Artikel 7 Toegang tot alle informatie De accountant heeft in de uitoefening van zijn functie toegang tot alle lokaliteiten en terreinen van de gemeente. Hij heeft de bevoegdheid tot het inzien van boeken, bescheiden, notulen, brieven en computerbestanden, betrekking hebbend op, of verband houdend met de financiële administratie en het financieel beheer, alsmede aan ambtenaren van de gemeente de inlichtingen te vragen die hij nodig acht voor de uitoefening van zijn taak. Artikel 8 Frequentie van de controle De controle geschiedt, voor zover de accountant dit nodig acht, zonder voorafgaande waarschuwing. De controle geschiedt zo dikwijls de accountant dit nodig acht. Artikel 9 Rapportering 1 Accountantsverklaring De accountant verstrekt bij de jaarrekening een accountantsverklaring met betrekking tot: - de getrouwe weergave van de baten en lasten over het jaar en de activa en passiva per 31 december van dat jaar; - de tot stand koming van de baten en lasten en de balansmutaties in overeenstemming met de begroting, de van toepassing zijnde wettelijke regelingen (w.o. gemeentelijke verordeningen); - de overeenstemming met de bij algemene maatregelen van bestuur gestelde geregels van de door het College opgestelde jaarrekening (ex artikel 186 GW - comptabiliteitsvoorschriften). 2. Rapport van bevindingen De accountant brengt aan de Raad verslag uit omtrent zijn bevindingen. Dit verslag wordt in afschrift aan het College gebracht. Het verslag wordt besproken met een (vertegenwoordiging van) de Raad in aanwezigheid van de accountant. Het verslag gaat tenminste in op de volgende onderwerpen: a. kwantitatieve aspecten: fouten en onzekerheden in de jaarrekening die de rapporterings toleranties (zijnde de goedkeuringstoleranties zoals vastgelegd in overleg met de raad - indien lager dan wettelijk voorgeschreven - overschrijden; b. kwalitatieve aspecten: - aantekeningen van de accountant bij de gepresenteerde jaarrekening; - de kwaliteit van de administratieve organisatie en in het bijzonder de interne controle; - bevindingen over de vraag of de administratie en het beheer voldoen aan de eisen van rechtmatigheid 3. De frequentie van aanvullende rapportering wordt bepaald in overleg tussen (een vertegenwoordiging van) de Raad en de accountant. Artikel 10 Accountantsoverleg Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek overleg plaats met een vertegenwoordiging uit de raad (bijvoorbeeld commissie financiën en/of rekenkamer en/of raadsgriffier), de portefeuillehouder Financiën, de gemeentesecretaris, de (concem)controller en/of de (concem)administrateur Artikel 11 Inwerkingtreding Deze verordening treedt in werking met ingang van ljanuari 2004. Met ingang van dezelfde datum vervalt de 'Controleverordening Leeuwarden 2000', vastgesteld bij raadsbesluit van 19 maart 2001. Artikel 12 Citeertitel Deze verordening kan worden aangehaald als: "Controleverordening gemeente Leeuwarden 2003". Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 10 maart 2003 vorzitter, griffier. Controleverordening gemeente Leeuwarden 2003 Controleverordening gemeente Leeuwarden 2003

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 274