2 Aanleiding en doel In het Voorontwerp Regiovisie Stadsregio Leeuwarden-Westergozone wordt een aantal plannen weergegeven rond de thema's ruimte, economie en leefbaarheid voor de Westergozone/stadsregio Leeuwarden.' Het thema bereikbaarheid wordt in relatie tot de economische ontwikkelingen beschreven en geeft plannen weer voor onder andere: wegverkeer: prioriteit voor ontsluiting van Leeuwarden (denk aan de Haak om Leeuwarden) vervoer over water (onderzoek naar potentie capaciteitsuitbreiding Harinxmakanaal; overslagterminal Leeuwarden) openbaar vervoer (sociale functie; Zuiderzeelijn en shuttle naar Leeuwarden-Heerenveen) fietspaden Inmiddels kan worden geconstateerd dat voor een aantal plannen de bekostiging in het gedrang kan komen. Met name de eigen regionale bijdrage aan de Magneetzweefbaan-variant van de Zuiderzeelijn slokt een deel van de middelen op die anders aan alternatieve bereikbaarheidsinvesteringen zouden kunnen worden besteed. In eerder onderzoek is aangegeven dat gegeven de gewenste/geplande ruimtelijk-economische ontwikkeling en de daaruit af te leiden (kwaliteits)eisen die aan bereikbaarheid kunnen worden gesteld, ook alternatieven kunnen worden ontwikkeld voor de meest dure MZB-variant van de Zuiderzeelijn.2 Immers, de Zuiderzeelijn kan ook worden aangelegd als een 'eenvoudige' intercity variant, waarvoor geen regionale bijdrage nodig is. Zolang niet definitief besloten is over de Zuiderzeelijn, is ook de Hanzelijn-variant nog een alternatief. Specifiek voor de stad Leeuwarden zijn naast de beleidsontwikkeling rond het gemeentelijk verkeers- en vervoerplan ook alternatieven voorhanden, die meer nadruk leggen op bijvoorbeeld het parkeerbeleid en aanleg van de westelijke invalsweg.3 De Westergozone/Stadsregio Leeuwarden heeft ten aanzien van de Zuiderzeelijn een bijzonder positie omdat de economische voordelen ervan vooral in Leeuwarden zullen neerslaan, onder de voorwaarde dat er daadwerkelijk een hoogwaardige shuttleverbinding komt. Geconstateerd kan worden dat de overige plaatsen binnen de regio in het meest optimale geval alleen indirect van een Zuiderzeelijn kunnen profiteren, terwijl de plannen voor de shuttle niet 'hard' zijn. Er zijn dus aanzienlijke onzekerheden en risico's te benoemen bij de tot nu toe naar voren gebrachte plannen voor bereikbaarheidsinvesteringen in de regio. Met name het reserveren van investeringen voor plannen waarvan de economische potentie voor de regio onduidelijk is, draagt het risico dat andere, meer effectieve plannen blijven liggen. Het is zinvol om ook alternatieve investeringsscenario's te bekijken, zodat men zich niet op voorhand vastlegt op een strategie die voor de bereikbaarheid van de regio minder optimaal kan uitpakken of in elk geval mogelijke risico's met zich meebrengt. Concreet zou een aantal mogelijke alternatieve investeringsstrategieën doorgerekend kunnen worden op kosten en effecten. Doel van zo'n exercitie is om na te gaan of voor de huidige keuzen ten aanzien van bereikbaarheid er alternatieven zijn die: bij benadering een zelfde economisch potentieel hebben voor de regio, en 1 De Westergozone omvat de gemeenten Leeuwarden, Menaldumadeel, Franekeradeel en Harlingen. De Stadsregio Leeuwarden wordt gevormd door de gemeenten Leeuwarden, Menaldumadeel, Leeuwarderadeel, Tystjerksteradiel, het Bildt, Boarnsterhim en Littenseradiel. Goudappel Coffeng/Economisch Bureau Coulon, Een duurzamer bereikbaarheidstrategie voor een florerend Noord-Nederland, Deventer/Leeuwraden, 2002. 3 Verenigd bedrijfsleven Leeuwarden, Visie Bereikbaarheid. ECONOMISCH BUREAU*'! COULON effectiever én met meer zekerheid bijdragen aan een goede bereikbaarheid van de regio op lange termijn. Een en ander zou in een beknopte vorm moeten plaatsvinden, zodat een globaal inzicht in mogelijke alternatieven ontstaat. Op basis van dit inzicht kan worden besloten om (een) alternatieve investeringsstrategie(ën) meer concreet uit te werken. Mogelijke aanpak en uitgangspunten Bij de mogelijke aanpak van een onderzoek worden de volgende uitgangspunten gehanteerd: het onderzoek moet snel en beknopt gebeuren; de alternatieve mogelijkheden worden globaal ('in brede streken' beschreven); er worden geen gedetailleerde berekeningen gemaakt; er wordt gewerkt op basis van beschikbare gegevens; het onderzoek is niet gericht op het genereren van nieuwe onderzoeksgegevens. Het onderzoek zou er als volgt kunnen uitzien: Stap 1: Op basis van beschikbare beleidsdocumenten wordt een schets gemaakt van de geplande en verwachte ruimtelijk-economische ontwikkeling in de regio. Stap 2: Als afgeleide van stap 1 wordt een 'streefbeeld bereikbaarheid' gemaakt. Daarin worden de kwaliteitseisen beschreven die aan de bereikbaarheid van de regio kunnen worden gesteld, gegeven de ruimtelijk-economische schets. De kwaliteitseisen worden per type vervoer gegeven en op het niveau van plaatsen, regio en nationaal/internationale aansluiting. Er wordt een analyse gemaakt van de bijdrage van de huidige bereikbaarheidsvoorstellen (inclusief Magneetzweefbaan) aan de kwaliteitseisen. Stap 3: Er wordt een aantal mogelijke richtingen aangegeven van alternatieve investeringen/ maatregelenpakketten waarmee ook aan de kwaliteitseisen voor bereikbaarheid wordt voldaan. Er wordt getoetst of de alternatieven passen binnen de (globaal) aangegeven budgettaire kaders. Er wordt gewerkt op basis van plannen voor maatregelen die al in verschillende notities of rapporten zijn beschreven, aangevuld met eigen oordeel en inschatting van de onderzoekers Product Het eindproduct is een beknopte rapportage waarin elementen worden aangedragen die als bouwstenen kunnen dienen voor een alternatieve investeringsstrategie voor de bereikbaarheid van de Westergozone/Stadsregio Leeuwarden. De bouwstenen bestaan uit: een karakteristiek van ruimtelijk-economische structuur en ontwikkelingen van de plaatsen binnen de regio en van de regio als totaal; een daarvan afgeleide schets van de kwaliteitseisen die aan de bereikbaarheid van plaatsen en regio kunnen (moeten) worden gesteld; inzicht in mogelijke richtingen van alternatieve investeringsstrategieën, gegeven de kwaliteitseisen bereikbaarheid. ECONOMISCH BUREAU 4 f COULON 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 114