2.8 City-Fee Voortgangsrapportage en herverdeling ISV-programma 2000-2005. September 2002. Organisatie en proces. Opdrachtgever: M. Vogelzang. Projectleider: J.J. Scheffers Inschakeling van Architecten- Bouwadviesbureau SVK en een of meer corporaties. Nagaan of ook het bouwbedrijfsleven een rol wil spelen in de organisatie. Mogelijkheid nagaan de vereniging VvE-belang in te schakelen en /of bij de ontwikkeling van plannen te betrekken. Bij de ontwikkeling van de voorstellen zal mogelijk een extem adviseur worden ingeschakeld. 2.7.3 Planning en inhoudelijke voortgang. Het project start in de tweede helft van 2002. Voor de zomer van 2003 moeten uitgewerkte voorstellen worden gepresenteerd. De SVK heeft enkele jaren geleden een aantal nuttige proeven gedaan (Onderhoudsnetwerk); dit is niet verder van de grond gekomen. Dat heeft te maken met de herstructurering van de relatie gemeente - SVK; ook is van de gemeente uit niet echt aan het project getrokken. Nu wordt het project serieus opgepakt. Daarbij wordt voorshands gedacht een inschakeling van zowel de SVK (gezien het voorwerk en eerdere ervaring) als een of meer corporaties. De corporaties zijn gewend aan het maken van meerjarenonderhoudsplannen en zijn goed uitgerust voor het beheer van complexen met veelsoortige bewoners. Er wordt naar gestreefd om voor 1 januari 2003 een haalbaarheidsonderzoek gereed te hebben. Voor de zomer 2003 moet een uitgewerkt bedrijfsplan voor een steunpunt gereed zijn. 2.7.4 Mijlpalen Haalbaarheidsonderzoek steunpunt VvE's: 1 januari 2003 2.7.5 Financiën Onderstaand een indicatie van geschatte kosten. Haalbaarheidsonderzoek interne kosten Kosten SVK Kosten extem adviseur Totaal haalbaarheidsonderzoek 55.000,- Reservering voor een startsubsidie 100.000,- TOTAAL 155.000,- 40.000,- 15.000,- pm De kosten kunnen worden gedekt uit het oorspronkelijk in het ISV-1 programma gereserveerde budget voor subsidiearm voorraadbeleid. Voor structurele activiteitensubsidies zou voor het vervolg dekking moeten worden gevonden 2.7.6 Aandachtspunten Er zijn geen specifieke aandachtspunten te noemen. -31 - Voortgangsrapportage en herverdeling ISV-programma 2000-2005. September 2002. 2.8.1 Projectomschrijving. In de stadsvisie is het programma "Kantorenstad" gelegd op het geografische gebied dat is aangeduid met de kantorenhaak. Deze kantorenhaak vormt het centrum van de financiële en zakelijke dienstverlening en ligt in het gedeelte tussen het station en het FEC. Het is het economische brandpunt van de stad en regio. De afgelopen jaren is de ontwikkeling fragmentarisch geweest. Er wordt nu gewerkt aan een integrale aanpak in een periode van 10 jaar. In eerste instantie moeten de remmende factoren voor verdere ontwikkeling aangepakt worden, zoals dichtslibbende toevoerwegen en het tekort aan parkeren. Daarnaast moeten niet passende functies uitgeplaatst worden en is een opwaardering van de kwaliteit van de openbare ruimte nodig. Het eerste gedeelte van de uitvoering van de aanpak van het City-FEC gebied bestaat vooral uit verkeersmaatregelen gericht op een betere ontsluiting van het stationsgebied. Deze maatregelen zijn: aanleg nieuwe bmg Harlingervaart (fase 1) opwaardering Marshallweg (fase 1) herprofilering Tesselschadestraat (fase 1) herprofilering Lange Marktstraat (fase 2) opwaarderen Zuidersingel busstation (fase 2) De strategische doelstelling van het project is de profilering van de stad als "full-service city" door middel van het creëren en op peil houden van een aantrekkelijk en goed bereikbaar vestigingsgebied voor commerciële en non-profit diensten. De operationele doelstelling is het vergroten van het Al-gebied voor kantoorlocaties in het City-Fee gebied met als concentratiegebieden de Stationswegomgeving, met de te verplaatsen railcontainerterminal en het gebied rond het FEC, met centraal daarin de ontwikkeling van het WTC Leeuwarden. De beoogde effecten zijn divers: structurele en incidentele werkgelegenheidseffecten: circa 4000 arbeidsplaatsen; financiële multiplier: circa 5. 2.8. 2 Organisatie en proces. Het ontwikkelingsplan biedt het kader voor alle deelprojecten en vormt de drager van de ontwikkelingen in het gebied voor de komende 10 jaar. Dit ontwikkelingsplan is in concept 31-12-2002 gereed. Het ISV -geld gelabeld aan het ontwikkelingsplan City-Fee wordt ingezet voor een aantal infrastructurele projecten binnen dit ontwikkelingsplan. De verantwoordelijkheid voor deze op uitvoering gerichte deelprojecten komt te liggen bij de sector Ruimtelijke Inrichting. (deel) Projectleider(s): vanuit sector RI, namen nog niet bekend -32-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 156