Meerjarenprogramma infrastructuur
In Bijlage II wordt een overzicht gegeven van de infrastructurele projecten voor de periode
2003 t/m 2006. De invulling voor de jaren na 2003 heeft vooral een indicatief karakter. De
ervaring uit voorgaande jaren leert dat zowel de beschikbaarheid van financiële middelen als
de uit te voeren maatregelen niet met zekerheid vooraf zijn in te schatten.
Het merendeel van de beschikbare middelen van de stelpost infrastructuur wordt gereserveerd
voor de uitvoering van van het GVVP. De daadwerkelijk invulling met maatregelen zal plaats
kunnen vinden nadat het GVVP en het bijbehorende uitvoeringsprogramma is vastgesteld.
Apart vermeld in het meerjarenprogramma is de verbetering van de aansluiting van de
Egelantierstraat op de Anne Vondelingweg. Hierdoor wordt het Kalverdijkje en
Camminghaburen beter aangesloten op dit deel van de hoofdinfrastructuur. Het merendeel
van de kosten wordt gedekt vanuit de storting uit het complex Camminghaburen in de
Reserve Bovenwijkse Voorzieningen. Vanuit de stelpost infrastructuur is in 2004 een bijdrage
benodigd van 193.000,--. Een ander onderdeel van de verbeterde ontsluiting is de aanleg
van een minirotonde in 2004 ter plaatse van de kruising Egelantierstraat/Kalverdijkje. Het
gemeentelijk aandeel in de kosten kan gedekt worden uit de Reserve Bovenwijkse
Vorozieningen.
De herinrichting van de Tesselschadestraat is apart genoemd in het meerjarenprogramma
omdat in eerdere MPI's al middelen zijn gereserveerd voor de uitvoering van dit project.
Een overzicht van de projecten waarvoor in de periode 2003 t/m 2006 middelen vanuit de
stelpost infrastructuur zullen worden ingezet is opgenomen in Bijlage III.
Financiering
Een verschil met eerdere MPI's is dat in de bijlagen de bedragen exclusief BTW zijn
opgenomen. Dit heeft te maken met de invoering van het BTW-compensatiefonds per
1 januari 2003. Hierdoor bestaat de mogelijkheid om de betaalde BTW te compenseren. Het
gaat hierbij om (uitvoerings)kosten die door derden worden gemaakt. De eigen
apparaatskosten die samenhangen met de voorbereidings- en toezichtwerkzaamheden vallen
hier buiten.
Het programma infrastructuur maakt gebruik van verschillende dekkingsbronnen ter
financiering van de projecten.
Vanuit de algemene middelen is jaarlijks een stelpost beschikbaar ter dekking van de eigen
gemeentelijke bijdrage in de kosten van (kleine) infrastructurele projecten. Het gaat hierbij
om de dekking van kapitaallasten behorend bij een investeringsvolume van rond 1,7
miljoen per jaar (exclusief BTW). Voor 2003 is verder nog een saldo beschikbaar uit het
programma infrastructuur 2002 van 71.800,--.
De kosten van de infrastructurele maatregelen in de inbreidings- en uitbreidingsgebieden
waarvoor een grondexploitatie is opgezet, worden grotendeels ten laste gebracht van de
betreffende exploitaties. Voor de ontsluiting van de uitbreidingslocaties Goutum-Zuid en
Tusken Moark en Ie wordt daarnaast vanuit de Reserve Bovenwijkse Voorzieningen een
financiële bijdrage geleverd.
De Reserve Bovenwijkse Voorzieningen wordt gevoed uit de algemene omslag die in de
grondprijs van nieuw uit te geven woningbouwterreinen is opgenomen. De vulling van de
reserve zal de komende jaren vooral moeten komen uit de projecten Leeuwarden-Zuid en
Tusken Moark en Ie. Op dit moment bestaat nog een aantal onzekerheden rond de omvang en
de fasering van de storting vanuit deze exploitatiegebieden in de reserve. Om deze reden is
enige terughoudendheid betracht bij de inzet van de middelen uit de Reserve Bovenwijkse
Voorzieningen voor infrastructurele voorzieningen. In Bijlage V wordt een beeld gegeven van
het verloop van de reserve, uitgaande van substantiële stortingen vanuit Leeuwarden-Zuid en
Tusken Moark en Ie.
