Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003 Wel heeft het Rijk o.a. het voornemen om het categoriale inkomensbeleid af te schaffen, een directer stelsel van het opleggen van boeten en maatregelen in te stellen en om gemeenten meer vrijheid te geven in de beslissing wel of niet over te gaan tot terugvordering van ten onrechte genoten bijstand. Armoedebestrijding In het kader van de Agenda voor de Toekomst is het uitgangspunt dat het gemeentelijk minimabeleid zich nadrukkelijk dient te richten op de activering van cliënten en de ondersteuning van mensen met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt. Van belang is om een heroriëntatie te maken op de waag of het gemeentelijk minimabeleid voldoende bijdraagt tot activering en sociale participatie van de Leeuwarders met een laag inkomen. Deze heroverweging is echter mede afhankelijk van de landelijke ontwikkelingen ten aanzien van de aanpak van de armoede en de armoedeval. Het is namelijk onduidelijk wat voor gevolgen deze ontwikkelingen hebben voor het bestaande gemeentelijke annoede-instrumentarium. Het afgelopen jaar was de heroverweging van het gemeentelijk minimabeleid in afwachting van de wijzigingen in landelijke kaders. Inmiddels is echter duidelijk geworden dat het wetsvoorstel dat gemeenten de mogelijkheid zou bieden aanvullende inkomenssteun te verlenen aan langdurige minima, via de zogenaamde afzonderlijke"lang-laag regeling" is meegenomen in het nieuwe voorstel van wet onder de naam "langdurigheidstoeslag". Sch uldh ulpverlening Uitgaande van het aantal verzoeken om een schuldregeling gedurende de afgelopen 5 jaren is de verwachting voor 2003 dat er ongeveer 275 verzoeken om een schuldregeling bij de Gemeenschappelijke Kredietbank Friesland zullen worden ingediend. Bij een deel van de cliënten is er naast financiële problemen ook sprake van achterliggende problematiek, zoals verslavingsproblematiek of psychosociale problemen. Op jaarbasis gaat het dan om ongeveer 75 cliënten. In die situaties is een integrale aanpak van de verschillende problemen van doorslaggevende betekenis. Het SGBO heeft in 2002 onderzocht hoe deze integrale aanpak effectiever en efficiënter kan worden georganiseerd dan in de huidige situatie. Over de wijze waarop de aanbevelingen van het SGBO binnen de gemeente Leeuwarden kumten worden geïmplementeerd zal een afzonderlijk voorstel aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Fraudebeleid Handhaving speelt een belangrijke rol in de naleving van de verplichtingen van uitkeringsgerechtigden. Het handhavingsbeleid van de gemeente is er ook op gericht om te voorkomen dat er ten onrechte of voor een te hoog bedrag een uitkering wordt verstrekt. Invulling geven aan hoogwaardige handhaving past in de SUWI doelstelling over een doelmatige en doeltreffende uitvoering. Op welke wijze invulling gegeven zal worden aan het hoogwaardig handhaven is mede afhankelijk van de resultaten van het LAT-project. Leeuwarden neemt samen met de gemeenten Apeldoorn en Tilburg deel aan het LAT project. Dit project is gericht op het verbeteren van de klantvriendelijkheid en de handhaving. Het project heeft een looptijd tot 31 december 2002. De evaluatie wordt medio 2003 verwacht. Het gemeentelijk beleid is erop gericht om de resultaten van het LAT project af te wachten alvorens een samenhangende visie met betrekking tot het fraudebeleid op te stellen en daarin vervolgstappen te ondernemen. 9 Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003 2.2 Prestaties Inkomen 2003 Uitkeringsverzorging Aanvragen 2.500 aanvragen Algemene bijstand Onderhoud 3.950 uitkeringen Abw, Ioaw, Ioaz Betalingen 55.900 periodieke betalingen, 20.000 doorbetalingen en inhoudingen Handhaving F raudeonderzoeken 400 onderzoeken Processen verbaal 40 processen verbaal Opleggen maatregelen arbeidsverplichtingen 400 maatregelen B oeteonderzoeken 300 onderzoeken Debiteurenbeheer 5480 vorderingen Verhaalsbeheer 780 onderhoudsplichtigen Bezwaar en beroep 400 verzoekschriften Kenmerken debiteurenbestand per 1-1-2002 Totale vorderingenbestand: 5.624 vorderingen Gemiddelde schuld per vordering (fraude en terugvordering): 1.508,- Gemiddelde schuld per verhaalsvordering: 1.493,- Totaalsaldo vorderingen (fraude, verhaal, terugvordering): 8.262.346,- Armoedebestrijding Reguliere bijzondere bijstand 2.500 aanvragen Categoriale bijzondere bijstand 2.000 verstrekkingen Kwijtscheldingen 352.100,- kwijtschelding Collectieve ziektenkostenverzekering 4.550 deelnemers Schuldhulpverlening 275 aanmeldingen Declaratieregeling 3.000 vergoedingen en vouchers Zwenwangnetregeling* 160 deelnemers In mei 2001 heeft het kabinet de notitie "schoolzwemmen, vaardigheid en veiligheid" aangeboden aan de Tweede Kamer. In deze notitie wordt geconcludeerd dat er onvoldoende aanleiding is om van rijkswege het schoolzwemmen verplicht te stellen. 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 251