Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003
3 VOORLICHTING EN CLIËNTENPARTICIPATIE
3.1 Voorlichting
De activiteiten op het gebied van voorlichting zijn te onderscheiden in periodieke en
incidentele werkzaamheden.
Periodiek:
schrijven van artikelen voor gemeentelijke rubriek in Huis aan Huis;
verzorgen van wekelijkse vacatureoverzichten;
ondersteunen en faciliteren collega's bij voorlichtingsactiviteiten;
werkzaamheden als intermediair tussen dienst en werkveld;
participeren in overlegvergadering met Cliëntenraad;
actueel houden van de infomap voor cliënten
afhandelen van telefonische en schriftelijke verzoeken om informatie;
verzorgen van bijdragen op beleids- en uitvoeringsniveau aangaande de uitbouw
van digitale voorlichting (op basis van gemeentelijk uitgangspunt);
onderhoud digitaal Loket;
voorlichting minimabeleid.
aanpassing uitkeringsbedragen in 2 versies januari en juli en verzorging posters;
Incidentele voorlichtingsactiviteiten worden in de loop van het jaar afhankelijk van de
actualiteit opgepakt.
3.2 Cliëntenparticipatie
Vanaf middenjaren '80 heeft de gemeente Leeuwarden in goed overleg met
cliëntenorganisaties ervoor gekozen om cliëntenparticipatie vorm te geven door middel
van overleg met vertegenwoordigers van cliëntenorganisaties. Dit overleg vindt
gemiddeld 10 keer per jaar plaats. Langs deze weg krijgt de cliëntenraad de
mogelijkheid om haar reactie/advies op relevante beleidsvoorstellen in te brengen in de
commissievergaderingen Op deze wijze is de inbreng van (vertegenwoordigers van)
cliënten gewaarborgd.
In 2001 heeft de cliëntenparticipatie een ontwikkeling ondergaan. In goed overleg met
de bestaande cliëntenraad is besloten ook 5 individuele rechtstreeks gekozen cliënten
zitting te laten nemen in de cliëntenraad. Hiervoor is een advertentie/vacature geplaatst.
Uit meer dan 50 aanmeldingen heeft een selectiecommissie uit de cliëntenraad 5
personen geselecteerd. Deze hebben zitting genomen in de raad. Daarnaast is er besloten
om een onafhankelijk voorzitter aan te stellen die de bijeenkomsten leidt. In november
2001 is voor het eerst in de nieuwe samenstelling overleg gevoerd met de cliëntenraad.
12
Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003
In de Lokale Agenda voor de Toekomst heeft de gemeente zich voorgenomen om zich
in te zetten voor een vorm van cliëntenparticipatie die de gehele keten van zorg,
activering en arbeidstoeleiding betreft. In dat kader neemt met zekere regelmaat de
vestigingsmanager van het CW1 aan de overlegvergaderingen deel.