Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003
huishoudensamenstelling (scheiding e.d.), verhuizingen en einde van een andere
uitkering.
In de eerste helft van 2002 is de uitstroom naar (gesubsidieerd) werk 30%. In 2001 was
nog voor 40% het vinden van werk de reden voor beëindiging van de uitkering. In de
figuur hieronder wordt ook zichtbaar dat het verhuizen een belangrijke uitstroomfactor
is. Voor de overige redenen is wederom de wijziging van huishoudensamenstelling (bv
samenwonen en het vinden van een partner met eigen inkomen) een belangrijke factor.
Reden Uitstroom
m regulier werk
EU gesubsidieerd
werk
studie
verhuisd
overig
Reïntegratieprogramma 2003
In de Lokale Agenda van de Toekomst is met de minister van SZW de afspraak
gemaakt om in 2003 950 reïntegratietrajecten te realiseren. De verwachting is dat 30%
van de trajectdeelnemers op termijn uitstroomt uit de bijstand. De gemeente heeft dus de
opdracht om in 2003 voor maximaal 950 personen nieuwe reïntegratietrajecten te
realiseren. Meer specifiek gaat het om ongeveer 650 personen met een grote afstand tot
de arbeidsmarkt (fase 4) en 300 personen met een eenvoudiger te overbruggen afstand
tot de arbeidsmarkt (fase 2/3). Het gaat in alle gevallen om mensen met een
bij standsuitkering.
De SU Wl-wetgeving maakt het voor de gemeente noodzakelijk een transparant en
inzichtelijke proces van opdrachtgunning te organiseren. Eind 2002 heeft de gemeente
Leeuwarden aan een tiental reïntegratiebedrijven gevraagd een offerte uit te brengen
voor de reïntegratie van 750 bijstandsgerechtigden. De resterende trajectruimte is
gereserveerd voor groepen voor wie bijzondere omstandigheden gelden die zich op dit
moment minder goed lenen voor een aanbesteding. Dat zijn de duale trajecten voor
nieuwkomers, waarin gelijktijdig aandacht voor inburgering en toeleiding naar de
arbeidsmarkt is, de kansentrajecten voor verslaafden en daklozen en de trajecten voor
jongeren onder de 23 in fase 4.
Nieuwe doelgroep Oudkomers
Dit jaar heeft de gemeente Leeuwarden voor het eerst de reïntegratie van
bijstandsgerechtigde oudkomers aanbesteed. Oudkomers zijn allochtonen die al langere
tijd in Leeuwarden wonen maar geen verplichte inburgering hebben gehad, omdat zij
zich voor 1998 in Nederland gevestigd hebben. Vanuit het Rijksbeleid is er veel
aandacht voor de inburgering van deze groep. Het Rijk heeft ook aanvullende middelen
Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003
beschikbaar gesteld voor de inburgering van oudkomers. De reden voor het specifieke
onderscheid tussen oudkomers en andere bijstandsgerechtigden in de aanbesteding is het
noodzakelijk duale karakter van de reïntegratietrajecten. De taalverwerving zal in de
trajecten voor oudkomers heel goed moeten worden afgestemd op het individuele
einddoel van reïntegratie. Langs deze weg krijgen de oudkomers hét taalonderwijs dat
voor hen relevant is voor verdere (re)integratie in de Leeuwarder maatschappij.
Reïntegratie niet bijstandsgerechtigden
Met ingang van 2002 is de gemeente ook verantwoordelijk voor de reïntegratie van
personen zonder uitkering en van personen met een uitkering op grond van de
Algemene Nabestaanden Wet. Voor degene die tot deze groep behoort en zich bij het
CWI meldt, dient de gemeente een passend aanbod te kunnen bieden. In eerste instantie
is in het beleidsplan 2002 het streven opgenomen om 200 trajecten voor deze doelgroep
te realiseren. Van de uiteindelijke contractafspraken voor 150 van dit soort trajecten zal
er naar verwachting in 2002 1/3 deel gerealiseerd zijn. Er blijkt veel minder vraag te
zijn dan verwacht. Daarnaast heeft het Rijk de extra financiering van deze trajecten voor
2003 laten vervallen. Reden om de ambities bij te stellen. Naar gebleken behoefte zullen
er nog reïntegratietrajecten voor deze doelgroep worden gerealiseerd.
Toetre derskorting
Afgelopen jaar is de werkaanvaardingspremie omgezet in een fiscale toetrederskorting.
Door voorstellen van het Rijk op het gebied van belastingen in 2003 komt deze
toetrederskorting te vervallen. Personen aan wie in 2002 de toetrederskorting is
toegekend, of die in 2003 voor het eerst aan de voorwaarden voor de korting gaan
voldoen, kunnen op grond van een overgangsregeling ook in 2004 en 2005 in
aanmerking komen voor de toetrederskorting. De gemeente kan overigens nog steeds de
werkaanvaardingspremie uitkeren aan cliënten die in 2001 zijn uitgestroomd.
Kinderopvang
Sinds 1 januari 2002 heeft de gemeente er een tweede "grote" aanbieder van
kinderopvang bij. Het gaat om Catalpa, die in verschillende andere gemeenten al
aanbieder van kinderopvang is. Gedurende 2002 heeft de gemeente 16 kindplaatsen ten
behoeve van inburgeraars en uitkeringsgerechtigden die een reintegratietraject volgen,
bij Catalpa gereserveerd, die rond oktober volledig waren bezet. Ingaande 2003 zullen
er naast de Stichting Kinderopvang Leeuwarden ook bij Catalpa op basis van de
Rijksregeling kinderopvang alleenstaande ouders kindplaatsen worden ingekocht.
Daarnaast zullen er voor inburgeraars middelen van de Lokale Agenda voor de
Toekomst worden ingezet om kinderopvang bij Catalpa in te kopen. In totaal gaat het
om 26 "nieuwe" kindplaatsen.