangend lid; mevrouw mr. H. de Jong, plaatsvervangend lid. E. ontslag met terugwerkende kracht te verlenen aan: de heer mr. B. Franssen, met ingang van 1 maart 2002, voorzitter van de Kamer voor Personeelsaangelegenheden en plaatsvervangend lid van de Algemene Kamer, vanwege het sinds 1 maart 2002 uitoefenen van de functie van griffier binnen de gemeente Leeuwarden; de heer mr. J.S. Mennega, met ingang van 15 augustus 2002, lid van de Sociale Zekerheidskamer, vanwege verandering van functie; mevrouw mr. W. Frankema, met ingang van 15 augustus 2002, plaatsvervangend voorzitter van de Sociale Zekerheidskamer; mevrouw mrG.M.R. Bakker, met ingang van 1 januari 2003, lid van de Sociale Zekerheidskamer, vanwege uitbreiding van werkzaamheden en het volgen van een studie; de heer J. Schagen, met ingang van 15 augustus 2002, voorzitter van de Sociale Zekerheidskamer, vanwege ontstane zakelijke banden met de gemeente Leeuwarden; de heer drsA.J.J.S. van de Gevel, met ingang van 10 januari 2003, voorzitter van de Algemene Kamer, wegens privé-omstandigheden Hierbij worden tegelijkertijd de tot nu toe van toepassing zijnde benoemingen ingetrokken. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van voorzitter, griffier Oldehoofsterkerkhof 2 Postbus 21000 8900 A Leeuwarden Telefoon 058 233 88 33 Voorontwerp regiovisie Bijlage nr. 23 Aan de gemeenteraad. Het voorontwerp Regiovisie voor de Westergozone en de Stadsregio heeft haar eerste inspraakronde gehad en zal nu tot een definitief ontwerp omgevormd worden. Na de tweede inspraakronde is de regiovisie klaar om gebruikt te worden voor het Streekplan en bijvoorbeeld bestemmingsplannen. De reikwijdte van de regiovisie is dus groot Het is daarom van belang dat in de aanloop naar de definitieve versie de raadsleden alle voor en nadelen van de uitgezette lijnen kunnen beoordelen. Voor wat betreft het onderdeel infrastructuur menen wij dat de uitgangspunten in het voorontwerp voor ons gebied niet goed uitpakken. De toekomstvisie voor de het gebied van de betrokken negen gemeenten zal zicht moeten geven op voldoende werkgelegenheid, bereikbaarheid en zoveel mogelijk behoud van schoonheid van het landschap. Vereisten zijn dus dat er vervoersvormen worden gevonden die het asfalt tot een noodzakelijk minimum kunnen beperken, werkenden snel bij de werkplek brengen en uitgebreid vrachtvervoer voor export en binnenlandse bedrijven kunnen verwerken. In de voorliggende voorontwerp regiovisie vinden wij onvoldoende tegemoetkoming aan deze vereisten. Op het onderdeel Verkeer en Infrastructuur bouwt de visie voort op de aanleg van de zweeftrein via een zuidelijk traject door Fryslan waarbij er bijvoorbeeld geen concreet en samenhangend programma voor de overige spoorlijnen in dit gebied word uitgewerkt. Hetzelfde geldt voor het vervoer over water, het omgaan met de haven van Harlingen. Voor wat betreft de haven zou een scenario geschetst moeten worden waarbij de kansen binnen het huidige beleid en de (toekomstig) beschikbare middelen inzichtelijk worden gemaakt. Kortom er worden in deze visie te weinig oplossingen voor de meest belangrijke problemen gegeven. Wij vinden daarom het ontwerp niet voldoen aan de beoogde doelstellingen. Om een goede onderbouwing van een ander infrastructuurvoorstel te kunnen geven zijn echter deskundigen nodig. Bijgaand vindt u daarom een voorstel van het Economisch Bureau Coulon, waarmee contact is gezocht. Dit bureau heeft eerder een onderzoek gedaan naar een alternatieve bereikbaarheidsstrategie voor Noord-Nederland. Een dergelijk alternatief kan het bureau op een beknopte wijze en op zeer korte termijn ook voor de Westergozone/Stadsregio schetsen Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra Cr A

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 110