Blad 2
uit onderzoeken tegenstrijdigheden of strijdige belangen
tussen gemeenten naar voren komen, het provinciaal bestuur
het initiatief zal nemen om in overleg met betrokkenen tot
een passende oplossing te komen. Bij het ontstaan van een
bestuurlijke impasse zal de provincie zijn
verantwoordelijkheid nemen en knopen doorhakken.
Leeuwarden
Het gaat om een ambitieus provinciaal project dat van
belang is voor de toekomstige bestuurlijke organisatie in
Fryslan. Omdat een belangrijk deel van het onderzoek
gericht is op aspecten die te maken hebben met de
schaalgrootte, is het de vraag hoe relevant dit onderzoek
is voor Leeuwarden en welk Leeuwarder belang hiermee
gediend is.
Het afwegingskader en de (voorlopige) onderzoeksopzet
bevatten ook voor Leeuwarden interessante en relevante
elementen. Daar komt bij dat Leeuwarden een niet te
verwaarlozen onderdeel is van de bestuurlijke organisatie
in Fryslan en in die zin een cruciaal onderdeel vormt van
het provinciale bestuurlijke landschap en wellicht ook
onmisbaar is voor het realiseren van oplossingen voor
geconstateerde knelpunten bij anderen.
Kortom: wij zijn van oordeel dat Leeuwarden op inhoudelijke
èn politiek-bestuurlijke gronden mee moet werken aan dit
onderzoek.
Indien uw raad deze conclusie deelt, is de vraag aan de
orde op welke wij ze de gemeente Leeuwarden in het onderzoek
participeert
In het voorstel voor de aanpak worden drie mogelijke
varianten onderscheiden:
1. de basisvariant (de meest uitgebreide optie met
betrokkenheid van burgers en maatschappelijke
partners)
2. de beperkte variant (raad, college en DR)
3. de minimale variant (college en DR)
De eerste variant kenmerkt zich door de betrokkenheid van
burgers en maatschappelijke partners. Dit heeft betrekking
op 5 van de 6 prestatiegebieden zoals die in de KPMG-
notitie worden onderscheiden.
De gemeente als werkgever is immers geen prestatiegebied
waarover burgers of maatschappelijke partners een
gefundeerd oordeel kunnen hebben.
Wat betreft de overige prestatiegebieden:
de gemeente als probleemoplosser (maker van beleid)
de gemeente als dienstverlener;
Blad 3
de gemeente als toezichthouder en handhaver;
de gemeente als lokale democratie
de gemeente als bestuurlijk partner;
rijst - mede met het oog op een efficiënte werkwijze en
een spaarzaam gebruik van gemeenschapsmiddelen - de vraag
welke informatie reeds beschikbaar is over het functioneren
van Leeuwarden, hoe Leeuwarden bij de ontwikkeling en
uitvoering van beleid burgers en maatschappelijke partners
betrekt en of deze informatie een aparte consultatie via
rondetafelconferenties en (telefonische) enquêtes nodig
maakt
Onderzoeken en rapportages
Er wordt door of in opdracht van de gemeente zelf of door
derden regelmatig onderzoek gedaan naar (onderdelen van)
het gemeentelijk functioneren. Een snelle inventarisatie
levert hiervan de volgende voorbeelden op
statistisch jaarboek;
cijfers voor wijken (wijksignaleringssysteem)
GSB-rapportage voor Leeuwarden;
zelfanalyse GSB;
kwaliteitsonderzoek dienstverlening Burgerzaken
onderzoek naar verlenging van de openingstijden
Burgerzaken (Thorbecke Academie)
'Leeuwarden open bestuur' (Nijhof Partners)
'Leeuwarden, burgers over bestuur' (Thorbecke
Academie)
'Bestuur over Bestuur'(Thorbecke Academie)
benchmark gemeentelijk Ondernemingsklimaat
(Research voor Beleid)
rapport woonimago Leeuwarden
binnenstadmonitor (BRO)
Gemeentelijke projecten
Naast specifiek onderzoeken zijn er in toenemende mate
gemeentelijke projecten die burgers en/of maatschappelijke
partners betrekken bij de ontwikkeling en uitvoering van
gemeentelijk beleid. Pregnante recente voorbeelden hiervan
zijn de Stadsvisie, de Regiovisie en Binnenstad Nieuwestad.
Andere bronnen
Naast specifiek onderzoek en gemeentelijke projecten zijn
de geregelde contacten van raad- en collegeleden
(wijkwethouders, spreekuren) en van ambtenaren met burgers
en maatschappelijke partners een bron van informatie over
opvattingen van burgers en partners over Leeuwarden.
Tenslotte geven de kwantiteit en de inhoud van de bezwaar-
en beroepschriften een indicatie over het functioneren van
Leeuwarden.
Op grond van het beschikbare materiaal en de kennis van
raad, college en ambtelijke organisatie over zienswijzen
van burgers en maatschappelijke partners met betrekking tot