Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003
beschikbaar gesteld voor de inburgering van oudkomers. De reden voor het specifieke
onderscheid tussen oudkomers en andere bijstandsgerechtigden in de aanbesteding is het
noodzakelijk duale karakter van de reïntegratietrajecten. De taalverwerving zal in de
trajecten voor oudkomers heel goed moeten worden afgestemd op het individuele
einddoel van reïntegratie. Langs deze weg krijgen de oudkomers hét taalonderwijs dat
voor hen relevant is voor verdere (re)integratie in de Leeuwarder maatschappij.
Reïntegratie niet bijstandsgerechtigden
Met ingang van 2002 is de gemeente ook verantwoordelijk voor de reïntegratie van
personen zonder uitkering en van personen met een uitkering op grond van de
Algemene Nabestaanden Wet. Voor degene die tot deze groep behoort en zich bij het
CWI meldt, dient de gemeente een passend aanbod te kunnen bieden. In eerste instantie
is in het beleidsplan 2002 het streven opgenomen om 200 trajecten voor deze doelgroep
te realiseren. Van de uiteindelijke contractafspraken voor 150 van dit soort trajecten zal
er naar verwachting in 2002 1/3 deel gerealiseerd zijn. Er blijkt veel minder vraag te
zijn dan verwacht. Daarnaast heeft het Rijk de extra financiering van deze trajecten voor
2003 laten vervallen. Reden om de ambities bij te stellen. Naar gebleken behoefte zullen
er nog reïntegratietrajecten voor deze doelgroep worden gerealiseerd.
Toetrederskorting
Afgelopen jaar is de werkaanvaardingspremie omgezet in een fiscale toetrederskorting.
Door voorstellen van het Rijk op het gebied van belastingen in 2003 komt deze
toetrederskorting te vervallen. Personen aan wie in 2002 de toetrederskorting is
toegekend, of die in 2003 voor het eerst aan de voorwaarden voor de korting gaan
voldoen, kunnen op grond van een overgangsregeling ook in 2004 en 2005 in
aanmerking komen voor de toetrederskorting. De gemeente kan overigens nog steeds de
werkaanvaardingspremie uitkeren aan cliënten die in 2001 zijn uitgestroomd.
Kinderopvang
Sinds 1 januari 2002 heeft de gemeente er een tweede "grote" aanbieder van
kinderopvang bij. Het gaat om Catalpa, die in verschillende andere gemeenten al
aanbieder van kinderopvang is. Gedurende 2002 heeft de gemeente 16 kindplaatsen ten
behoeve van inburgeraars en uitkeringsgerechtigden die een reintegratietraject volgen,
bij Catalpa gereserveerd, die rond oktober volledig waren bezet. Ingaande 2003 zullen
er naast de Stichting Kinderopvang Leeuwarden ook bij Catalpa op basis van de
Rijksregeling kinderopvang alleenstaande ouders kindplaatsen worden ingekocht.
Daarnaast zullen er voor inburgeraars middelen van de Lokale Agenda voor de
Toekomst worden ingezet om kinderopvang bij Catalpa in te kopen. In totaal gaat het
om 26 "nieuwe" kindplaatsen.
6
Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003
Prestaties Werk 2003
Reïntegratietrajecten
Regulier fase 2/3
Regulier fase 4
Oudkomers
Nieuwkomers
Verslaafden en daklozen
Jongeren
Verwachte uitstroom uit Abw (naar werk)
180
420
150
50
75
75
950 trajecten
285 trajectdeelnemers
Reïntegratietrajecten voor niet
uitkeringsgerechtigden en
uitkeringsgerechtigden o.g.v. Anw
Naar gebleken behoefte
Heronderzoeken activering
5.000 activeringsonderzoeken
Kinderopvangplaatsen
82 kindplaatsen
In het Heronderzoeksplan, dat jaarlijks aan het college van B&W wordt voorgelegd,
staat nader omschreven hoe de gemeente uitvoering geeft aan haar verplichting tot het
uitvoeren van heronderzoeken (niet alleen op het terrein van activering maar ook ten
aanzien van debiteuren en onderhoudsplichtigen).
1.3 Beleidsagenda Werk 2003
De beleidsvoornemens uit de Lokale Agenda voor de Toekomst en de landelijke
ontwikkelingen vertalen zich als volgt naar het jaar 2003:
Gevolgen nieuw Rijksbeleid: in dit hoofdstuk is al aangegeven dat de bezuinigingen
op gesubsidieerde arbeid en reïntegratiebudget en de uitbreiding van beleidsvrijheid
in de besteding van de beperktere middelen dit jaar een heroverweging van
beleidsuitgangspunten noodzakelijk maken. Punt van aandacht is de invulling van
de meer kaderstellende rol die de gemeenteraad krijgt in de nieuwe bestuurlijke
verhoudingen (dualisering).
7