Blad 2 Het GVVP vertoont een sterke samenhang met "Varen onder eigen Vlag". Beide stukken zijn min of meer parallel aan elkaar gemaakt. De titel van het GVVP "De complete stad bereikbaar", refereert ook aan de functie van de bereikbaarheid voor de ontwikkeling van de stad als geheel. Kern van het GWP Het Doel van het gemeentelijk verkeers- en vervoerbeleid is het realiseren van een doelmatig, veilig en duurzaam verkeers- en vervoersysteem om daarmee bij te dragen aan het optimaal economisch, ruimtelijk, sociaal en cultureel functioneren van de stad Leeuwarden. Uitgangspunten bij dit gemeentelijk verkeers- en vervoerbeleid zijn: een helder, logisch en begrijpelijk verkeers- en vervoersysteem; een verkeers- en vervoersysteem dat bereikbaarheid garandeert een verkeers- en vervoersysteem dat duurzaam verkeersveilig is; een verkeers- en vervoersysteem dat past bij een duurzame samenleving; een verkeers- en vervoersysteem dat een sterke en bescheiden groei van Leeuwarden aan kan; inrichting van de verkeersruimtes met respect voor en in harmonie met de omgeving; een haalbaar, realiseerbaar en betaalbaar verkeers- en vervoersysteem. Aanvullend onderzoek Stadsring In de inspraak zijn de functie en geplande vormgeving van de Julianalaan - Heliconweg - Valeriusstraat ter discussie gesteld. In het ontwerp-GVVP is die route een verbindende en verdelende functie toebedacht. Gelet op de verwachte groei van de verkeersdruk aldaar, die voorkomt uit die functie van de weg, de groei van de stad en de groei van het autogebruik, zijn in het GVVP maatregelen voorgesteld. Aangegeven is dat op termijn een verdubbeling naar verwachting onontkoombaar zal zijn. In de inspraak is gesteld dat er andere en betere alternatieven zouden zijn voor de totale verkeersstructuur van de stad en dat de voorgestelde maatregelen überhaupt niet gerealiseerd kunnen worden. Naar aanleiding van die reacties is aanvullend onderzoek opgestart om antwoorden op die vragen te kunnen geven. Het onderzoek is gesplitst. In het ene deelonderzoek is bekeken of er andere en betere alternatieven zijn voor de stadsring. In dat onderzoek is geconcludeerd dat die andere alternatieven slechter zijn dan de in het ontwerp-GVVP voorgestelde structuur. Achter deze conclusie heeft de Commissie Stadsontwikkeling zich op 9 oktober 2002 in meerderheid geschaard. Hetzelfde onderzoek heeft ook opgeleverd dat een uitbouw van de kruispunten op de Blad 3 stadsring al een structurele verbetering van de verkeersafwikkeling mogelijk maakt. Als de stad én het verkeer zo hard gaan groeien als waar nu rekening mee gehouden wordt, zal op termijn een verdubbeling moeten worden overwogen. Als de groei van het autoverkeer minder hard gaat, zou dat niet hoeven. Kortheidshalve wordt verwezen naar de als bijlage bijgevoegde rapportage over dat onderzoek Autoverkeerstructuur Zuidwest Leeuwarden" Het andere deelonderzoek is gericht op de mogelijkheden om de verkeersafwikkeling op de stadsring te kunnen verbeteren. Vanuit een stedenbouwkundige invalshoek is onderzocht in hoeverre een uitbouw van de kruispunten en een eventuele verdubbeling realiseerbaar zijn. Dit onderzoek is uitgevoerd door BRO en heeft opgeleverd dat er stedenbouwkundig/ruimtelijk zeker mogelijkheden zijn om die verkeersafwikkeling te verbeteren. Een capaciteitsverruiming kan tot op zekere hoogte gepaard gaan met een versterking van de stedenbouwkundige structuren. Alles overziende wordt derhalve voorgesteld om te kiezen voor een verkeersstructuur waarbij de stadsring een belangrijke verbindende en verdelende functie krijgt. Voorgesteld wordt ook om de stadsring te gaan vormgeven op een zodanige wijze dat ze die functie vervolgens kan waarmaken met een goed afwikkelingsniveau. Daarom wordt voorgesteld om de stadsring uit te bouwen te beginnen met de kruispunten. Bij de uitbouw zal worden geanticipeerd op een eventuele verdubbeling. Na verloop van tijd zal worden bekeken in hoeverre die verdubbeling wenselijk en noodzakelijk zal blijken. Uitvoerinqsproqramma Met een vastgesteld GVVP zijn we er nog niet. Daarmee komt beschikbaar een beleidskader en een toetsingskader. Vervolgens zal het een ander moeten worden uitgewerkt en geconcretiseerd. Daarom is een Indicatief Uitvoeringsprogramma GVVP 2003 opgesteld, dat na vaststelling van het GVVP moet worden uitgedetailleerd in een Uitvoeringsprogramma. In dat programma zijn alle middelen-stromen voor verkeer en vervoer samengevoegd. Dat Uitvoeringsprogramma kan worden geïntegreerd in de MPI- cyclusHet Indicatieve Uitvoeringsprogramma is als bijlage bijgevoegd. Voorgesteld wordt om het Uitvoeringsprogramma, in combinatie met een raamkrediet-aanvraag, jaarlijks aan de Gemeenteraad voor te leggen. Met het Uitvoeringsprogramma geeft de Raad het College het mandaat om de projecten in de betreffende jaarschijf ter hand te nemen. Besluiten van het College van B&W binnen dit mandaat worden ter kennisname naar de Raad gestuurd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 197