INHOUD
Inleiding
Inhoud
Samenvatting
1 Werk1
11 Aan het werk met minder regels
1.2 Gemeentelijke reïntegratieopdracht
1.3 Beleidsagenda 2003
2 Inkomen8
2.1 Maximale verantwoordelijkheid
2.2 Prestaties Inkomen 2003
2.3 Beleidsagenda 2003
3 Voorlichting en Cliëntenparticipatie12
3.1 Voorlichting
3.2 Cliëntenparticipatie
SAMENVATTING
1 Werk
Het Leeuwarder beleid op het gebied van Werk wordt in 2003 gedomineerd door de
herziening van het Rijksbeleid ten aanzien van de financiering van het gesubsidieerde
werk en de aangekondigde grotere beleidsvrijheid in besteding van
reïntegratiebudgetten voor 2004. In dit hoofdstuk wordt daarom uitvoerig stilgestaan bij
de plannen van de Rijksoverheid en de implicaties voor het gemeentelijk beleid. Helaas
is door de verkiezingen in januari 2003 nog geen zekerheid te geven over de exacte
inhoud van de plannen.
Duidelijk is wel dat Leeuwarden er dit jaar vermoedelijk 3 miljoen euro bij inschiet aan
Rijkssubsidies, met name op de gesubsidieerde arbeid. Deze bezuiniging zal een
teruggang betekenen van meer dan 200 gesubsidieerde werkplekken. De herziening van
het Rijksbeleid en de verwachte vereenvoudigde wetgeving in 2004 met grotere
gemeentelijke verantwoordelijkheden en risico's vragen om een heroverweging van het
huidige reïntegratiebeleid.
Ondanks dit alles staat de gemeente voor de opdracht om - wederom - bijna 1.000
nieuwe reïntegratietrajecten voor bijstandsgerechtigden aan te bieden. Dit zal plaats
vinden in een periode waarin daling van het bijstandbestand niet meer aan de orde is.
Onder de prestaties Werk 2003 leest u hoe de nadere invulling van deze opdracht
gestalte krijgt.
2 Inkomen
De wijzigingen in Rijksbeleid betreffen ook het Inkomensbeleid. De volledige
financiële verantwoordelijkheid voor de bijstandslasten zal vermoedelijk in 2004 aan
gemeenten worden overgedragen. Met hetzelfde wetsvoorstel zal ook de categoriale
bijstand worden afgeschaft en krijgt de gemeente meer vrijheid in de terugvordering van
bijstand. Ook op het inkomensbeleid zal in samenhang met het reïntegratiebeleid een
heroverweging plaats dienen te vinden, zodat de geboden kansen goed ingevuld kunnen
worden. Door de vertraging in de landelijke beleidsvorming is het niet opportuun om op
dit moment een heroverweging te maken of het gemeentelijk minimabeleid voldoende
bijdraagt tot activering en sociale participatie van burgers met een laag inkomen. Wel
wordt de noodzaak onderkend van het beschikbaar hebben van betrouwbare informatie
over de stand van de armoede in Leeuwarden.
3 Voorlichting en Cliëntenparticipatie
In hoofdstuk 3 leest u hoe de gemeente invulling geeft aan haar taken op het terrein van
communicatie met en participatie van (bijstands)cliënten. Dit gebeurt door uitgave en
verspreiding van diverse publicaties (ook op internet via het digitale loket) en door het
voeren van overleg met de cliëntenraad van Leeuwarden.