Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003 beschikbaar gesteld voor de inburgering van oudkomers. De reden voor het specifieke onderscheid tussen oudkomers en andere bijstandsgerechtigden in de aanbesteding is het noodzakelijk duale karakter van de reïntegratietrajecten. De taalverwerving zal in de trajecten voor oudkomers heel goed moeten worden afgestemd op het individuele einddoel van reïntegratie. Langs deze weg krijgen de oudkomers hét taalonderwijs dat voor hen relevant is voor verdere (re)integratie in de Leeuwarder maatschappij. Reïntegratie niet bijstandsgerechtigden Met ingang van 2002 is de gemeente ook verantwoordelijk voor de reïntegratie van personen zonder uitkering en van personen met een uitkering op grond van de Algemene Nabestaanden Wet. Voor degene die tot deze groep behoort en zich bij het CWI meldt, dient de gemeente een passend aanbod te kunnen bieden. In eerste instantie is in het beleidsplan 2002 het streven opgenomen om 200 trajecten voor deze doelgroep te realiseren. Van de uiteindelijke contractafspraken voor 150 van dit soort trajecten zal er naar verwachting in 2002 1/3 deel gerealiseerd zijn. Er blijkt veel minder vraag te zijn dan verwacht. Daarnaast heeft het Rijk de extra financiering van deze trajecten voor 2003 laten vervallen. Reden om de ambities bij te stellen. Naar gebleken behoefte zullen er nog reïntegratietrajecten voor deze doelgroep worden gerealiseerd. Toetrederskorting Afgelopen jaar is de werkaanvaardingspremie omgezet in een fiscale toetrederskorting. Door voorstellen van het Rijk op het gebied van belastingen in 2003 komt deze toetrederskorting te vervallen. Personen aan wie in 2002 de toetrederskorting is toegekend, of die in 2003 voor het eerst aan de voorwaarden voor de korting gaan voldoen, kunnen op grond van een overgangsregeling ook in 2004 en 2005 in aanmerking komen voor de toetrederskorting. De gemeente kan overigens nog steeds de werkaanvaardingspremie uitkeren aan cliënten die in 2001 zijn uitgestroomd. Kinderopvang Sinds 1 januari 2002 heeft de gemeente er een tweede "grote" aanbieder van kinderopvang bij. Het gaat om Catalpa, die in verschillende andere gemeenten al aanbieder van kinderopvang is. Gedurende 2002 heeft de gemeente 16 kindplaatsen ten behoeve van inburgeraars en uitkeringsgerechtigden die een reintegratietraject volgen, bij Catalpa gereserveerd, die rond oktober volledig waren bezet. Ingaande 2003 zullen er naast de Stichting Kinderopvang Leeuwarden ook bij Catalpa op basis van de Rijksregeling kinderopvang alleenstaande ouders kindplaatsen worden ingekocht. Daarnaast zullen er voor inburgeraars middelen van de Lokale Agenda voor de Toekomst worden ingezet om kinderopvang bij Catalpa in te kopen. In totaal gaat het om 26 "nieuwe" kindplaatsen. 6 Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003 Prestaties Werk 2003 Reïntegratietrajecten Regulier fase 2/3 Regulier fase 4 Oudkomers Nieuwkomers Verslaafden en daklozen Jongeren Verwachte uitstroom uit Abw (naar werk) 180 420 150 50 75 75 950 trajecten 285 trajectdeelnemers Reïntegratietrajecten voor niet uitkeringsgerechtigden en uitkeringsgerechtigden o.g.v. Anw Naar gebleken behoefte Heronderzoeken activering 5.000 activeringsonderzoeken Kinderopvangplaatsen 82 kindplaatsen In het Heronderzoeksplan, dat jaarlijks aan het college van B&W wordt voorgelegd, staat nader omschreven hoe de gemeente uitvoering geeft aan haar verplichting tot het uitvoeren van heronderzoeken (niet alleen op het terrein van activering maar ook ten aanzien van debiteuren en onderhoudsplichtigen). 1.3 Beleidsagenda Werk 2003 De beleidsvoornemens uit de Lokale Agenda voor de Toekomst en de landelijke ontwikkelingen vertalen zich als volgt naar het jaar 2003: Gevolgen nieuw Rijksbeleid: in dit hoofdstuk is al aangegeven dat de bezuinigingen op gesubsidieerde arbeid en reïntegratiebudget en de uitbreiding van beleidsvrijheid in de besteding van de beperktere middelen dit jaar een heroverweging van beleidsuitgangspunten noodzakelijk maken. Punt van aandacht is de invulling van de meer kaderstellende rol die de gemeenteraad krijgt in de nieuwe bestuurlijke verhoudingen (dualisering). 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 24