Aan subsidiemogelijkheden resteert de komende jaren vooral de GDU-regeling. De (rijks-)
subsidiegelden verlopen de komende jaren voornamelijk via de regio, vooral nu de
bovengrens van de subsidieprojecten opgetrokken wordt naar ruim 200 miljoen. Voor de
komende jaren zullen vooral fietsprojecten, al dan niet onderdeel uitmakend van het GVVP,
voor subsidie worden aangemeld.
De rioleringswerkzaamheden worden gedekt uit het daarvoor geoormerkte deel van de OZB-
inkomsten en uit de Reserve Rioleringen. Het gaat hierbij om de kosten voor vervanging en
verbetering van rioleringen, evenals de kosten voor beheer en onderhoud.
Een verdere dekking is de Egalisatiereserve Openbaar Vervoer. Hieruit wordt de jaarlijkse
stelpost openbaar vervoer gedekt.
Maatregel Omschrijving
Bedrijfs- en kantoorgebieden:
Bodeterrem/Mamixveld
Afwerken gebied
Hemrik diversen
Aanleg aanvullende infrastructuur, afvoer overtollige grond en afwerken gebied
Newtonpark III/IV
P.m. afhankelijk ontwikkelingen
Businesspark Fase I+IIA
Afwerken gebied
Businesspark Fase IV
Bouwrijpmaken en gedeeltelijk afwerken gebied
Bijdragen projecten:
Bijdrage BNS
Bijdrage vanuit stelpost infrastructuur aan project Binnenstad NieuweStad
City-FEC infrastructuur
Bijdrage vanuit stelpost infrastructuur aan verbetering (interne) ontsluiting gebied
Gemeentelijk Verkeer en VervoerPlan:
Maatregelen GVVP
Voorbereiding en uitvoering maatregelen uit eind 2002 vast te stellen GVVP.
Invulling van de maatregelen geschiedt aan de hand van het GVVP.
Plutoweg/A. Vondelingweg
Voorbereiding en uitvoering aansluiting Plutoweg op de Anne Vondelingweg
Rioleringen:
Verbetering-,
IBA'sen VST's
buitengebied
Reservering middelen voor individuele behandeling afvalwater van percelen in
het buitengebied o.a. middels het gebruik van verbeterde septic-tanks
Bilgaard le fase
Ombouw van bestaande rioleringsstelsel met grote riolen, gemaal, bergbezink-
bassin en helofytenfilter
Vervanging:
Rioolgemaal Huizum-Dorp
Vervangen van verouderd en versleten rioolgemaal
Rioolgemaal Bostulp
Vervangen van verouderd en versleten rioolgemaal
Lytse Buorren (Wirdum)
Vervangen 26 meter riolering
Groningerstraatweg
Vervanging riolering gedeelte tussen Goudenregenstraat en Vrijheidsplein in
combinatie met profielaanpassing
W esterplantage/R.kwartier
Vervanging riolering in combinatie met herinrichting Westerplantage (alleen
indien in 2003 voldoende duidelijkheid over herinrichting)
Edisonstraat/Lorenzkade
Vervanging 122 meter riolering
Huizum-West fase IV
Laatste fase van vervanging riolering in dit gebied
Schieringen
Vervangen bestaande rioleringen i.s.m. verbeteringswerken vuiluitworpreductie
Aanleg RWA-riolen
Mee laten liften vervangingen met bouwactiviteiten en saneringen (stelpost)
Overige intrastructuur:
Stelpost openbaar vervoer
Stelpost t.b.v. kleine aanpassingen infrastructuur openbaar vervoer
Stelpost verkeersveiligheid
Stelpost t.b.v. kleine aanpassingen op gebied van verkeersveiligheid
Kleine aanpassingen
Stelpost t.b.v. onvoorziene kleine aanpassingen in de infrastructuur
3