Blad 2 uit onderzoeken tegenstrijdigheden of strijdige belangen tussen gemeenten naar voren komen, het provinciaal bestuur het initiatief zal nemen om in overleg met betrokkenen tot een passende oplossing te komen. Bij het ontstaan van een bestuurlijke impasse zal de provincie zijn verantwoordelijkheid nemen en knopen doorhakken. Leeuwarden Het gaat om een ambitieus provinciaal project dat van belang is voor de toekomstige bestuurlijke organisatie in Fryslan. Omdat een belangrijk deel van het onderzoek gericht is op aspecten die te maken hebben met de schaalgrootte, is het de vraag hoe relevant dit onderzoek is voor Leeuwarden en welk Leeuwarder belang hiermee gediend is. Het afwegingskader en de (voorlopige) onderzoeksopzet bevatten ook voor Leeuwarden interessante en relevante elementen. Daar komt bij dat Leeuwarden een niet te verwaarlozen onderdeel is van de bestuurlijke organisatie in Fryslan en in die zin een cruciaal onderdeel vormt van het provinciale bestuurlijke landschap en wellicht ook onmisbaar is voor het realiseren van oplossingen voor geconstateerde knelpunten bij anderen. Kortom: wij zijn van oordeel dat Leeuwarden op inhoudelijke èn politiek-bestuurlijke gronden mee moet werken aan dit onderzoek. Indien uw raad deze conclusie deelt, is de vraag aan de orde op welke wij ze de gemeente Leeuwarden in het onderzoek participeert In het voorstel voor de aanpak worden drie mogelijke varianten onderscheiden: 1. de basisvariant (de meest uitgebreide optie met betrokkenheid van burgers en maatschappelijke partners) 2. de beperkte variant (raad, college en DR) 3. de minimale variant (college en DR) De eerste variant kenmerkt zich door de betrokkenheid van burgers en maatschappelijke partners. Dit heeft betrekking op 5 van de 6 prestatiegebieden zoals die in de KPMG- notitie worden onderscheiden. De gemeente als werkgever is immers geen prestatiegebied waarover burgers of maatschappelijke partners een gefundeerd oordeel kunnen hebben. Wat betreft de overige prestatiegebieden: de gemeente als probleemoplosser (maker van beleid) de gemeente als dienstverlener; Blad 3 de gemeente als toezichthouder en handhaver; de gemeente als lokale democratie de gemeente als bestuurlijk partner; rijst - mede met het oog op een efficiënte werkwijze en een spaarzaam gebruik van gemeenschapsmiddelen - de vraag welke informatie reeds beschikbaar is over het functioneren van Leeuwarden, hoe Leeuwarden bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid burgers en maatschappelijke partners betrekt en of deze informatie een aparte consultatie via rondetafelconferenties en (telefonische) enquêtes nodig maakt Onderzoeken en rapportages Er wordt door of in opdracht van de gemeente zelf of door derden regelmatig onderzoek gedaan naar (onderdelen van) het gemeentelijk functioneren. Een snelle inventarisatie levert hiervan de volgende voorbeelden op statistisch jaarboek; cijfers voor wijken (wijksignaleringssysteem) GSB-rapportage voor Leeuwarden; zelfanalyse GSB; kwaliteitsonderzoek dienstverlening Burgerzaken onderzoek naar verlenging van de openingstijden Burgerzaken (Thorbecke Academie) 'Leeuwarden open bestuur' (Nijhof Partners) 'Leeuwarden, burgers over bestuur' (Thorbecke Academie) 'Bestuur over Bestuur'(Thorbecke Academie) benchmark gemeentelijk Ondernemingsklimaat (Research voor Beleid) rapport woonimago Leeuwarden binnenstadmonitor (BRO) Gemeentelijke projecten Naast specifiek onderzoeken zijn er in toenemende mate gemeentelijke projecten die burgers en/of maatschappelijke partners betrekken bij de ontwikkeling en uitvoering van gemeentelijk beleid. Pregnante recente voorbeelden hiervan zijn de Stadsvisie, de Regiovisie en Binnenstad Nieuwestad. Andere bronnen Naast specifiek onderzoek en gemeentelijke projecten zijn de geregelde contacten van raad- en collegeleden (wijkwethouders, spreekuren) en van ambtenaren met burgers en maatschappelijke partners een bron van informatie over opvattingen van burgers en partners over Leeuwarden. Tenslotte geven de kwantiteit en de inhoud van de bezwaar- en beroepschriften een indicatie over het functioneren van Leeuwarden. Op grond van het beschikbare materiaal en de kennis van raad, college en ambtelijke organisatie over zienswijzen van burgers en maatschappelijke partners met betrekking tot

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 305