2.3 Woonkwaliteit Binnenstad. Voortgangsrapportage en herverdeling ISV-programma 2000-2005. September 2002. 2.3.1 Projectomschrijving. De binnenstad van Leeuwarden vormt een uniek en hoogwaardig woonmilieu. Reeds een aantal jaren is het beleid gericht op het stimuleren van de woonfunctie in de binnenstad, via de subsidiesystematiek van Wonen boven winkels. Nieuwe "wonenbovenwinkels"projecten dienen een bredere opzet te hebben. Aanknopingspunten zijn: het stimuleren van restauratie van woonhuismonumenten, een gebiedsgericht stimuleren van wonen boven winkels, gericht op verbetering van de kwaliteit van woningen, realiseren van ontsluitingen, stimuleren van functiewijzigingen van niet-woonruimte tot woonruimte, realiseren van nieuwbouw in gaten, sloop en herontwikkeling, aankoop-verbetering-verkoop, optoppen/penthouses, het inschakelen van landelijke winkelketens en het stimuleren van de realisatie van hoogwaardige koop- en huurappartementen. Beoogde effecten. Strategische effecten: in de binnenstad wordt een concurrerend kwalitatief hoogwaardig woonmilieu gecreëerd; door toename van de sociale controle wordt een bijdrage geleverd aan verhoging van de veiligheid in de binnenstad. Structurele directe en indirecte werkgelegenheidseffecten: ca. 14 arbeidsplaatsen (op jaarbasis) Inkomsteneffecten voor de gemeente: hogere OZB-opbrengsten Financiële multipliereffecten: 2 Convenantsafspraken: bijdrage woningproductie Integraliteit, kwaliteitsverbetering en relatieve (concurrentie-)positieverbetering Strategische doelstelling. Het tot stand brengen en waarborgen van een aantrekkelijke omgevingskwaliteit en leefmilieu in de historische binnenstad Het stimuleren van de realisatie van een kwalitatief hoogwaardig en gedifferentieerd aanbod van woningen in de binnenstad (duurder marktsegment, uniek woonmilieu) Operationele doelstellingen. ca. 100-120 woningen op leegstaande bovenverdiepingen van ca. 50-55 winkel-/ bedrijfspanden of in vrijkomende woonpanden, d.i. 15 a 20 per jaar Meer dan de helft van de nieuwe woningen in de binnenstad behoort tot het duurdere marktsegment. 2.3.2 Organisatie en proces. De projecten Wonen boven Winkels zijn tot nu toe onder de spelregels van het bestaande regime uitgevoerd. De ontwikkeling van een nieuwe aanpak voor de kwaliteitsverbetering van de woonfunctie in de Binnenstad, aanvankelijk als opdracht neergelegd bij het projectbureau Stedelijke Vernieuwing, is eind 2000 weer teruggebracht in de lijnorganisatie. Sectorhoofd Bouwen en Wonen fungeert als opdrachtgever en teamleider Beleid en Advies als opdrachtnemer. Een van de beleidsambtenaren fungeerde als projectleider. Er zijn in de definitiefase verkennende besprekingen gevoerd met mogelijke samenwerkingspartners in een toekomstige uitvoeringsorganisatie. Daarnaast zijn er enkele workshops gehouden om een SWOT -analyse van de binnenstad op te stellen. Aan het gespecialiseerde bureau Meertens Steffens is een opdracht verstrekt om een eerste verkenning van de mogelijkheden uit te voeren. De wethouder volkshuisvesting, dhr. Sluiter is eerst verantwoordelijk bestuurder; voor de monumentale aspecten is dat wethouder Brok, voor evt. ruimtelijke ordenings aspecten is dat wethouder Waanders. Er is een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd en een ondernemingsplan opgesteld in opdracht van de gemeente Leeuwarden door het externe bureau Meertens Steffens. In de definitiefase heeft ook een eerste verkenning - 19- Voortgangsrapportage en herverdeling ISV-programma 2000-2005. September 2002. plaatsgevonden van de organisatorische, financiële en juridische mogelijkheden van een ontwikkelorganisatie. Deze verkenning is nu afgesloten. Met de vaststelling van de voor U liggende herverdeling ISV-middelen neemt U een drietal besluiten omtrent wonen in de binnenstad: 1Er komt geen speciale ontwikkelorganisatie. 2. De subsidieregeling wonen boven winkels wordt buiten werking gesteld. 3. Voor de duur van de eerste ISV-periode (t/m 2004) is een selectie gemaakt van aan te pakken projecten. 2.3.3 Planning en inhoudelijke voortgang. Mede op basis van de stadsvisie is voorgeselecteerd op de aanpak van de twee grote panden die samen de gehele noordelijke gevelwand van de Lombardsteeg vormen: het Statemapand op de hoek van het Ruiterskwartier en het Douglas-pand op de hoek van de Nieuwestad, en op de aanpak van het pand Wirdumerdijk 27. In de pijplijn zitten op dit moment nog de projecten Tuinen 7, Voorstreek 16 en Voorstreek 27. Nu de uitvoeringsprojecten benoemd zijn wordt voorgesteld deze te laten trekken door per project te benoemen projectleiders. De projecten zijn gerealiseerd voor eind 2004. 2.3.4 Mijlpalen Er zijn in 2000 en 2001 14 woningen verbeterd door middel van de oude subsidiesystematiek Wonen boven winkels. 2.3.5 Financiën Projecten Wonen boven Winkels Woningen Bijdrage Voorstel concrete projecten: Ruiterskwartier, hoek Lombardsteeg (Statema-pand) ING Vastgoed Schetsplan gereed (arch. Fame) Ontwikkelen in samenhang met Douglas-pand van Fortis 6-8 Max. 135.000 Nieuwestad, hoek Lombardsteeg (Douglas-pand) Fortis Vastgoed Schetsplan gereed (arch. Van Helden) Ontwikkelen in samenhang met Statema-pand van ING 4 Max. 75.000 Wirdumerdijk 27 (Primafoon-pand) Fortis Vastgoed Voorlopig ontwerp gereed (arch. Van Helden) Exploitatietekort 26.000 3 26.000 Proceskosten (projectleiding en administratieve ondersteuning, 8 maand) 55.000 Subtotaal €291.000 Ingediend of in te dienen en te honoreren (in verband met kans op juridische implicaties in verband met behoorlijk bestuur) alvorens raadsbesluit: Tuinen 7 Particulier eigenaar Definitief plan ingediend en recentelijk toegekend (VPL) 1 26.000 Voorstreek 16 Particuliere eigenaar Plan gereed (arch. Walon) Definitief plan binnen enige weken in te dienen 1 26.000 Voorstreek 27 Particuliere eigenaar Plan in ontwikkeling Verwachtingen gewekt door gesprekken en correspondentie 1 26.000 Subtotaal €369.000 Resei-vering voor in te dienen projecten in de periode tot het moment waarop de raad besluit de budgetten in te trekken: 5 projecten (subsidiebedragen gebaseerd op de maxima op grond van de Subsidieverordening) onbekend Max. 185.000 Reeds gemaakte kosten aangegane verplichtingen (uitdraai Eagle): 330.779 Totaal Max. 884.779 -20-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 150