k p mg k p mg Voor de zelfevaluatie is het van cruciaal belang om niet alleen de huidige prestaties te beschrijven, maar ook op zoek te gaan naar verklaringen voor deze prestaties. Inzicht in de achterliggende verklaring voor goede of minder goede prestaties is noodzakelijk om zinvol te kunnen discussiëren over oplossingen. Het binnenste gedeelte van de afbeelding laat zien dat goede prestaties niet vanzelfsprekend zijn, maar mogelijk worden gemaakt door een goed functionerende ambtelijke organisatie. Gemeenten hebben in de praktijk veelal behoefte aan een verdiepend inzicht in de factoren binnen de organisatie die het bereiken van goede prestaties bevorderen dan wel belemmeren. Steeds meer gemeenten streven naar een permanente verbetering van de kwaliteit van hun organisatie, waarbij het Instrument Nederlandse Kwaliteit (INK-model) als hulpmiddel wordt gebruikt. De aandachtsgebieden in het binnenste gedeelte van figuur 1 zijn ontleend aan het INK-model. Het gaat hierbij concreet om de volgende verklarende factoren: Leiderschap; Medewerkers; Strategie en beleid; Middelen; Processen. Bij de discussie over oplossingsrichtingen gaat het om de vraag hoe het bestuurlijk en/of het ambtelijk functioneren van de gemeente zodanig kan worden verbeterd, dat hierdoor ook de externe prestaties van de gemeente merkbaar toenemen. Interne verbeteringen kunnen in de eerste plaats betrekking hebben op het functioneren van de ambtelijke organisatie (deskundigheid, capaciteit, faciliteiten) of de aansturing door bestuur en management. Daarnaast kan ook de beschikbaarheid van financiële middelen voor het realiseren van ambities (investeringen, voorzieningen) een rol spelen. Een verbetering van de bestuurskwaliteit hoeft zeker niet per definitie door schaalvergroting te worden bereikt; gemeenten kunnen sommige belemmeringen prima zelf oplossen. Bij het bespreken van oplossingen voor belemmeringen/knelpunten kunnen achtereenvolgens steeds de volgende vragen worden gesteld: Kan de gemeente de betreffende belemmeringen zelf wegnemen? En zo ja: hoe? Kunnen eventuele knelpunten of belemmeringen worden weggenomen door intergemeentelijke samenwerking? In welke samenwerkingsverbanden participeert de gemeente momenteel en dragen deze verbanden voldoende bij aan de bestuurskwaliteit? Heeft samenvoeging van gemeenten meerwaarde boven samenwerking? 7 4. Uitvoering van de zelfevaluatie Het uitvoeren van een zelfevaluatie naar de bestuurskwaliteit vraagt het nodige van gemeenten. Daarom is het van belang inzicht te verschaffen in de activiteiten die moeten worden uitgevoerd en de planning. In dit hoofdstuk worden de fasen en activiteiten op hoofdlijnen beschreven. Alle gemeenten krijgen daarnaast binnenkort een 'gereedschapskist' toegezonden, met behulp waarvan zijn de zelfevaluatie kunnen uitvoeren. Hierbij is ook de planning meer in detail uitgewerkt. Voor de uitvoering van de zelfevaluatie is het praktisch om een binnen de gemeente een bestuurlijke en een ambtelijk trekker (projectleider) aan te wijzen. De projectleider is verantwoordelijk voor de organisatie en uitvoering van de zelfevaluatie, zoals het opstellen van een planning, het verspreiden van de vragenlijsten, het verzamelen van de informatie (eventuele interviews en enquêtes) en het opstellen van rapportages. Gemeenten zullen voor de uitvoering derhalve tijd en capaciteit moeten reserveren. Zij beslissen zelf of zij het onderzoek geheel zelf uitvoeren, dan wel externe capaciteit inschakelen. Over de aanpak wordt de komende periode nader overlegd met de gemeenten. Begin 2003 krijgen alle gemeenten een 'gereedschapskist' toegezonden voor de uitvoering van de evaluatie, bestaande uit vragenlijsten, checklisten ten behoeve van de analyse en het trekken van conclusies, en een handleiding ten behoeve van de uitvoering van de zelfevaluatie. Als het gaat om de toepassing van deze instrumenten kunnen gemeenten kiezen uit een drietal uitvoeringsvarianten, die verschillen qua tijdsbelasting. Deze varianten zijn in de tabel 4.1 weergegeven. 8 Provinsje Fryslan Zelfevaluatie Bestuurskwaliteit 11 december 2002 Verklaringen voor de prestaties Oplossingsrichtingen Zelfevaluatie bestuurskwaliteit Provinsje Fryslan Zelfevaluatie Bestuurskwaliteit 11 december 2002 Figuur 2: Uitvoering van de zelfevaluatie in vier stappen Stap 1: voorbereiden zelfevaluatie Zelfevaluatie bestuurskwaliteit

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 314