Blad 4 raadsleden in het duale stelsel, is dit bij uitstek de gelegenheid, de jaarrekening/verslag op te trekken tot een "volwaardig" instrument bij de integrale afweging van beleidsvoornemens In de praktijk betekent de jaarrekening meer toekomstgerichte beleidsmatige conclusies moet bevatten die vervolgens betrokken worden bij de integrale afweging van beleidsvoornemens in het Voorjaar(KaderbriefUiteraard wordt het verantwoordingselement niet uit het oog verloren. Ook de verantwoording van het college over de uitvoering (Programrekening) is uiteraard een belangrijk onderdeel van het politieke debat. Uit de jaarrekening moeten dus meer dan tot nu toe conclusies worden getrokken voor de toekomst die leiden tot input voor de Kadernota in het Voorjaar. De programmarekening dient voldoende informatie voor een oordeel over de (beleids)uitvoering te bevatten, zodat het jaarverslag als afzonderlijk document kan vervallen. Het heeft de voorkeur het door de burgemeester uit te brengen burgerjaarverslag gelijktijdig met de programmarekening te laten verschijnen en te bespreken. Product rekening Hiervoor geldt hetzelfde als hiervoor omschreven maar dan op een ander niveau. (B&W/diensten)Wel zal er aansluiting moeten zijn bij met de programrekening. Functie en inhoud van de Kaderbrief De kaderbrief vervangt niet de PerspectiefnotaDat zou n.l. suggereren dat een kaderbrief de huidige Perspectiefnota vervangt. De Kaderbrief moet als een geheel nieuw instrument in de P&C-cyclus worden gezien. De Kaderbrief komt wel in dezelfde periode (mei/juni) Kenmerken kaderbrief Functie Kaderbriefis een sturingsinstrument van de raad voor het college t.b.v. het opstellen van de Programbegroting (kaderstelling) Integrale benadering, waarbij het accent ligt op te behalen doelstellingen(effecten) De Kaderbrief wordt tevens geplaatst in een meerjarige context. Bij de Kaderbrief stelt de raad eveneens het financiële of budgettair kader vast. De effecten van de jaarlijkse mei-circulaire van het ministerie van BZK zullen bij het opstellen van de Kaderbrief (vermoedelijk) nog niet bekend zijn. Aan de ene kant is dat jammer; daar staat tegenover dat de discussie zich primair zal moeten richten op beleidsaccenten (wellicht dat de financiële budgetruimte bij de behandeling bekend is)Geld is een middel om de beleidseffecten te realiseren. De Kaderbrief biedt tevens inzicht in de voortgang van de (strategische) beleidsnota's, projecten e.d. op dat moment (bijvoorbeeld peildatum 1 mei) Blad 5 De kaderbrief moet opgesteld worden op hoofdlijnen. De omvang moet beperkt blijven, zodat dit nieuwe instrument niet leidt tot een groter beslasg op ambtelijke capaciteit voor de planning en controlcyclus Hoe komt de Kaderbrief tot stand? De beleidsmatige conclusies van het integrale jaarverslag zijn o.a. input voor het opstellen van de Kaderbrief Daarnaast wordt door het college een aantal wensen m.b.t verandering van beleid aangedragen die naar zijn mening relevant zijn voor behandeling in de kaderbrief (toekomstgericht)Ook dit kan als input dienen voor de opstelling van de concept-Kaderbrief. Beleidsdebat (over de kaderbrief) Het beleidsdebat wordt gehouden bij voorkeur in de maanden april/mei De kaderbrief wordt besproken in de raad. De raadsfracties geven daar de gewenste accentverleggingen op het de beleidsterreinen op hoofdlijnen aan. De raad geeft een oordeel over de kaderbrief als de brief als sturingsinstrument voor het college moet dienen dan zal duidelijk moeten worden: welke accentverleggingen wil de raad? Toespitsen op beleidsdoelen en resultaatverplichtingen; Financieel kader? Wil men belastingverhoging of niet? Bezuinigingen? Enz Het is uiteraard niet de bedoeling dat al gelden worden toegekend aan club x of organisatie y. Bestuursrapportages Er vindt eenmaal per jaar een tussentijdse bestuursrapportage plaats. Een hogere frequentie heeft nauwelijks toegevoegde waarde. De bestuursrapportage heeft een tweeërlei doel: Beoordeling voortgang en eventuele bijsturing van processen gedurende het lopende jaar. Eventuele conclusies kunnen als input dienen voor het opstellen van de Programbegroting voor het volgende jaar. Programbegroting De ontwerp-programbegroting wordt opgesteld door het collegeRichtinggevend daarbij is de Kaderbrief vastgesteld in het voorjaar, inclusief de door de raad aangegeven beleidswijzigingen. Bij de aanbiedingsbrief geeft het college gemotiveerd aan waarom het de besluiten opgenomen in de Kaderbrief al dan niet verwerkt heeft. Het financieel kader c.q. budgetruimte wordt bijgesteld op basis van de mei-circulaire (voorzover nog niet meegenomen bij de Kaderbrief) en de gebruikelijke septembercirculaire. De concept-Programbegroting wordt vervolgens aangeboden aan de raad De vraag blijft of de begroting eerst behandeld wordt in de integrale commissie of dat de begroting direct in de raad

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 297