Artikel 7
Toegang tot alle informatie
De accountant heeft in de uitoefening van zijn functie toegang tot alle lokaliteiten en
terreinen van de gemeente. Hij heeft de bevoegdheid tot het inzien van boeken,
bescheiden, notulen, brieven en computerbestanden, betrekking hebbend op, of
verband houdend met de financiële administratie en het financieel beheer, alsmede
aan ambtenaren van de gemeente de inlichtingen te vragen die hij nodig acht voor de
uitoefening van zijn taak.
Artikel 8
Frequentie van de controle
De controle geschiedt, voor zover de accountant dit nodig acht, zonder voorafgaande
waarschuwing. De controle geschiedt zo dikwijls de accountant dit nodig acht.
Artikel 9
Rapportering
1 Accountantsverklaring
De accountant verstrekt bij de jaarrekening een accountantsverklaring met
betrekking tot:
- de getrouwe weergave van de baten en lasten over het jaar en de activa en
passiva per 31 december van dat jaar;
- de tot stand koming van de baten en lasten en de balansmutaties in
overeenstemming met de begroting, de van toepassing zijnde wettelijke
regelingen (w.o. gemeentelijke verordeningen);
- de overeenstemming met de bij algemene maatregelen van bestuur gestelde
geregels van de door het College opgestelde jaarrekening (ex artikel 186 GW -
comptabiliteitsvoorschriften).
2. Rapport van bevindingen
De accountant brengt aan de Raad verslag uit omtrent zijn bevindingen. Dit
verslag wordt in afschrift aan het College gebracht.
Het verslag wordt besproken met een (vertegenwoordiging van) de Raad
in aanwezigheid van de accountant.
Het verslag gaat tenminste in op de volgende onderwerpen:
a. kwantitatieve aspecten:
fouten en onzekerheden in de jaarrekening die de rapporterings
toleranties (zijnde de goedkeuringstoleranties zoals vastgelegd in
overleg met de raad - indien lager dan wettelijk voorgeschreven -
overschrijden;
b. kwalitatieve aspecten:
- aantekeningen van de accountant bij de gepresenteerde jaarrekening;
- de kwaliteit van de administratieve organisatie en in het bijzonder de
interne controle;
- bevindingen over de vraag of de administratie en het beheer voldoen
aan de eisen van rechtmatigheid
3. De frequentie van aanvullende rapportering wordt bepaald in overleg tussen (een
vertegenwoordiging van) de Raad en de accountant.
Artikel 10
Accountantsoverleg
Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt
periodiek overleg plaats met een vertegenwoordiging uit de raad (bijvoorbeeld
commissie financiën en/of rekenkamer en/of raadsgriffier), de portefeuillehouder
Financiën, de gemeentesecretaris, de (concem)controller en/of de
(concem)administrateur
Artikel 11
Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van ljanuari 2004.
Met ingang van dezelfde datum vervalt de 'Controleverordening Leeuwarden 2000',
vastgesteld bij raadsbesluit van 19 maart 2001.
Artikel 12
Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als: "Controleverordening gemeente
Leeuwarden 2003".
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van 10 maart 2003
vorzitter,
griffier.
Controleverordening gemeente Leeuwarden 2003
Controleverordening gemeente Leeuwarden 2003