Gemeente leeuwarden
Blad 6
giften die buiten deze formulering vallen moeten worden gemeld en
geregistreerd. Het melden kan geschieden bij de griffier (voor raadsleden) en de
gemeentesecretaris (voor collegeleden), die de schenking of gift vervolgens
registreert op een daartoe aangelegde lijst. Deze lijst is openbaar.
Uiteraard kan in bijzondere gevallen ook melding gedaan worden in de
vergadering van de raad of het college.
Het bedrag van 35,00 is een gangbaar bedrag. Periodiek zal bezien moeten
worden in hoeverre dit bedrag bijstelling nodig heeft.
Artikel 6
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 7
Dit artikel noemt in lid 2 een door de raad of het college vastgestelde
administratieve procedure. Het is praktisch hiervoor één procedure vast te
stellen.
Het periodiek declareren moet worden uitgelegd als enkele keren per jaar,
bijvoorbeeld per kwartaal. In verband met het afsluiten van het boekjaar dient de
slotdeclaratie per 31 december dient uiterlijk op 15 januari te zijn ingediend.
Artikel 8
Dit artikel zegt dat zakelijk gebruik van apparatuur in bruikleen binnen de
normen van de integriteit valt. Besluiten daartoe zijn nog niet genomen.
Artikel 9
Dit artikel spreekt in grote lijnen voor zich. Er is gekozen voor inhoudelijke en
financiële verslaglegging aan het eigen orgaan, de gemeenteraad of het college.
De vorm is vrij gelaten. Sommige gemeenten vermelden buitenlandse reizen in
hun jaarverslagen. Een nieuwe optie is ook het burgeijaarverslag van de
burgemeester.
Artikel 10
Bij de draaideurconstructie gaat het bijvoorbeeld om de situatie, dat bestuurders
die ontslag hebben genomen of gekregen vervolgens in dienst van een
(advies)bureau bij de gemeente terugkeren als goedbetaalde adviseur.
Oldehoofsterkerkhof 2
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
Planning en ControlCyclus
Bijlage nr. 4 7
Aan de gemeenteraad.
De P&C-cyclus op dit moment
De huidige Planning en Controlcyclus is aan slijtage
onderhevig. De cyclus was al aan revisie toe. Daarvoor kan
ondermeer worden verwezen naar het rapport van de heer
Weinreich die in 2000 uitvoerig over de kwaliteit van de
P&C cyclus en de daarmee samenhangende instrumenten
(begroting,jaarrekening, enz) heeft gerapporteerd. Een
aantal - voor de bestuursorganen relevante—zaken viel op:
de betrokkenheid van de raad bij het P&C -gebeuren
als collectief en individuele leden is uitermate
gering; het fenomeen Planning en Control leeft
bepaald niet bij de raadsleden.
De P&C-instrumenten (begroting, jaarrekening, maraps
e.d.) functioneren niet als sturingsinstrumenten
hetgeen wel steeds de achterliggende doelstelling van
die instrumenten is geweest.
Het geheel van P&C is teveel financieel èn
instrumenteel gericht.
Daarnaast kan nog worden gemeld dat samenhang tussen
de instrumenten onderling niet altijd even sterk is.
Overigens wordt opgemerkt dat Leeuwarden hierin over het
algemeen niet negatief afsteekt t.o.v. andere gemeenten.
Over het gehele gemeentelijke front kunnen dezelfde
verschijnselen worden waargenomen. Anders gezegd elke
gemeente of provincie stoeit met hetzelfde probleem.
ConclusieDe Planning en Controlcyclus was - ook onder het
stelsel van het monisme - aan herijking toe.
De P&C-cyclus in de toekomst:
De komst van het duale stelsel is een extra reden de P&C-
cyclus te herijken. Immers de raad heeft een kaderstellende
èn controlerende taak. Dat heeft ook zijn impact op het
proces en de inhoud (van de instrumenten) en de daarbij
behorende rollen (verantwoordelijkheden van raad en
college)Voor de raad betekent dit sturen op hoofdlijnen
op het beleid via de Programbegroting en de (strategische)
beleidsnota's. Het college voert uit (productraming). Dit
betekent, dat bijvoorbeeld de huidige "Perspectiefnota" in
het voorjaar in de lucht komt te hangen. De Perspectiefnota
werd vooral vanuit het college van B&W geïnitieerd en
opgesteld, vervolgens vond behandeling plaats in de
functionele raadscommissies en werd de nota afgetikt in de
raad. De volgende stap was de verwerking van de
Perspectiefnota in de conceptbegroting waarvan de
behandeling in het najaar plaatsvond. De rol van de raad in
de Perspectiefnota is - secondair—zo niet passief met
daarbij de kanttekening dat de oorspronkelijke doelstelling
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstro
13