Blad 4
Financiering
De maatregelen beschreven in het GVVP vergen veel geld. Dat
geld zal door de gemeente en haar partners moeten worden
opgebracht. Met cofinanciering en subsidies zal de gemeente
externe bronnen benutten. De gemeente zal evenwel ook
vooral zelf fors moeten investeren in het GVVP.
In de vigerende begroting zijn voor de komende vier jaren
substantieel middelen gereserveerd. Concreet gaat het dan
om de middelen vanuit de "normale bronnen", als SIOF,
Reserve Parkeren, Egalisatiereserve openbaar vervoer,
Grondexploitaties, Stelpost Infrastructuur en algemene
middelen, en om de extra middelen (2,5 miljoen Euro per
jaar). Met deze middelen (ongeveer driekwart van het
geraamde benodigde budget) kan het GVVP de komende jaren
voortvarend worden aangepakt. Wel is de verwachting dat,
als over enkele jaren de grotere projecten zullen worden
uitgevoerd, er spanning tussen de benodigde en de
beschikbare budgetten zal ontstaan.
Bij een verschil tussen de benodigde hoeveelheid geld en de
beschikbare hoeveelheid geldt dat de GVVP-koers vast is,
maar dat dan het uitvoeringstempo zal moeten worden
aangepast
Projecten als de Haak om Leeuwarden en een aansluiting op
de Zuiderzeelijn vallen buiten de voornoemde financiële
opstelling. Die worden buiten dit GVVP om gedekt, met
relatief grote externe bijdragen.
Advies
Alles overziende adviseren wij u te besluiten conform het
bijgevoegd concept-Raadsbesluit.
Leeuwarden, 30 januari 2003
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
M. de Boer, burgemeester,
Ir. Sk. A. Brouwers, secretaris.
Nummer 1626
DB
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 30
januari 2003 (bijlage nr. 25);
BESLUIT:
1. het Gemeentelijk Verkeers en Vervoer Plan (GVVP),
raadsvoorstel, vast te stellen als beleidsplan en
toetsingskader voor verkeer, vervoer en infrastructuur;
2. de stadsring van Leeuwarden als een weg met een
belangrijke verbindende en verdelende functie te
beschouwen en de verkeersafwikkeling op die route op een
duurzame wijze te willen verbeteren;
3. een structurele vergroting van de afwikkelingscapaciteit
van het Drachtsterplein in de vorm van een ombouw tot
een normaal kruispunt te laten onderzoeken;
4het Indicatief Uitvoeringsprogramma GVVP 2003 te
accorderen en het te laten uitwerken in een
gedetailleerd Uitvoeringsprogramma GVVP 2003;
5. de kosten van de realisatie van het GVVP te dekken uit
de eigen (reguliere en extra) middelen die daartoe
beschikbaar staan;
6. het Uitvoeringsprogramma GVVP, inclusief een
raamkrediet-aanvraag, als operationalisering van het
GVVP jaarlijks vast te stellen in de MPI-cyclus;
7. met de vaststelling van het Uitvoeringsprogramma te het
College van B&W het mandaat te geven om de projecten in
de betreffende jaarschijf ter hand nemen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
voorzitter,
griffier