staat voor de veiligheid van de meer kwetsbare deelnemers aan
het verkeer.
1.6. De gemeente is in staat om publiek en publiekrechtelijk
vorm te geven aan een goed functionerend en open lokaal poli
tiek proces.
Zij is in staat om nabijheid en interactieve beleidsvorming te
combineren met politiek-bestuurlijke onafhankelijkheid ten op
zicht van particuliere belangenbehartiging. College en raad zijn
in staat om afwegingen te verrichten aan de hand van politiek-
bestuurlijke gezichtspunten, in onafhankelijkheid van lokale
economische en maatschappelijke machtsverhoudingen.
Er is evenwicht van taakverdeling en feitelijke verantwoorde
lijkheid tussen de burgemeester en de gekozen leden van het
college van b. en w.
1.7. De gemeente geeft gestalte aan een interactieve bestuurs
stijl, op grond van een bewuste reflectie op geëigende aanpak
en methoden, gezien het karkater van de gemeente in geogra
fisch, demografische en sociaal-economisch opzicht. Van daar
uit betrekt de gemeente, binnen door de gemeenteraad gestel
de kaders en randvoorwaarden, belanghebbenden en belang
stellenden bij de ontwikkeling van de diverse vormen van beleid
ten aanzien van omgeving en voorzieningen.
2. Het bieden van uitzicht en zingeving aan groepen burgers via
voorzieningen als sociale zorg, onderwijs, jeugdbeleid en so
ciaal-economisch beleid
2.1. De gemeente is in staat om gestalte te geven aan een even
wichtig beleid op het gebied van de lokale economie en werk
gelegenheid, vanuit een weloverwogen beleidsvisie waarin
randvoorwaarden vanuit de ruimtelijke ordening en het milieu
beleid en vanuit de functies en taakstellingen van de gemeente
in regionaal verband navolgbaar en operationaliseerbaar zijn
verdisconteerd.
2.2. De gemeente is in staat om een weloverwogen beleid te
formuleren en te implementeren op sociaal-cultureel en maat
schappelijk terrein (zoals sociaal-cultureel aanbod, sport- en
recreatievoorzieningen, kinderopvang, CIW), in goede aanslui
ting op de lokale demografische structuur en behoeften.
2.3. Het zojuist genoemde ijkpunt houdt in dat de gemeente zich
voortdurend rekenschap geeft van de sociale en demografische
structuur van de lokale samenleving en van de veranderingen
daarin.
De gemeente beschikt over toereikende expertise om het des
betreffende inzicht in de lokale samenleving te verwerven en te
actualiseren en om de resultaten van extern onderzoek terzake
(kritisch) te beoordelen om daaruit gevolgtrekkingen voor het
beleid te maken.
De gemeente heeft van daar uit zicht op de zwakkere en
kwetsbare groepen in de lokale samenleving en is in staat
daarvoor een gericht beleid te formuleren en realiseren. De
gemeente beschikt over de deskundigheid en het beoordelings
vermogen om algemene inzichten en trends naar de eigen soci
ale situatie te specificeren.
3. Het bieden van een klantgerichte en dienstverlenende orga
nisatie aan de inwoners
3.1. De gemeente beschikt over een expliciete en herkenbare or
ganisatievisie met betrekking tot de dienstverlening aan de
burger op diverse terreinen, zoals burgerzaken, sociale zaken
en de diverse vormen van vergunningverlening.
3.2. Vanuit deze visie geeft de gemeente vorm aan een deskun
dige, rechtmatige, snelle, soepele en voorkomende dienstverle
ning. De medewerkers van de gemeente beschikken daartoe
over voldoende kennis van de voorschriften en mogelijkheden
van de desbetreffende regelgeving èn over toereikende sociale
vaardigheden voor een voorkomende communicatie met de
burger of 'klant'.
3.3. Bij uitbesteding of inbreng in intergemeentelijke samenwer
king van dienstverlenende taken beschikt de gemeente over:
Een frontoffice die een dienstverlening aan de burger of
'klant' overeenkomstig de kwaliteit als in het vorige ijk
punt bedoeld waarborgt;
Voldoende capaciteit en deskundigheid om de uitbestede
of'op afstand gezette' taakvervulling te blijven volgen, te
beoordelen, aan - en zonodig bij te sturen.
Dit punt houdt als 'ijkpunt bij zelfevaluatie' in dat voor uitbeste
ding van essentiële vormen van lokale dienstverlening wordt ge
kozen vanuit positieve mogelijkheden om deze dienstverlening
te optimaliseren en niet vanuit (toenemend) onvermogen om in
eigen huis aan deze dienstverlening vorm te geven.
3.4. De gemeente heeft zicht op de ervaringen van de burgers en
doelgroepen met haar dienstverlening op de diverse gebieden.
Zij verricht daartoe voortdurend of herhaald 'klantenonder-
zoek'. Zij laat de uitkomsten van dit onderzoek effectief van in
vloed zijn op (wijzigingen in) de vormgeving van haar dienst
verlening.
4. Het hebben van voldoende omvang (ruimtelijk, organisato
risch en financieel, draagvlak, etc.) om ook in de komende
decennia een volwaardige speler te kunnen zijn in het pu
blieke domein, dat wil zeggen voldoende competent en - ook
bij verdere decentralisatie - nieuwe taken aan te kunnen
3
BIJLAGE 1
2
BIJLAGE 1