Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003 1 WERK In het meerjarenbeleidkader de Lokale Agenda voor de Toekomst 2001 - 2004 staat de gemeentelijke visie op reïntegratie als volgt beschreven: De gemeente Leeuwarden voert een actief beleid op het gebied van reïntegratie van werkzoekenden. Daarbij staat het begrip 'enabling' uit het Lokaal Sociaal Beleid centraal. Dit betekent zoveel als 'mensen in staat stellen hun eigen situatie te verbeteren'. Waar het om gaat is dat burgers de middelen krijgen aangereikt om zelf veranderingen aan te brengen in hun levensomstandigheden in de door henzelf gewenste richting. Enerzijds biedt de gemeente een aantal basisvoorzieningen aan die voor iedereen toegankelijk zijn, anderzijds biedt de gemeente individueel maatwerk om achterstandsituaties van personen te verbeteren. Het reïntegratiebeleid is achterstandsbestrijding en is erop gericht om iedereen een hulpaanbod te doen om - zo mogelijk - niet afhankelijk te zijn of worden van gemeentelijke ondersteunende voorzieningen als gesubsidieerd werk of een bijstandsuitkering. Dat hulpaanbod kan betrekking hebben op opleiding en training maar ook op het wegnemen van belemmeringen en het bieden van zorg- en hulpverlening. In alle gevallen gaat het om een persoonsgerichte begeleiding bij het oplossen van problemen en het zoeken van passend werk. Doel van het reïntegratiebeleid is waar mogelijk mensen die tot de gemeentelijke doelgroep behoren te helpen regulier werk te vinden en waar dat nog niet kan alles in het werk te stellen om belemmeringen weg te nemen, problemen op te lossen, uitstroomkansen te vergroten en (intussen) sociaal isolement te voorkomen. 1.1 Aan het werk met minder regels Op het terrein van Werk en Inkomen hebben gemeenten geen volledige beleidsvrijheid. Door de uitvoering van wetgeving in medebewind zijn gemeenten sterk afhankelijk van de beschikbare instrumenten en budgetten van de Rijksoverheid. Om die reden is de presentatie van de eerste Sociale Nota van de nieuwe (en inmiddels demissionaire) regering een belangrijk moment voor de gemeenten. In deze Sociale Nota zet de regering uiteen welke beleidsplannen en bezuinigingen er in de regeerperiode zullen worden gerealiseerd. Inmiddels is de regering gevallen en zullen er in januari nieuwe verkiezingen worden gehouden. Ondanks de snelle val van het kabinet Balkenende is de verwachting dat veel van de geformuleerde beleidsvoorstellen uit het Strategisch Akkoord zullen worden gehandhaafd. De invoering zou enigszins meer gefaseerd plaats kunnen vinden. Om deze reden volgt liieronder een korte schets van de sociaal economische koers van het demissionaire kabinet Balkenende. 1 Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003 Sociaal Economisch Rijksbeleid 2003 - 2006 Het nieuwe Rijksbeleid gaat met ingang van 2004 uit van een terugdringing en vereenvoudiging van de complexe wet- en regelgeving op het terrein van Werk en Inkomen. Daartegenover staat invoering van een maximale eigen (financiële) verantwoordelijkheid en vergaande bezuinigingen op gesubsidieerde arbeidsplaatsen (al in 2003en op bijstandslasten in 2004. Gemeenten krijgen meer vrijheid bij het inzetten van minder middelen om bijstandsgerechtigden aan het werk te helpen. Er komt één flexibel en vrij besteedbaar reïntegratiebudget. Dit alles moet er toe leiden dat er meer mensen uit de bijstand doorstromen naar een reguliere baan. De nieuwe regering heeft haast met het realiseren van de voornemens. Het tempo ligt zelfs zo hoog dat al in 2002 met terugwerkende kracht delen van toegekende budgetten en arbeidsplaatsen zijn teruggedraaid. Gevolgen voor gemeente Leeuwarden De gevolgen van deze operatie zijn voor de gemeente Leeuwarden omvangrijk. Op basis van het Leeuwarder aandeel in de begroting van SZW kan een inschatting worden gemaakt van de omvang van de bezuinigingen. De voorgenomen bezuiniging leidt dan voor Leeuwarden tot een taakstelling van 10 miljoen voor de komende 4 jaar, waarvan er circa 3 miljoen in 2003 geëffectueerd moet zijn. Inmiddels heeft Staatssecretaris Rutte de gemeente Leeuwarden de beschikkingen afgegeven voor de financiering van de Wiw-dienstbetrekkingen en I/D banen. De bezuiniging zal een teruggang betekenen van meer dan 200 gesubsidieerde arbeidsplaatsen. De forse bezuinigingen van het Rijk hebben ook voor de gemeente tot gevolg dat er minder reïntegratietrajecten gerealiseerd kunnen worden en er minder bijstandsgerechtigden kunnen uitstromen naar regulier en gesubsidieerd werk. Daardoor komen de met het Rijk gemaakte afspraken uit de Lokale Agenda voor de Toekomst in het gedrang. Hierin is afgesproken dat jaarlijks ongeveer 1.000 reïntegratietrajecten in uitvoering zullen worden genomen, teneinde het beroep op bijstand met 10% te verminderen. Dit soort afspraken hebben zich vertaald in meerjarige contracten met reïntegratiebedrijven, conform de verplichting uit de SUWI-wetgeving. Ook wordt met deze middelen Europese subsidies binnengehaald. Door de aangekondigde bezuiniging ontstaat dan ook een 'domino-effect' voor de gemeente: minder trajecten, contractbreuk, verminderde inkomsten Europese subsidies, lagere vergoeding van het Rijk voor uitvoeringskosten van casemanagement, een afname van de uitstroom uit de bijstand en uiteindelijk een verhoging van de instroom van de bijstand met een 100% gemeentelijk risico voor de uitputting van het bijstandsbudget. Dit domino-effect mondt uit in de elementaire vraag of de gemeente Leeuwarden in de nabije toekomst nog wel de middelen en instrumenten heeft om iedere bijstandsgerechtigde een passend aanbod naar zorg, scholing of werk te doen. Zo ja, kan dat langs de huidige werkwijze. Zo nee, welke groepen krijgen dan 'voorrang' in reïntegratie? 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 247