PROJECTPLAN Definitiefase KENNISCAMPUS/RENGERSPARK
(januari 2 003)
Inleiding
Na een haalbaarheidsonderzoek in 2000 is besloten om de Kenniscampus waarin
de Leeuwarder hogescholen hun instituten bundelen in het Rengersparkgebied
nader uit te werken. Met name de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en de
Christelijke Hogeschool Nederland concentreren hun accommodaties in het
Rengersparkgebied rond een gemeenschappelijk plein. Beide hogescholen
alsmede het Van Hall Instituut (dat reeds in nieuwbouw gevestigd is aan de
Oostergoweg) gaan bovendien hun faciliteiten zoveel mogelijk delen om zo
tot verdere samenwerking te komen. Op deze wijze moet de uitstraling van de
hogescholen en van Leeuwarden als studiestad een impuls krijgen in een
samenleving die in toenemende mate als kenniseconomie wordt gekenschetst.
Een en ander is eind 2000/begin 2001 vastgelegd in de door de hogescholen,
Provincie Fryslan en gemeente Leeuwarden ondertekende Kenniscampusovereen-
komst
De gemeente opereert daarmee in een groter projectverband met de hiervoor
genoemde partijen. In de bijlage is de organisatie van dat groter verband
aangegeven. Er is daarbij sprake van een structuur met stuurgroep, project
groep en daaronder een aantal werkgroepen. Op dit moment wordt gewerkt aan
een aanpassing van het aantal werkgroepen nu de slag naar realisatie van de
Kenniscampus gemaakt wordt.
Op dit moment is wethouder Krol voorzitter van de Stuurgroep Kenniscampus
De projectsecretaris wordt vanuit de Dienst Welzijn geleverd.
Omdat nu duidelijk een nieuwe - op realisatie gerichte - fase in het
project intreedt, ligt het voor de hand het project Kenniscampus van de
Dienst Welzijn over te dragen aan de Dienst Stadsontwikkeling en -Beheer.
De gemeente kan door de portefeuillehouder in de Stuurgroep vertegenwoor
digd blijven, ondersteund door de intern gemeentelijke projectmanager (zie
ook verderop)
Het is belangrijk helder de gemeentelijke bevoegdheden en verantwoordelijk
heden te positioneren. Hierbij zal er een duidelijke taakafbakening moeten
komen omtrent verantwoordelijkheden/verplichtingen voor de Gemeente
Leeuwarden enerzijds en de stuurgroep Kenniscampus anderzijds. Ook zal
helder moeten worden weergegeven of de Gemeente Leeuwarden trekker is in
een deelproject of dat de Gemeente Leeuwarden optreedt als verstrekker van
middelen (gelden/inzet van personeel).
Dit vergt een strakke procesregie waarbij het voor alle partijen helder
moet zijn wat men van elkaar kan verwachten.
Het gemeentelijk aandeel in het project behelst de ontsluiting van het
gebied, het regelen van de bereikbaarheid van de Kenniscampus alsmede de
ruimtelijke inrichting van het openbaar gebied. Een expliciete grensafbake
ning van het gebied, de te ontplooien activiteiten daarbinnen en de
hiervoor benodigde middelen zijn nog niet geconcretiseerd.
In mei 2 001 heeft het College van B&W de interne projectorganisatie vastge
steld met als doel om in mei 2002 te komen tot:
een ruimtelijk plan voor het Rengersparkgebied;
interne afstemming t.a.v. economische aspecten (aansluiting op Gigaport
(cityring)relatie Kenniscampus-bedrijfsleven, realisatie
startersbedrijven)
Een concept-ruimtelijk plan voor het Rengersparkgebied was medio 2002
beschikbaar voor bespreking in de Stuurgroep Kenniscampus. De in dat
gremium gemaakte opmerkingen alsmede de vanwege de gemeente noodzakelijk
geachte wijzigingen hebben geleid tot een definitief concept in november