Voortgangsrapportage en herverdeling ISV-programma 2000-2005. September 2002. De bewonersondersteuning speelt een behoorlijke rol bij de communicatie tussen gemeente en wijk. De structuur en werkwijze is vastgelegd in het concept projectplan Achter de Hoven-Vegelin. De structuur en werkwijze zal in de uitvoeringsfase worden aangepast aan hetgeen dan noodzakelijk is. 2.1.3 Planning en inhoudelijke voortgang. Verwerving Vegelinbuurt Op 3 september 2002 zijn 95 van de 159 panden in de Vegelinbuurt aangekocht. Ten aanzien van de resterende woningen zijn in veel gevallen onderhandeling gestart. De transactie met Siderius (ca 15 panden) valt hier ook onder en is in een afrondend stadium. Ten opzichte van de rapportage van februari jl., is de toename in verworven panden niet groot. Dit wordt deels veroorzaakt door de wisseling van intern makelaarschap, deels door de gerezen commotie omtrent de toegepaste systematiek van verwerving en onderhandeling, deels door de kosten van de aankoop (aankoop is tijdelijk geblokkeerd geweest) en door een afwachtende houding van eigenaren. Na een relatief mstige periode wordt sinds oktober weer actief geworven. Beheer panden Het beheer van door de gemeente aangekochte panden is in handen gegeven van de CHF, i.e. van Woonbedrijf Patrimonium Wonen (WPW). Een definitieve beheersovereenkomst werd voor de zomer getekend. Ten aanzien van de huurcontracten die WPW hanteert voor huizen in de Vegelinbuurt, zijn aanpassingen doorgevoerd. Er wordt nu gewerkt met drie standaardmodellen voor zittende huurders, nieuwe huurders en huurders van te renoveren panden. Van het totaal aan aangekochte panden in de Vegelinbuurt, zijn zo'n 60 panden verhuurd, zo'n 20 panden dichtgespijkerd en is de rest in afwachting van inspectie door WPW waarbij beoordeeld wordt of verhuur nog reëel is dan wel dat het pand moet worden dichtgespijkerd. Inmiddels is besloten om de vrijkeomende panden niet meer te verhuren, maar dicht te spijkeren, waardoor het aantal dichtgespijkerde woningen maandelijks toeneemt. Het ligt in de bedoeling zo snel als mogelijk bloksgewijs te slopen. Panden die niet meer in aanmerking komen voor tijdelijke verhuur, worden onbewoonbaar gemaakt door verwijdering van sanitair, verwijderen van meters, en alle in- en doorgangen dicht te spijkeren. De controle op deze panden - dat de afdichtingen niet worden verwijderd - gebeurt door een speciaal team. De beslissing of een pand onbewoonbaar gemaakt wordt, is enerzijds ingegeven door de conditie van de woning en wordt anderzijds bepaald door de directe omgeving van het pand. Renovatie De uitgangspunten waarop de particuliere woningverbetering zal zijn gebaseerd is inmiddels vastgesteld. - 11 - Voortgangsrapportage en herverdeling ISV-programma 2000-2005. September 2002. 2.1.4 Mijlpalen. - grondexploitatie 2002 november 2002 - Rapport 'Achter de hoven Vegelin, een slopende zaak' november 2002 3e-4e kwartaal 2002 Stedenbouwkundig plan Vegelinbuurt Ontwikkelingsrichtingen Fruitstraatquadrant Sociaal economisch programma Aanpak woningverbetering - Uitgangspunten samenwerkingsovereenkomst met de CHF - Samenwerkingsovereenkomst met de CHF Januari 2003 2.1.5 Financiën. Algemeen. De definitieve uitvoering van het volledige plan Achter de Hoven/Vegelin wordt ondergebracht in een planexploitatie. De exploitatie heeft als vertrekpunt gediend voor de onderhandelingen met de CHF. Er zijn twee deelexploitaties: 1. Vegelinbuurt 2. Fruitstraatcomplex Alle kosten uit Vegelinbuurt en Fruitstraatcomplex zijn gedekt in de exploitatieopzet. In de raad van november is het dekkingsplaatje voorgelegd. Naar aanleiding van de complexiteit en de omvang van het tekort, zal de raad naar verwachting in december 2002 definitieve keuzes maken. Voor de financiën wordt kortheidshalve verwezen naar de besluitvorming omtrent Achter de Hoven Vegelin. Enkele bijzondere onderwerpen. Tijdelijk beheer verhuiskosten Het sociaal plan is voor het gebied Achter de Hoven in werking getreden. De eerste aanvragen zijn inmiddels ingediend en toegekend. De grondexploitatie is afgestemd op aantallen en bedragen die genoemd staan in het sociaal plan. Derhalve worden op deze post geen overschrijdingen verwacht. Verhuuropbrengsten Deze zullen beperkt zijn, daartegenover zullen de kosten voor tijdelijk beheer toenemen, als gevolg van het dichtspijkeren van de woningen. Dichtgespijkerde woningen blijven derden trekken, die zich ongeoorloofd toegang tot de panden (proberen te) verschaffen. Hiertegen wordt actief opgetreden door actieve signalering van o.a. de stadswachten en wijkbeheerders. 2.1.6 Aandachtspunten/ risico's Hoewel in de grondexploitatie de kosten voor de aankoop van woningen, gelet op de ervaringen in de afgelopen periode stevig zijn bijgesteld, schuilt hier het risico van steeds verder stijgende kosten. Aankopen kunnen om redenen die de gemeente niet in de hand heeft (bijvoorbeeld aanwijzing bij onteigening) duurder worden. Vooralsnog hebben we geen signalen dat dit risico zich daadwerkelijk zal voordoen. Hier is echter geen zekerheid op te geven. Bodemverontreiniging. In het geval er een bodemverontreiniging wordt aangetroffen, zal de gemeente deze moeten saneren. Thans is op basis van oriënterend onderzoek geen aanleiding om te verwachten dat zich grote bodemverontreinigingsproblemen voor zullen doen. Ook hier is echter geen zekerheid te geven. Hetzelfde geldt voor onverwachte/ niet vermoedde objecten als bommen die in de grond blijken te zitten. In het gehele traject dat tot dusver in de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden, is de communicatie gebrekkig, matig en soms zelfs tegenstrijdig te noemen (zie rapport "ADHV een slopende zaak"). Hoewel de gemeente nu duidelijke lijnen trekt (gebaseerd op inhoud en financiële mogelijkheden) en daar ook goede argumentatie voor heeft, is niet op voorhand te zeggen dat zij bij eventuele zaken altijd in het gelijk zal worden gesteld. Particuliere woningverbetering. Door het gesloten eind karakter is het risico beperkt. Toch bestaat uiteraard het risico dat de belangstelling voor de regeling groter dan 80% is, of dat de werkelijke lijst van te verbeteren punten groter is dan de SVK destijds heeft geïnventariseerd - 12-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 146