Blad 2
2) Ontsluiting op maaiveld op de Groeneweg
De maaiveld ontsluiting is in afwachting van de verdere
uitwerking nog geen hard uitgangspunt, aangezien het een
wel heel erg complexe opgaaf betreft. Bij de behandeling
in de raadsadviescommissie zal mondeling 'de
complexiteit' van de opgaaf worden toegelicht. Op
voorhand sluiten wij niet uit dat de ontsluiting van de
Groeneweg af 'meer naar binnen moet worden gelegd'
mogelijk op een andere plek aan de Groeneweg en met de
keuzemogelijkheid onder- of bovengronds om doorstroom
problemen op de ring te voorkomen c.q. de
verkeersveiligheid niet in gevaar te brengen. Dat heeft
consequenties voor het aantal te realiseren
parkeerplaatsen in de garage. Bij de verdere uitwerking
bezien we dit ook in samenhang met de uitkomst van de
volumestudie, waar, wanneer, hoeveel parkeerplaatsen in
de binnenstad moeten worden gerealiseerd. Ten slotte
betrekken wij bij de verdere uitwerking het gegeven dat
recht tegenover de beoogde in - en uitgang van de
parkeergarage ook de in- en uitgang van het
parkeerterrein laad - en losmogelijkheid van Tresoar
ligt. Wij verwijzen u naar een bij de stukken gevoegde
brief inrichtingstekening van Tresoar.
Conclusie: om bij de verdere uitwerking niet in
problemen te komen wordt de in uw initiatiefvoorstel van
aangegeven ontsluiting niet als hard aangemerkt maar als
referentie. Tevens wordt ermee ingestemd dat het aantal
van 500 plaatsen een streefgetal betreft;
3) Brug over de Groeneweg naar de Prinsentuin
Deze brug behoort niet tot de mogelijkheden. De
Stichting Beheer Provinciale Bibliotheek ziet geen
aanleiding medewerking te verlenen aan het realiseren
van een luchtbrug noch een verbinding via maaiveld
tussen de Provinciale Bibliotheek en het Rijksarchief
naar de Prinsentuin. Het is de enige plek waar Tresoar
mogelijk toekomstig nog kan uitbreiden en overigens is
ook architect Tauber tegen een dergelijke aantasting
van zijn ontwerpZie de bij de stukken gevoegde brief
van de Stichting Beheer Provinciale Bibliotheek. Met de
brug vervalt dan ook de trap op het Oldehoofsterkerkhof
bij evenementen ook te gebruiken als tribune.
Conclusie: het niet kunnen maken van de brug is een
wijziging van de uitgangspunten van uw initiatief
voorstel
Blad 3
4) Looproute
In het model Stadsrand gaat het met name over het maken
van een verbinding over het plein tussen de Kleine
Kerkstraat en de Prinsentuin tussen de Provinciale
Bibliotheek en het Rijksarchief. Nu die verbinding er
niet komt, noch door de lucht noch over maaiveld, zal
ook de beoogde looproute niet ontstaan. Wij komen hier
bij de nadere uitwerking op terug, maar nemen in die zin
daarop een voorschot door te stellen dat de meest
aannemelijke oversteek over de Groeneweg is gelegen in
het verlengde van het Heer Ivostraatje.
Conclusie: er zal geen sprake zijn van een looproute
tussen de Kleine Kerkstraat en de Prinsentuin via het
plein en dus is dit ook een wijziging van de
uitgangspunten van het initiatief voorstel;
5) Pleingebouw
Met de wijziging van de uitgangspunten genoemd bij 3 en
4 ontstaat ook t.a.v. het te realiseren pleingebouw geen
noodzaak meer aansluiting te vinden bij het model
Stadsrand. Wij komen hier bij de uitwerking op terug. Om
de voortgang van de realisering van de garage niet te
frustreren zijn wij van mening dat de realisering
daarvan niet afhankelijk mag worden gemaakt van de nog
te maken keuzes t.a.v. het pleingebouw. Wij stellen voor
het uitgangspunt van gelijktijdige realisering los te
laten. Zonder al te veel ingrepen kan het dek van de
garage geschikt worden gemaakt voor welke bebouwing dan
ook.
Conclusie: om bij verdere uitwerking niet in problemen
te komen met het initiatief voorstel wordt ermee
ingestemd dat er weliswaar een gebouw komt, maar dat de
situering en de vorm nadere uitwerking is en dat de
koppeling van een gelijktijdige realisering van gebouw
en garage wordt losgelaten;
6) Heer Ivostraatje autovrijautoluw
Bij het initiatief voorstel zijn meerdere varianten
gevoegd. Wij zijn van mening dat het niet zo kan zijn
dat omwille van het autovrij maken van het Heer
Ivostraatje de Grote - en de Kleine Kerkstraat, de
Bollemansteeg en de Bagijnestraat een rol gaan krijgen
in de afwikkeling van het bestemmingsverkeer in het
noordwestelijk deel van de binnenstad. Naast het feit
dat deze straten daar niet geschikt voor zijn ontstaan
op diverse hoeken problemen met draaicirkels voor
vrachtverkeer. Wij overwegen geen panden aan te kopen en
te slopen om routes als voorgesteld mogelijk te maken.
Met betrekking tot de Grote Kerkstraat merken wij nog op
dat de Princessehof samen met de gemeente een
ontwerpopgaaf wil uitwerken voor een geïntegreerd
ontwerp van Grote Kerkstraat voorplein. Daarnaast moet
rekening worden gehouden met de servicebus en de