staat voor de veiligheid van de meer kwetsbare deelnemers aan het verkeer. 1.6. De gemeente is in staat om publiek en publiekrechtelijk vorm te geven aan een goed functionerend en open lokaal poli tiek proces. Zij is in staat om nabijheid en interactieve beleidsvorming te combineren met politiek-bestuurlijke onafhankelijkheid ten op zicht van particuliere belangenbehartiging. College en raad zijn in staat om afwegingen te verrichten aan de hand van politiek- bestuurlijke gezichtspunten, in onafhankelijkheid van lokale economische en maatschappelijke machtsverhoudingen. Er is evenwicht van taakverdeling en feitelijke verantwoorde lijkheid tussen de burgemeester en de gekozen leden van het college van b. en w. 1.7. De gemeente geeft gestalte aan een interactieve bestuurs stijl, op grond van een bewuste reflectie op geëigende aanpak en methoden, gezien het karkater van de gemeente in geogra fisch, demografische en sociaal-economisch opzicht. Van daar uit betrekt de gemeente, binnen door de gemeenteraad gestel de kaders en randvoorwaarden, belanghebbenden en belang stellenden bij de ontwikkeling van de diverse vormen van beleid ten aanzien van omgeving en voorzieningen. 2. Het bieden van uitzicht en zingeving aan groepen burgers via voorzieningen als sociale zorg, onderwijs, jeugdbeleid en so ciaal-economisch beleid 2.1. De gemeente is in staat om gestalte te geven aan een even wichtig beleid op het gebied van de lokale economie en werk gelegenheid, vanuit een weloverwogen beleidsvisie waarin randvoorwaarden vanuit de ruimtelijke ordening en het milieu beleid en vanuit de functies en taakstellingen van de gemeente in regionaal verband navolgbaar en operationaliseerbaar zijn verdisconteerd. 2.2. De gemeente is in staat om een weloverwogen beleid te formuleren en te implementeren op sociaal-cultureel en maat schappelijk terrein (zoals sociaal-cultureel aanbod, sport- en recreatievoorzieningen, kinderopvang, CIW), in goede aanslui ting op de lokale demografische structuur en behoeften. 2.3. Het zojuist genoemde ijkpunt houdt in dat de gemeente zich voortdurend rekenschap geeft van de sociale en demografische structuur van de lokale samenleving en van de veranderingen daarin. De gemeente beschikt over toereikende expertise om het des betreffende inzicht in de lokale samenleving te verwerven en te actualiseren en om de resultaten van extern onderzoek terzake (kritisch) te beoordelen om daaruit gevolgtrekkingen voor het beleid te maken. De gemeente heeft van daar uit zicht op de zwakkere en kwetsbare groepen in de lokale samenleving en is in staat daarvoor een gericht beleid te formuleren en realiseren. De gemeente beschikt over de deskundigheid en het beoordelings vermogen om algemene inzichten en trends naar de eigen soci ale situatie te specificeren. 3. Het bieden van een klantgerichte en dienstverlenende orga nisatie aan de inwoners 3.1. De gemeente beschikt over een expliciete en herkenbare or ganisatievisie met betrekking tot de dienstverlening aan de burger op diverse terreinen, zoals burgerzaken, sociale zaken en de diverse vormen van vergunningverlening. 3.2. Vanuit deze visie geeft de gemeente vorm aan een deskun dige, rechtmatige, snelle, soepele en voorkomende dienstverle ning. De medewerkers van de gemeente beschikken daartoe over voldoende kennis van de voorschriften en mogelijkheden van de desbetreffende regelgeving èn over toereikende sociale vaardigheden voor een voorkomende communicatie met de burger of 'klant'. 3.3. Bij uitbesteding of inbreng in intergemeentelijke samenwer king van dienstverlenende taken beschikt de gemeente over: Een frontoffice die een dienstverlening aan de burger of 'klant' overeenkomstig de kwaliteit als in het vorige ijk punt bedoeld waarborgt; Voldoende capaciteit en deskundigheid om de uitbestede of'op afstand gezette' taakvervulling te blijven volgen, te beoordelen, aan - en zonodig bij te sturen. Dit punt houdt als 'ijkpunt bij zelfevaluatie' in dat voor uitbeste ding van essentiële vormen van lokale dienstverlening wordt ge kozen vanuit positieve mogelijkheden om deze dienstverlening te optimaliseren en niet vanuit (toenemend) onvermogen om in eigen huis aan deze dienstverlening vorm te geven. 3.4. De gemeente heeft zicht op de ervaringen van de burgers en doelgroepen met haar dienstverlening op de diverse gebieden. Zij verricht daartoe voortdurend of herhaald 'klantenonder- zoek'. Zij laat de uitkomsten van dit onderzoek effectief van in vloed zijn op (wijzigingen in) de vormgeving van haar dienst verlening. 4. Het hebben van voldoende omvang (ruimtelijk, organisato risch en financieel, draagvlak, etc.) om ook in de komende decennia een volwaardige speler te kunnen zijn in het pu blieke domein, dat wil zeggen voldoende competent en - ook bij verdere decentralisatie - nieuwe taken aan te kunnen 3 BIJLAGE 1 2 BIJLAGE 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 308