Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003 Prestaties Werk 2003 Reïntegratietrajecten Regulier fase 2/3 Regulier fase 4 Oudkomers Nieuwkomers Verslaafden en daklozen Jongeren Verwachte uitstroom uit Abw (naar werk) 180 420 150 50 75 75 950 trajecten 285 trajectdeelnemers Reïntegratietrajecten voor niet uitkeringsgerechtigden en uitkeringsgerechtigden o.g.v. Anw Naar gebleken behoefte Heronderzoeken activering 5.000 activeringsonderzoeken Kinderopvangplaatsen 82 kindplaatsen In het Heronderzoeksplan, dat jaarlijks aan het college van B&W wordt voorgelegd, staat nader omschreven hoe de gemeente uitvoering geeft aan haar verplichting tot het uitvoeren van heronderzoeken (niet alleen op het terrein van activering maar ook ten aanzien van debiteuren en onderhoudsplichtigen). 1.3 Beleidsagenda Werk 2003 De beleidsvoornemens uit de Lokale Agenda voor de Toekomst en de landelijke ontwikkelingen vertalen zich als volgt naar het jaar 2003: Gevolgen nieuw Rijksbeleid: in dit hoofdstuk is al aangegeven dat de bezuinigingen op gesubsidieerde arbeid en reïntegratiebudget en de uitbreiding van beleidsvrijheid in de besteding van de beperktere middelen dit jaar een heroverweging van beleidsuitgangspunten noodzakelijk maken. Punt van aandacht is de invulling van de meer kaderstellende rol die de gemeenteraad krijgt in de nieuwe bestuurlijke verhoudingen (dualisering). 7 Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003 2 INKOMEN Algemeen uitgangspunt voor het beleid met betrekking tot bijstandsverstrekkmg is dat iedereen in zijn eigen levensonderhoud moet kunnen voorzien, tenzij er in de persoon of in de levenssituatie belemmeringen zijn die dat niet mogelijk maken. De bijstand is dus een vangnet en ziet toe op achterstandsbestrijding. De bijstand is in beginsel een tijdelijke voorziening en moet niet langer dienen dan nodig is. Daarop sluit het reïntegratiebeleid aan, want werk gaat nog steeds boven inkomen. 2.1 Maximale verantwoordelijkheid In het vorige hoofdstuk is aangegeven dat het nieuwe Rijksbeleid erop is gericht om gemeenten in 2004 grote verantwoordelijkheid te geven in besteding van reïntegratiebudgetten en bijstandslasten en om tevens de bureaucratie terug te dringen. Op het gebied van Inkomen vertaalt zich dat naar een 100% budgettering van de bijstandslasten. Hiermee komt de inkomensverstrekking voor volledige verantwoordelijkheid en risico van de gemeenten. Er zal een macrobudget worden vastgesteld, dat vervolgens langs zo veel mogelijke objectieve criteria zal worden verdeeld onder de gemeenten. Het gevolg van deze maatregel is dat de gemeente een overschrijding van het toebedeelde uitkeringsbudget dient op te vangen binnen de eigen begroting. Dit terwijl de gemeente nauwelijks invloed heeft op grote instroom in het bijstandsbestand. Bij zeer ernstige overschrijdingen van bijstandsuitgaven kan er beroep worden gedaan op een noodvoorziening. Naast deze toename van risico's, bieden de voorstellen ook kansen. Zo brengt de voorgestelde systematiek met zich mee dat de gemeente ook een besparing kan realiseren. Een eventueel overschot kan worden toegevoegd aan de algemene middelen van de gemeente of aan de reïntegratiebudgetten in het Fonds Werk en Inkomen. De verwachting van het Rijk is dat deze maximale financiële verantwoordelijkheid zal leiden tot een efficiënter volumebeleid via reïntegratie, fraude- en poortwachtersbeleid. Op dit moment is 25% van de bijstandslasten gebudgetteerd en kan 75% nog worden gedeclareerd bij het Rijk. Eventuele besparingen op deze systematiek zijn tot nu toe gereserveerd voor het geval in een slechter economisch tij de bijstandslasten flink stijgen als gevolg van een groei van het bijstandsbestand. Onduidelijk is nog wanneer de nieuwe voorstellen precies zullen worden ingevoerd. Wat wel duidelijk is dat er één nieuwe wet wordt gemaakt die de Algemene bijstandswet, de Wet financiering Abw, de Wet inschakeling werkzoekenden en het Besluit in- en doorstroombanen zal vervangen. Zowel de financiering als de inhoudelijke kaders voor Werk en Inkomen worden dus in één wet gegoten. Daarbij wordt de waarborg gegeven dat de kring van rechthebbenden op een bijstandsuitkering niet wijzigt. Ook blijft de hoogte van de normbijstand ongewijzigd. 8

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 250