Blad 2 2) Ontsluiting op maaiveld op de Groeneweg De maaiveld ontsluiting is in afwachting van de verdere uitwerking nog geen hard uitgangspunt, aangezien het een wel heel erg complexe opgaaf betreft. Bij de behandeling in de raadsadviescommissie zal mondeling 'de complexiteit' van de opgaaf worden toegelicht. Op voorhand sluiten wij niet uit dat de ontsluiting van de Groeneweg af 'meer naar binnen moet worden gelegd' mogelijk op een andere plek aan de Groeneweg en met de keuzemogelijkheid onder- of bovengronds om doorstroom problemen op de ring te voorkomen c.q. de verkeersveiligheid niet in gevaar te brengen. Dat heeft consequenties voor het aantal te realiseren parkeerplaatsen in de garage. Bij de verdere uitwerking bezien we dit ook in samenhang met de uitkomst van de volumestudie, waar, wanneer, hoeveel parkeerplaatsen in de binnenstad moeten worden gerealiseerd. Ten slotte betrekken wij bij de verdere uitwerking het gegeven dat recht tegenover de beoogde in - en uitgang van de parkeergarage ook de in- en uitgang van het parkeerterrein laad - en losmogelijkheid van Tresoar ligt. Wij verwijzen u naar een bij de stukken gevoegde brief inrichtingstekening van Tresoar. Conclusie: om bij de verdere uitwerking niet in problemen te komen wordt de in uw initiatiefvoorstel van aangegeven ontsluiting niet als hard aangemerkt maar als referentie. Tevens wordt ermee ingestemd dat het aantal van 500 plaatsen een streefgetal betreft; 3) Brug over de Groeneweg naar de Prinsentuin Deze brug behoort niet tot de mogelijkheden. De Stichting Beheer Provinciale Bibliotheek ziet geen aanleiding medewerking te verlenen aan het realiseren van een luchtbrug noch een verbinding via maaiveld tussen de Provinciale Bibliotheek en het Rijksarchief naar de Prinsentuin. Het is de enige plek waar Tresoar mogelijk toekomstig nog kan uitbreiden en overigens is ook architect Tauber tegen een dergelijke aantasting van zijn ontwerpZie de bij de stukken gevoegde brief van de Stichting Beheer Provinciale Bibliotheek. Met de brug vervalt dan ook de trap op het Oldehoofsterkerkhof bij evenementen ook te gebruiken als tribune. Conclusie: het niet kunnen maken van de brug is een wijziging van de uitgangspunten van uw initiatief voorstel Blad 3 4) Looproute In het model Stadsrand gaat het met name over het maken van een verbinding over het plein tussen de Kleine Kerkstraat en de Prinsentuin tussen de Provinciale Bibliotheek en het Rijksarchief. Nu die verbinding er niet komt, noch door de lucht noch over maaiveld, zal ook de beoogde looproute niet ontstaan. Wij komen hier bij de nadere uitwerking op terug, maar nemen in die zin daarop een voorschot door te stellen dat de meest aannemelijke oversteek over de Groeneweg is gelegen in het verlengde van het Heer Ivostraatje. Conclusie: er zal geen sprake zijn van een looproute tussen de Kleine Kerkstraat en de Prinsentuin via het plein en dus is dit ook een wijziging van de uitgangspunten van het initiatief voorstel; 5) Pleingebouw Met de wijziging van de uitgangspunten genoemd bij 3 en 4 ontstaat ook t.a.v. het te realiseren pleingebouw geen noodzaak meer aansluiting te vinden bij het model Stadsrand. Wij komen hier bij de uitwerking op terug. Om de voortgang van de realisering van de garage niet te frustreren zijn wij van mening dat de realisering daarvan niet afhankelijk mag worden gemaakt van de nog te maken keuzes t.a.v. het pleingebouw. Wij stellen voor het uitgangspunt van gelijktijdige realisering los te laten. Zonder al te veel ingrepen kan het dek van de garage geschikt worden gemaakt voor welke bebouwing dan ook. Conclusie: om bij verdere uitwerking niet in problemen te komen met het initiatief voorstel wordt ermee ingestemd dat er weliswaar een gebouw komt, maar dat de situering en de vorm nadere uitwerking is en dat de koppeling van een gelijktijdige realisering van gebouw en garage wordt losgelaten; 6) Heer Ivostraatje autovrijautoluw Bij het initiatief voorstel zijn meerdere varianten gevoegd. Wij zijn van mening dat het niet zo kan zijn dat omwille van het autovrij maken van het Heer Ivostraatje de Grote - en de Kleine Kerkstraat, de Bollemansteeg en de Bagijnestraat een rol gaan krijgen in de afwikkeling van het bestemmingsverkeer in het noordwestelijk deel van de binnenstad. Naast het feit dat deze straten daar niet geschikt voor zijn ontstaan op diverse hoeken problemen met draaicirkels voor vrachtverkeer. Wij overwegen geen panden aan te kopen en te slopen om routes als voorgesteld mogelijk te maken. Met betrekking tot de Grote Kerkstraat merken wij nog op dat de Princessehof samen met de gemeente een ontwerpopgaaf wil uitwerken voor een geïntegreerd ontwerp van Grote Kerkstraat voorplein. Daarnaast moet rekening worden gehouden met de servicebus en de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 264