Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003
Wel heeft het Rijk o.a. het voornemen om het categoriale inkomensbeleid af te schaffen,
een directer stelsel van het opleggen van boeten en maatregelen in te stellen en om
gemeenten meer vrijheid te geven in de beslissing wel of niet over te gaan tot
terugvordering van ten onrechte genoten bijstand.
Armoedebestrijding
In het kader van de Agenda voor de Toekomst is het uitgangspunt dat het gemeentelijk
minimabeleid zich nadrukkelijk dient te richten op de activering van cliënten en de
ondersteuning van mensen met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt. Van belang is
om een heroriëntatie te maken op de waag of het gemeentelijk minimabeleid voldoende
bijdraagt tot activering en sociale participatie van de Leeuwarders met een laag
inkomen. Deze heroverweging is echter mede afhankelijk van de landelijke
ontwikkelingen ten aanzien van de aanpak van de armoede en de armoedeval. Het is
namelijk onduidelijk wat voor gevolgen deze ontwikkelingen hebben voor het bestaande
gemeentelijke annoede-instrumentarium. Het afgelopen jaar was de heroverweging van
het gemeentelijk minimabeleid in afwachting van de wijzigingen in landelijke kaders.
Inmiddels is echter duidelijk geworden dat het wetsvoorstel dat gemeenten de
mogelijkheid zou bieden aanvullende inkomenssteun te verlenen aan langdurige
minima, via de zogenaamde afzonderlijke"lang-laag regeling" is meegenomen in het
nieuwe voorstel van wet onder de naam "langdurigheidstoeslag".
Sch uldh ulpverlening
Uitgaande van het aantal verzoeken om een schuldregeling gedurende de afgelopen 5
jaren is de verwachting voor 2003 dat er ongeveer 275 verzoeken om een
schuldregeling bij de Gemeenschappelijke Kredietbank Friesland zullen worden
ingediend. Bij een deel van de cliënten is er naast financiële problemen ook sprake van
achterliggende problematiek, zoals verslavingsproblematiek of psychosociale
problemen. Op jaarbasis gaat het dan om ongeveer 75 cliënten. In die situaties is een
integrale aanpak van de verschillende problemen van doorslaggevende betekenis. Het
SGBO heeft in 2002 onderzocht hoe deze integrale aanpak effectiever en efficiënter kan
worden georganiseerd dan in de huidige situatie. Over de wijze waarop de
aanbevelingen van het SGBO binnen de gemeente Leeuwarden kumten worden
geïmplementeerd zal een afzonderlijk voorstel aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Fraudebeleid
Handhaving speelt een belangrijke rol in de naleving van de verplichtingen van
uitkeringsgerechtigden. Het handhavingsbeleid van de gemeente is er ook op gericht om
te voorkomen dat er ten onrechte of voor een te hoog bedrag een uitkering wordt
verstrekt. Invulling geven aan hoogwaardige handhaving past in de SUWI doelstelling
over een doelmatige en doeltreffende uitvoering. Op welke wijze invulling gegeven zal
worden aan het hoogwaardig handhaven is mede afhankelijk van de resultaten van het
LAT-project. Leeuwarden neemt samen met de gemeenten Apeldoorn en Tilburg deel
aan het LAT project. Dit project is gericht op het verbeteren van de klantvriendelijkheid
en de handhaving. Het project heeft een looptijd tot 31 december 2002. De evaluatie
wordt medio 2003 verwacht. Het gemeentelijk beleid is erop gericht om de resultaten
van het LAT project af te wachten alvorens een samenhangende visie met betrekking tot
het fraudebeleid op te stellen en daarin vervolgstappen te ondernemen.
9
Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003
2.2 Prestaties Inkomen 2003
Uitkeringsverzorging
Aanvragen
2.500 aanvragen Algemene bijstand
Onderhoud
3.950 uitkeringen Abw, Ioaw, Ioaz
Betalingen
55.900 periodieke betalingen,
20.000 doorbetalingen en inhoudingen
Handhaving
F raudeonderzoeken
400 onderzoeken
Processen verbaal
40 processen verbaal
Opleggen maatregelen
arbeidsverplichtingen
400 maatregelen
B oeteonderzoeken
300 onderzoeken
Debiteurenbeheer
5480 vorderingen
Verhaalsbeheer
780 onderhoudsplichtigen
Bezwaar en beroep
400 verzoekschriften
Kenmerken debiteurenbestand per 1-1-2002
Totale vorderingenbestand: 5.624 vorderingen
Gemiddelde schuld per vordering (fraude en terugvordering): 1.508,-
Gemiddelde schuld per verhaalsvordering: 1.493,-
Totaalsaldo vorderingen (fraude, verhaal, terugvordering): 8.262.346,-
Armoedebestrijding
Reguliere bijzondere bijstand
2.500 aanvragen
Categoriale bijzondere bijstand
2.000 verstrekkingen
Kwijtscheldingen
352.100,- kwijtschelding
Collectieve ziektenkostenverzekering
4.550 deelnemers
Schuldhulpverlening
275 aanmeldingen
Declaratieregeling
3.000 vergoedingen en vouchers
Zwenwangnetregeling*
160 deelnemers
In mei 2001 heeft het kabinet de notitie "schoolzwemmen, vaardigheid en veiligheid"
aangeboden aan de Tweede Kamer. In deze notitie wordt geconcludeerd dat er
onvoldoende aanleiding is om van rijkswege het schoolzwemmen verplicht te stellen.
10