Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003 huishoudensamenstelling (scheiding e.d.), verhuizingen en einde van een andere uitkering. In de eerste helft van 2002 is de uitstroom naar (gesubsidieerd) werk 30%. In 2001 was nog voor 40% het vinden van werk de reden voor beëindiging van de uitkering. In de figuur hieronder wordt ook zichtbaar dat het verhuizen een belangrijke uitstroomfactor is. Voor de overige redenen is wederom de wijziging van huishoudensamenstelling (bv samenwonen en het vinden van een partner met eigen inkomen) een belangrijke factor. Reden Uitstroom m regulier werk EU gesubsidieerd werk studie verhuisd overig Reïntegratieprogramma 2003 In de Lokale Agenda van de Toekomst is met de minister van SZW de afspraak gemaakt om in 2003 950 reïntegratietrajecten te realiseren. De verwachting is dat 30% van de trajectdeelnemers op termijn uitstroomt uit de bijstand. De gemeente heeft dus de opdracht om in 2003 voor maximaal 950 personen nieuwe reïntegratietrajecten te realiseren. Meer specifiek gaat het om ongeveer 650 personen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt (fase 4) en 300 personen met een eenvoudiger te overbruggen afstand tot de arbeidsmarkt (fase 2/3). Het gaat in alle gevallen om mensen met een bij standsuitkering. De SU Wl-wetgeving maakt het voor de gemeente noodzakelijk een transparant en inzichtelijke proces van opdrachtgunning te organiseren. Eind 2002 heeft de gemeente Leeuwarden aan een tiental reïntegratiebedrijven gevraagd een offerte uit te brengen voor de reïntegratie van 750 bijstandsgerechtigden. De resterende trajectruimte is gereserveerd voor groepen voor wie bijzondere omstandigheden gelden die zich op dit moment minder goed lenen voor een aanbesteding. Dat zijn de duale trajecten voor nieuwkomers, waarin gelijktijdig aandacht voor inburgering en toeleiding naar de arbeidsmarkt is, de kansentrajecten voor verslaafden en daklozen en de trajecten voor jongeren onder de 23 in fase 4. Nieuwe doelgroep Oudkomers Dit jaar heeft de gemeente Leeuwarden voor het eerst de reïntegratie van bijstandsgerechtigde oudkomers aanbesteed. Oudkomers zijn allochtonen die al langere tijd in Leeuwarden wonen maar geen verplichte inburgering hebben gehad, omdat zij zich voor 1998 in Nederland gevestigd hebben. Vanuit het Rijksbeleid is er veel aandacht voor de inburgering van deze groep. Het Rijk heeft ook aanvullende middelen Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003 beschikbaar gesteld voor de inburgering van oudkomers. De reden voor het specifieke onderscheid tussen oudkomers en andere bijstandsgerechtigden in de aanbesteding is het noodzakelijk duale karakter van de reïntegratietrajecten. De taalverwerving zal in de trajecten voor oudkomers heel goed moeten worden afgestemd op het individuele einddoel van reïntegratie. Langs deze weg krijgen de oudkomers hét taalonderwijs dat voor hen relevant is voor verdere (re)integratie in de Leeuwarder maatschappij. Reïntegratie niet bijstandsgerechtigden Met ingang van 2002 is de gemeente ook verantwoordelijk voor de reïntegratie van personen zonder uitkering en van personen met een uitkering op grond van de Algemene Nabestaanden Wet. Voor degene die tot deze groep behoort en zich bij het CWI meldt, dient de gemeente een passend aanbod te kunnen bieden. In eerste instantie is in het beleidsplan 2002 het streven opgenomen om 200 trajecten voor deze doelgroep te realiseren. Van de uiteindelijke contractafspraken voor 150 van dit soort trajecten zal er naar verwachting in 2002 1/3 deel gerealiseerd zijn. Er blijkt veel minder vraag te zijn dan verwacht. Daarnaast heeft het Rijk de extra financiering van deze trajecten voor 2003 laten vervallen. Reden om de ambities bij te stellen. Naar gebleken behoefte zullen er nog reïntegratietrajecten voor deze doelgroep worden gerealiseerd. Toetre derskorting Afgelopen jaar is de werkaanvaardingspremie omgezet in een fiscale toetrederskorting. Door voorstellen van het Rijk op het gebied van belastingen in 2003 komt deze toetrederskorting te vervallen. Personen aan wie in 2002 de toetrederskorting is toegekend, of die in 2003 voor het eerst aan de voorwaarden voor de korting gaan voldoen, kunnen op grond van een overgangsregeling ook in 2004 en 2005 in aanmerking komen voor de toetrederskorting. De gemeente kan overigens nog steeds de werkaanvaardingspremie uitkeren aan cliënten die in 2001 zijn uitgestroomd. Kinderopvang Sinds 1 januari 2002 heeft de gemeente er een tweede "grote" aanbieder van kinderopvang bij. Het gaat om Catalpa, die in verschillende andere gemeenten al aanbieder van kinderopvang is. Gedurende 2002 heeft de gemeente 16 kindplaatsen ten behoeve van inburgeraars en uitkeringsgerechtigden die een reintegratietraject volgen, bij Catalpa gereserveerd, die rond oktober volledig waren bezet. Ingaande 2003 zullen er naast de Stichting Kinderopvang Leeuwarden ook bij Catalpa op basis van de Rijksregeling kinderopvang alleenstaande ouders kindplaatsen worden ingekocht. Daarnaast zullen er voor inburgeraars middelen van de Lokale Agenda voor de Toekomst worden ingezet om kinderopvang bij Catalpa in te kopen. In totaal gaat het om 26 "nieuwe" kindplaatsen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 249