Blad 4
bereikbaarheid van de kort parkeerplaatsen voor stads
en postkantoor. Wij komen hier bij verdere uitwerking op
terug
Conclusie; er kan geen sprake zijn van het autovrij
maken van het Heer Ivostraatje. Ten aanzien van het
autoluw maken van het Heer Ivostraatje wordt ermee
ingestemd dat het geen hard uitgangspunt is. Dit zijn
wijzigingen van de uitgangspunten van het initiatief
voorstel
7) Rotonde Doelestraat
Het initiatief voorstel gaat uit van een te realiseren
ovaal en niet van een rotonde ter hoogte van het
parkeerterrein op de hoek van de Groeneweg/Doelestraat
Wij stellen voor hier bij nadere uitwerking op terug te
komen. Wij merken echter wel op dat wanneer de
Doelestraat een rol gaat krijgen in de afwikkeling van
het bestemmingsverkeer voor het noordwestelijk deel van
de binnenstad wel sprake moet zijn van een te realiseren
rotonde. Zie in dit verband punt 6, de consequenties van
het autovrij, autoluw maken van het Heer Ivostraatje.
Ten slotte merken wij op dat momenteel een
inventarisatie van plannen voor het parkeerterrein
Doelestraat wordt gemaakt. Bij de verdere uitwerking
komen wij hierop terug.
Conclusie: om bij verdere uitwerking niet in problemen
te komen met het initiatief voorstel wordt ermee
ingestemd dat wanneer de Doelestraat een functie krijgt
bij de afwikkeling van het bestemmingsverkeer geen
sprake zal zijn van een ovaal, maar van een rotonde. Dat
is dan een wijziging van het uitgangspunt van het
raadsinitiatief
3. Betrokkenheid raad bij verdere uitwerking
Wij hechten eraan eerst uw uitspraak op de analyse en de
voorgestelde mutaties op uw initiatiefvoorstel te horen
alvorens een doorstart wordt gemaakt bij de verdere
uitwerking. Inmiddels liggen er meerdere
initiatiefvoorstellen. Met ons voorstel ermee in te stemmen
dat een aantal uitgangspunten van het raadsinitiatief niet
meer van toepassing zijn c.q. minder hard moeten worden
aangemerkt, ontstaat bij de verdere uitwerking ook de
mogelijkheid de eventueel kansrijke onderdelen uit andere
initiatieven samen te brengen in uiteindelijk een
definitieve uitwerking van een te realiseren parkeergarage
op het Oldehoofsterkerkhof
Blad 5
Bij de te maken keuzes in de nadere uitwerking hechten wij
eraan de commissie stadsontwikkeling tussentijds op de
hoogte te houden bij de ambtelijke voorstellen.
4Het vervolg
a) Planningsaspecten
Zoals gesteld is dit de ultieme poging om een parkeergarage
onder het Oldehoofsterkerkhof te realiseren. De realisering
van de parkeergarage op het Oldehoofsterkerkhof wordt in de
uitwerking van het raadsinitiatief op zich zelf staand
beoordeeld.
Afhankelijk van de behandeling en de uitkomst in de
raadsadviescommissie op korte termijn moet het mogelijk
zijn om in de zomer van 2003 een definitief besluit te
nemen over de realisering van een parkeergarage op het
OldehoofsterkerkhofWij wijzen er op dat het niveau van de
verdere uitwerking zich het best laat vergelijken met de
uitwerking waar het raadsbesluit van 24.06.2002 op is
gebaseerd (stedenbouwkundige uitgangspunten,
verkeerskundige aspecten, financiën zowel qua investering
als qua exploitatie)Na de zomer van 2003 wordt dan
vervolgens gestart met het afronden van het PvE ontwerp.
Het jaar 2004 is dan een procedure jaar. Zit het allemaal
mee, dan kan mogelijk al in het late najaar van 2 0 04 met de
uitvoerende (archeologische) werkzaamheden worden gestart
en kan de garage rond de zomer van 2006 klaar zijn. Het
plein moet dan nog worden heringericht en uit de nadere
detaillering van de planning moet blijken of dit ook in
2006 kan worden afgerond of dat ook nog het voorjaar van
2 0 07 daarvoor nodig is.
b) Organisatie
Ten slotte geven wij bij het volgende besluitmoment (op de
verdere uitwerking) aan hoe wij het traject van aanpassing
van het PvE en ontwerp denken te organiseren. Het college
bepaalt in het vervolgtraject de keuzes ten aanzien van
aspecten als;
innovatieve werkwijzen die het mogelijk maken dat een
bouwprojectmanagementbureau verantwoordelijk wordt
gemaakt voor ontwerp en realisering van het plan,
turn key realisering van het project door een
ontwi kkelaar/aannemer
het ingewikkelde traject van de Europese aanbesteding.
Overigens zullen wij, voor een objectieve vergelijking van
de verschillende initiatieven die er liggen, al in de fase
van verdere uitwerking van het raadsinitiatief externe
deskundigheid inhuren.