PROJECTPLAN Definitiefase KENNISCAMPUS/RENGERSPARK (januari 2 003) Inleiding Na een haalbaarheidsonderzoek in 2000 is besloten om de Kenniscampus waarin de Leeuwarder hogescholen hun instituten bundelen in het Rengersparkgebied nader uit te werken. Met name de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en de Christelijke Hogeschool Nederland concentreren hun accommodaties in het Rengersparkgebied rond een gemeenschappelijk plein. Beide hogescholen alsmede het Van Hall Instituut (dat reeds in nieuwbouw gevestigd is aan de Oostergoweg) gaan bovendien hun faciliteiten zoveel mogelijk delen om zo tot verdere samenwerking te komen. Op deze wijze moet de uitstraling van de hogescholen en van Leeuwarden als studiestad een impuls krijgen in een samenleving die in toenemende mate als kenniseconomie wordt gekenschetst. Een en ander is eind 2000/begin 2001 vastgelegd in de door de hogescholen, Provincie Fryslan en gemeente Leeuwarden ondertekende Kenniscampusovereen- komst De gemeente opereert daarmee in een groter projectverband met de hiervoor genoemde partijen. In de bijlage is de organisatie van dat groter verband aangegeven. Er is daarbij sprake van een structuur met stuurgroep, project groep en daaronder een aantal werkgroepen. Op dit moment wordt gewerkt aan een aanpassing van het aantal werkgroepen nu de slag naar realisatie van de Kenniscampus gemaakt wordt. Op dit moment is wethouder Krol voorzitter van de Stuurgroep Kenniscampus De projectsecretaris wordt vanuit de Dienst Welzijn geleverd. Omdat nu duidelijk een nieuwe - op realisatie gerichte - fase in het project intreedt, ligt het voor de hand het project Kenniscampus van de Dienst Welzijn over te dragen aan de Dienst Stadsontwikkeling en -Beheer. De gemeente kan door de portefeuillehouder in de Stuurgroep vertegenwoor digd blijven, ondersteund door de intern gemeentelijke projectmanager (zie ook verderop) Het is belangrijk helder de gemeentelijke bevoegdheden en verantwoordelijk heden te positioneren. Hierbij zal er een duidelijke taakafbakening moeten komen omtrent verantwoordelijkheden/verplichtingen voor de Gemeente Leeuwarden enerzijds en de stuurgroep Kenniscampus anderzijds. Ook zal helder moeten worden weergegeven of de Gemeente Leeuwarden trekker is in een deelproject of dat de Gemeente Leeuwarden optreedt als verstrekker van middelen (gelden/inzet van personeel). Dit vergt een strakke procesregie waarbij het voor alle partijen helder moet zijn wat men van elkaar kan verwachten. Het gemeentelijk aandeel in het project behelst de ontsluiting van het gebied, het regelen van de bereikbaarheid van de Kenniscampus alsmede de ruimtelijke inrichting van het openbaar gebied. Een expliciete grensafbake ning van het gebied, de te ontplooien activiteiten daarbinnen en de hiervoor benodigde middelen zijn nog niet geconcretiseerd. In mei 2 001 heeft het College van B&W de interne projectorganisatie vastge steld met als doel om in mei 2002 te komen tot: een ruimtelijk plan voor het Rengersparkgebied; interne afstemming t.a.v. economische aspecten (aansluiting op Gigaport (cityring)relatie Kenniscampus-bedrijfsleven, realisatie startersbedrijven) Een concept-ruimtelijk plan voor het Rengersparkgebied was medio 2002 beschikbaar voor bespreking in de Stuurgroep Kenniscampus. De in dat gremium gemaakte opmerkingen alsmede de vanwege de gemeente noodzakelijk geachte wijzigingen hebben geleid tot een definitief concept in november

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 259