gemeente eeuwarden
sssssssóasiBsm
Blad 2
D. ontslag te verlenen wegens opheffing van de
Belastingkamer, aan de voorzitter, lid en
plaatsvervangende leden van de Belastingkamer:
mevrouw mr. G.M. van der Meer, voorzitter;
de heer S.W. van Beek, lid;
de heer J.M. Gerrits, plaatsvervangend lid;
mevrouw mr. H. de Jong, plaatsvervangend lid.
E. ontslag met terugwerkende kracht te verlenen aan:
de heer mr. B. Franssen, met ingang van 1 maart
2002, voorzitter van de Kamer voor
Personeelsaangelegenheden en plaatsvervangend lid
van de Algemene Kamer, vanwege het sinds 1 maart
2002 uitoefenen van de functie van griffier binnen
de gemeente Leeuwarden;
de heer mr. J.S. Mennega, met ingang van 15
augustus 2002, lid van de Sociale Zekerheidskamer,
vanwege verandering van functie;
mevrouw mr. W. Frankema, met ingang van 15
augustus 2002, plaatsvervangend voorzitter van de
Sociale Zekerheidskamer;
mevrouw mrG.M.R. Bakker, met ingang van 1
januari 2003, lid van de Sociale Zekerheidskamer,
vanwege uitbreiding van werkzaamheden en het
volgen van een studie;
de heer J. Schagen, met ingang van 15 augustus
2002, voorzitter van de Sociale Zekerheidskamer,
vanwege ontstane zakelijke banden met de gemeente
Leeuwarden;
de heer drsA.J.J.S. van de Gevel, met ingang van
10 januari 2003, voorzitter van de Algemene Kamer,
wegens privé-omstandigheden
Hierbij worden tegelijkertijd de tot nu toe van toepassing
zijnde benoemingen ingetrokken.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
voorzitter,
griffier
Oldehoofsterkerkhof 2
Postbus 21000
8900 A Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
Voorontwerp regiovisie
Bijlage nr. 23
Aan de gemeenteraad.
Het voorontwerp Regiovisie voor de Westergozone en de
Stadsregio heeft haar eerste inspraakronde gehad en zal nu
tot een definitief ontwerp omgevormd worden.
Na de tweede inspraakronde is de regiovisie klaar om
gebruikt te worden voor het Streekplan en bijvoorbeeld
bestemmingsplannen. De reikwijdte van de regiovisie is dus
groot
Het is daarom van belang dat in de aanloop naar de
definitieve versie de raadsleden alle voor en nadelen van
de uitgezette lijnen kunnen beoordelen. Voor wat betreft
het onderdeel infrastructuur menen wij dat de
uitgangspunten in het voorontwerp voor ons gebied niet goed
uitpakken.
De toekomstvisie voor de het gebied van de betrokken negen
gemeenten zal zicht moeten geven op voldoende
werkgelegenheid, bereikbaarheid en zoveel mogelijk behoud
van schoonheid van het landschap.
Vereisten zijn dus dat er vervoersvormen worden gevonden
die het asfalt tot een noodzakelijk minimum kunnen
beperken, werkenden snel bij de werkplek brengen en
uitgebreid vrachtvervoer voor export en binnenlandse
bedrijven kunnen verwerken.
In de voorliggende voorontwerp regiovisie vinden wij
onvoldoende tegemoetkoming aan deze vereisten. Op het
onderdeel Verkeer en Infrastructuur bouwt de visie voort op
de aanleg van de zweeftrein via een zuidelijk traject door
Fryslan waarbij er bijvoorbeeld geen concreet en
samenhangend programma voor de overige spoorlijnen in dit
gebied word uitgewerkt.
Hetzelfde geldt voor het vervoer over water, het omgaan met
de haven van Harlingen. Voor wat betreft de haven zou een
scenario geschetst moeten worden waarbij de kansen binnen
het huidige beleid en de (toekomstig) beschikbare middelen
inzichtelijk worden gemaakt.
Kortom er worden in deze visie te weinig oplossingen voor
de meest belangrijke problemen gegeven. Wij vinden daarom
het ontwerp niet voldoen aan de beoogde doelstellingen.
Om een goede onderbouwing van een ander
infrastructuurvoorstel te kunnen geven zijn echter
deskundigen nodig. Bijgaand vindt u daarom een voorstel van
het Economisch Bureau Coulon, waarmee contact is gezocht.
Dit bureau heeft eerder een onderzoek gedaan naar een
alternatieve bereikbaarheidsstrategie voor Noord-Nederland.
Een dergelijk alternatief kan het bureau op een beknopte
wijze en op zeer korte termijn ook voor de
Westergozone/Stadsregio schetsen
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra
Cr A