Voortgangsrapportage en herverdeling ISV-programma 2000-2005. September 2002. Binnen de exploitatieopzetten is voor de gemeente daarom sprake van de volgende kostenposten: aplankosten b. verwerving c. sloop d. bouw rijp maken e. woonrijp maken f. grondverkopen Ontwikkelingen van de deelgebieden zijn afhankelijk van goede afspraken met de corporaties. De eerste exploitatieopzet is voor de zomer in concept gereed gekomen en betreft Vrijheidswijk ZW. In het voorliggende plan worden minder opbrengsten per woning gerealiseerd. Het uiteindelijke tekort valt echter binnen de ramingen doordat in het plan meer woningen worden gebouwd. De ontwikkelaar (NWF) is uitgenodigd een voorstel te doen over de te realiseren woningen in het betreffende gebied en de daaraan tengrondslagliggende VON prijzen. Een realisatieovereenkomst tav ZW zal na de zomer gemaakt worden. De volgende exploitatieopzet is die van het centrumgebied inclusief ramingen over de verwachtte kosten van het multifunctioneel centrum. Ook hier zal worden gestuurd op een maximaal tekort zoals afgesproken in juli 2001 5a. Plankosten begroting uitg 010702 prognose saldo 311202 apparaatskosten €205.822 111.326 92.772 1.725 sectoren 86.500 84.909 53.966 -€ 52.375 doorbelasting algemeen 126.673 0 126.974 -€ 301 externe kosten €259.173 74.017 178.072 7.084 totaal plankosten €551.495 270.252 €324.810 -€43.566 Toelichting: De hogere plankosten zijn met name te wijten aan meerkosten voor stedenbouwkundig tekenwerk (sector ro) en te laag begrote kosten voor communicatie. Dekking van de overschrijding vindt plaats binnen de grondexploitatie cq in minder plankosten 2003 en verder. Gestreefd wordt naar scherpere productspecificaties per sector en maximering van het aantal uren. 5b t/m 5f Op dit moment heeft de gemeente alleen plankosten in de betreffende gebieden. De kosten van sloop en verhuizing liggen bij NWF. Een bijdrage in de sloop en verhuiskosten is eind 2001 aan de corporatie verstrekt. Als de sloop in Zuid West is afgerond start voor de gemeente de kosten voor bouw- en woonrijp maken Toetsingskader financiën De wijze waarop Stedelijke Vernieuwing gefinancierd wordt (per wijk en daarbinnen deelgebied) staat in de Nota Financieel Kader Stedelijke vernieuwing 2000-2004 van juli 2001. De lijn is uitgezet in het Wijkontwikkelingsplan en behelst dat er per deelgebied grondexploitaties komen zo gauw er stedenbouwkundige plannen of reconstructieplannen zijn. Deze grondexploitaties moeten passen binnen de afspraken van de genoemde financiële kademota. Op dit moment is er voor 1 deelgebied, het Zuidwesten, een grondexploitatie gemaakt binnen de afspraken van de financiële kademota. Multiplier Voor het gedeelte van de NWF in de Vrijheidswijk zijn specifieke afspraken gemaakt die kort gezegd het volgende behelzen wat betreft de diverse multipliers: ISV periode 2000-2004 Vrijheidswijk zw- zo Bedrag Multiplier Investeringen 55,32 Opbrengsten 28,91 Resultaat -26,41 Financiering Bijdrage gemeente 9,26 6,0 Bijdrage rijk 5,45 10,2 Bijdrage corporatie 11,71 4,7 Totaal financiering 26,41 2,1 De bijdrage van het Rijk is de ISV-bijdrage. De Rijksmultiplier is dus 10.2 - 17- Voorlgangsrapportage en herverdeling ISV-programma 2000-2005. September 2002. Onder- of overbesteding ISV-middelen. De uitgave van de ISV-subsidie, die doorgegeven wordt aan de NWF, is gekoppeld aan het tempo van sloop en verhuiskosten. Dit ligt op planning. De uitgave van de ISV-subsidie van het gemeentelijk deel is (grotendeels) ingepland voor activiteiten die tot het bouwrijp maken kunnen worden gerekend. Dat start in 2003. Onderbesteding van de ISV-middelen dreigt dus niet. Financiële risico 's Net als bij alle projecten zijn bouwprijsontwikkelingen en de ontwikkelingen rond de vraag(prijs) van koopwoningen de belangrijkste risicofactoren. 2.2.6 Aandachtspunten Een formeel vastgestelde projectopdracht en projectplan zijn onmisbare instrumenten om verantwoordelijkheden toe te wijzen, doelen te stellen en resultaten te meten. De feitelijke vaststelling van het projectplan is tot op heden echter uitgebleven. Conform de wens van de Raad, uitgesproken in de vergadering van de Commissie Stadsontwikkeling d.d. 28-08-2002, wordt dit op korte termijn verholpen. Er ligt momenteel een concept- projectplan, dat aan de huidige eisen wordt aangepast en aangescherpt. Voor de planontwikkeling in Vrijheidswijk ZW en centrumgebied wordt een groot beroep gedaan op de capaciteit van woningbouwcorporatie NWF. In verband met het gewenste tempo is er binnen het projectbureau zorg over de aanwezige capaciteit van de corporatie op dit gebied. Deze zorg is schriftelijk onder de aandacht gebracht van de directie van NWF De financiering van het noordelijk deel van de Vrijheidswijk, het gedeelte van de CHF, is een groot probleem, waarbij extra ISV-middelen uitkomst kunnen bieden. Er tekent zich langzaam maar zeker een programma af in ieder geval voor het Noordoostelijke deel van de wijk, waarmee dan ook zo gauw mogelijk begonnen moet worden. Hetzelfde geldt voor het gebied van de A. Westlandflat van de CHF. Bekeken zal worden in hoeveel gemeentelijke middelen nodig zijn en of wij dit kunnen meenemen bij de verdeling van de middelen voor de tweede ISV-periode (2005-2010). De exploitatie voor het zuidwestelijk deel is rond. Voor de andere gebieden zullen de kansen en risico's zo snel mogelijk op een rijtje moeten worden gezet. - 18 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 149