Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003 2.2 Prestaties Inkomen 2003 Uitkeringsverzorging Aanvragen 2.500 aanvragen Algemene bijstand Onderhoud 3.950 uitkeringen Abw, Ioaw, loaz Betalingen 55.900 periodieke betalingen, 20.000 doorbetalingen en inhoudingen Fraudeonderzoeken 400 onderzoeken Processen verbaal 40 processen verbaal Opleggen maatregelen arbeidsverplichtingen 400 maatregelen Boeteonderzoeken 300 onderzoeken Debiteurenbeheer 5480 vorderingen Verhaalsbeheer 780 onderhoudsplichtigen Bezwaar en beroep 400 verzoekschriften Kenmerken debiteurenbestand per 1-1-2002 Totale vorderingenbestand: 5.624 vorderingen Gemiddelde schuld per vordering (fraude en terugvordering): 1.508,- Gemiddelde schuld per verhaalsvordering: 1.493,- Totaalsaldo vorderingen (fraude, verhaal, terugvordering): 8.262.346,- Armoedebestrijding Reguliere bijzondere bijstand 2.500 aanvragen Categoriale bijzondere bijstand 2.000 verstrekkingen Kwijtscheldingen €352.100,- kwijtschelding Collectieve ziektenkostenverzekering 4.550 deelnemers Schuldhulpverlening 275 aanmeldingen Declaratieregeling 3.000 vergoedingen en vouchers Zwemvangnetregeling* 160 deelnemers In mei 2001 heeft het kabinet de notitie "schoolzwemmen, vaardigheid en veiligheid" aangeboden aan de Tweede Kamer. In deze notitie wordt geconcludeerd dat er onvoldoende aanleiding is om van rijkswege het schoolzwemmen verplicht te stellen. 10 Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003 Wel wordt aangegeven dat de regering maatregelen wil nemen om de zwemvaardigheid van kinderen verder te vergroten. Deze conclusie werd gedeeld door een kamermeerderheid en resulteert in een "plan van aanpak zwemvaardigheid." In dit plan wordt de zwemvaardigheid van kinderen bevorderd langs een tweetal lijnen. Enerzijds dienen de maatregelen zich te richten op ouders van jonge kinderen (0-7 jaar) met als doel het overtuigen van het belang van het leren zwemmen van kinderen op jonge leeftijd. Die bewustwording dient met name onder allochtone ouders te worden versterkt. Anderzijds zijn er de zogenaamde "zwemvangnetten". Deze maatregelen zijn bedoeld om kinderen in groep 5 van de basisschool, die nog niet kunnen zwemmen alsnog zwemvaardig te maken. Gemeenten hebben in dit plan een centrale rol. Leeuwarden behoort tot de 36 gemeenten die door het Rijk zijn uitgenodigd om deel te nemen aan de verdere uitvoering van het plan van aanpak. Op basis van een stimuleringsmaatregel ontvangt Leeuwarden voor een periode van 3 jaar in totaal een bedrag van 76.500,-- om het bestaande beleid ten aanzien van het zwemvangnet te intensiveren. Voor het schooljaar 2002-2003 maken circa 80 kinderen in groep 5 gebruik van de regeling. Een intensivering van het beleid betekent een uitbreiding van de zwemvangnetregeling naar de groepen 6,7 en 8. De verwachting is dat deze intensivering voor het schooljaar 2003-2004 zal leiden tot een verdubbeling van het aantal leerlingen dat deelneemt aan de regeling. 2.3 Beleidsagenda Inkomen 2002 Gevolgen nieuw Rijksbeleid', De voorgenomen wetswijzging op het terrein van Inkomensvoorziening en de doorwerking daarvan naar Armoedebestrijding en Handhaving Fraudebeleid zullen in 2003 moeten leiden tot een overweging van huidige beleidsuitgangspunten. Dit zal in samenhang plaatsvinden met de eveneens aangekondigde heroverweging op het terrein van reïntegratie. Armoedemonitor, Het is in 2002 niet mogelijk gebleken om de voorgenomen heroverweging van het gemeentelijk minimabeleid uit te voeren. Mede doordat de gewenste duidelijkheid omtrent wijzigingen in landelijke kaders uit bleef. Ook in 2003 blijkt een volledige heroverweging van het gemeentelijk minimabeleid niet opportuun. Met name omdat landelijke ontwikkelingen erop gericht zijn om het gemeentelijk minimabeleid in te perken. In afwachting van de ontwikkelingen op landelijk niveau wordt wel de noodzaak onderkend van betrouwbare informatie omtrent de stand van de armoede in Leeuwarden en de werking van het armoede- instrumentarium. Het ontwikkelen van een lokale armoedemonitor blijft daarom ook van belang. Handhavings/fraudebeleid; Op basis van de resultaten van het LAT project een samenhangende visie ontwikkelen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 26