Blad 2
van de Perspectiefnota wel gericht was op een
kaderstellende functie. In de praktijk werd het echter
steeds meer gebruik dat de raad(sfracties) ook zaken op een
behoorlijke detailniveau trachten te "regelen". De
kaderstellende functie van de Perspectiefnota heeft daarom
sterk aan kracht ingeboetDe begroting was dan nog vaak
nog een kwestie van uitvoering, voor zover er zich geen
nieuwe actuele zaken voordeden.
ConclusieOnder het duale stelsel past de huidige
Perspectiefnota niet meer in de Planning Controlcyclus
omdat zij voorbij gaat aan de kaderstellende en
controlerende rol van de raad.
De Planning Controlkalender
De nieuwe opzet van de Planning en Controlcyclus is
weergegeven in de volgende P&C -kalender
Planning en Controlkalender; Bestuurlijke
beslismomenten
Instrument
Periode/datum van
behandeling
Bestuursorgaan
Programrekening
Jaar t-1
April/mei jaar t
Raad
Productrekening
Jaar t-1
Mei jaar t
Vaststelling door
college
Kaderbrief
Mei/juni jaar t
Vaststelling door
Raad
Beleidsdebat
(over de
kaderbrief
Mei/juni jaar t
Raad
Bestuursrapportag
e
Jaar t
September jaar t
Commissie(s)
Programbegroting
jaar t+1
November j aar t
Raad
Productraming
jaar t+1
November j aar t
College
Opmerkingen
Nog uitgewerkt moet worden de relatie tussen Planning
en Controlcyclus en de beleidscycli. Tot nu zijn dit
vaak afzonderlijke trajecten. Beide onderdelen moeten
op elkaar aansluiten.
Het is noodzakelijk dat ook het interne gebeuren met
betrekking tot Planning en Control aansluit op de
bestuurlijke cyclus.
Hier is uitgegaan van de "ideale situatie"In de
praktijk zal er sprake zijn van een groeimodel.
Blad 3
Uitgangspunten en opzet P&C-kalender
1. De raad heeft een kaderstellende rol èn controlerende
rol; dit betekent dat aansturing van het beleid op
hoofdlijnen plaatsvindt door de raad. Dit is het
vertrekpunt voor de opzet van de P&C-kalender.
2. De raad stuurt aan c.q. stelt richtlijnen vast via
een z.g. Kaderbrief.
3. De concept-Kaderbrief wordt opgesteld door het
college; de raad heeft hierin de hoofdrol in de vorm
van de weger en beslisser.
4Aan de hand van de Kaderbrief houdt de raad een
Beleidsdebat in het voorjaar. Het beleidsdebat moet
leiden tot een aantal concrete richtlijnen m.b.t. het
verleggen van accenten in beleid op hoofdlijnen,
inclusief de daarbij behorende financiële kaders.
5. Bij de behandeling van de kaderbrief in de raad wordt
gedebatteerd over:
Het jaarverslag en jaarrekening en de door het
college daaruit getrokken conclusies.
De wensen en aandachtspunten m.b.t. beleid die de
fracties en het college inbrengen (actualisatieslag
vanaf 1 januari tot 1 mei)
De wensen van de raadsfracties (ingebracht tijdens de
bij eenkomst)
Het financieel kader op dat moment (de mei-
circulaire wordt voorlopig buitenbeschouwing gelaten)
Het accent van het debat ligt op beleidsmatige zaken
op hoofdlijnen; dit past geheel in de rol van
kaderstelling; (over subsidieverlening voor club x of
organisatie y wordt (nog)niet gedebateerd
6Met de uitkomsten van het raadsdebat over de
Kaderbrief stelt het college de ontwerp-
Programbegroting op (en uiteraard de Productraming)
en verwerkt de wensen van de raad binnen het
financiële kader, voor zover mogelijk Vervolgens
wordt de ontwerp-Programbegroting aan de raad
aangeboden met de daarbij behorende discussie en
besluitvorming in de raad. De behandeling van de
begroting vindt plaats in het najaar
(oktober/november)
Toelichting per onderdeel van de P&C -kalender
Programrekening
Tot nu toe kenmerkte de jaarrekening/verslag zich vaak door
alleen maar achterom te kijken een z.g. ex-post-
oriëntatie; de verantwoording over het afgelopen jaar stond
centraalBovendien lag het accent meer op de cij fers dan
op het beleid(seffecten) De ex-ante oriëntatie,
toekomstgericht, werd bij de behandeling van de
jaarrekening tot nu toe onderbelicht
Nu de P&C-cyclus wordt herzien zowel ten aanzien van het
proces als de instrumenten en bovendien de cyclus een
essentiële rol vervult in het functioneren van de raad en