Blad 2
Een nieuwe raadszaal in de Hoofdwacht
Na inventarisatie van alle bouwtechnische mogelijkheden is
duidelijk geworden dat er zelfs na een ingenieuze
binnenhuisinrichting van de raadszaal in het oude Stadhuis,
nauwelijks ruimte is voor een publieke tribune. Met de
intrede van het dualisme maken de wethouders geen deel meer
uit van de raad; hierdoor is meer ruimte nodig in de
raadszaal voor het grotere aantal raadsleden. Bovendien is
het verstandig alvast rekening te houden met een
uitbreiding van het aantal raadsleden als gevolg van een
eventuele toename van het inwonertal boven de 100.000. Door
dit extra beslag op de beschikbare ruimte ontstaat met name
het probleem dat er vrijwel geen ruimte meer is voor
publiek en pers in de oude raadszaal. Dit zien wij als een
ongewenste ontwikkeling, aangezien wij hun aanwezigheid
van wezenlijk belang vinden bij raadsvergaderingen.
Door het betrekken van de Hoofdwacht bij het Stadhuis kan
een goed geoutilleerde raadszaal tot stand komen; ook kan
daarin een multimediaruimte betrokken worden. Deze
raadszaal voldoet dan aan alle moderne eisen, inclusief
voldoende ruimte voor publiek en pers. Tegelijkertijd biedt
deze modern ingerichte raadszaal ook mogelijkheden voor
symposia, presentaties en congressen van beperkte omvang.
Zeker in combinatie met het aan de overkant gelegen
Stadhouderlijk Hof is het voor dat doel een erg
aantrekkelijke locatie.
Na de restauratie heeft de oude raadszaal het predikaat
'mooiste raadszaal van Nederland'Wij zien goede
mogelijkheden voor huwelijksplechtigheden, representatieve
ontvangsten en andere ceremoniële gebeurtenissen.
Afweging verschillende huisvestingsmodellen
Voordat wij tot dit voorstel zijn gekomen, zijn
verschillende scenario's t.a.v. de huisvesting van de
bestuurlijke en ambtelijke organisatie van de gemeente
Leeuwarden uitgewerkt en beoordeeld. Daarbij zijn allerlei
ontwikkelingen meegenomen en in samenhang met elkaar
bekeken. In de bijlage treft u een uitwerking van en een
nadere toelichting op de volgende scenario's aan:
1. de Hoofdwacht wordt verbouwd en alle functies van het
gemeentelijk apparaat vinden op 2 locaties plaats;
2de Hoofdwacht wordt verbouwd en de sector Sociale Zaken
wordt volledig uit het stadskantoor geplaatst;
3de sector Sociale Zaken wordt volledig uit het
stadskantoor geplaatst;
4. het (huidige) Bestuurscentrum blijft gebruikt worden
voor huisvesting;
Blad 3
5. geen veranderingen naast de renovatie van het Stadhuis
en het niet meer voor huisvesting van de gemeentelijke
organisatie gebruiken van het huidige Bestuurscentrum.
Vervolgens zijn de verschillende scenario's vanuit vier
invalshoeken beoordeeld: financieel-technisch,
politiek-bestuurlijk, beleidsmatig en uit het oogpunt van
bedrijfsvoering. Het financieel-technische aspect en de
bedrijfsvoering wegen zwaar. Het kostenaspect is in deze
tijd van financiële krapte erg belangrijk. Ook een meer
efficiënte bedrijfsvoering draagt bij aan verlaging van de
kosten. De uitwerking van deze weging treft u eveneens aan
in de bijlage.
Conclusie
De voorkeur van ons valt duidelijk op de keuze om de
Hoofdwacht aan te kopen en te verbouwen. Hierdoor vallen de
lasten voor het Bestuurscentrum vrij en kunnen de
Willemskade 1-3 en het Bildthuys worden afgestoten.
De functies die direct het college ondersteunen en de
kabinetswerkzaamheden voor de burgemeester kunnen in de
Hoofdwacht gevestigd worden. Het Projectenbureau
(Willemskade 1-3) kan dan in het stadskantoor worden
gehuisvest. Ook stellen wij voor een nieuwe raadszaal annex
multimediaruimte in de Hoofdwacht in te richten om redenen
als hiervoor beschreven.
Over de toekomstige functie van het huidige Bestuurscentrum
komen wij nog met een aparte notitie. Uitgangspunt is dat
dit pand op een marktconforme manier op de markt wordt
gebracht
De ambtelijke organisatie krijgt opdracht om binnen de
bestaande budgetten 4 0 extra werknemers in het stadskantoor
onder te brengen. Dit is nodig omdat met het afstoten van
de dislocaties en het verbouwen van de Hoofdwacht nog voor
4 0 werkplekken plaats moet worden gevonden.
In Leeuwarden hebben we te maken met het feit dat er
minimaal twee gemeentelijke locaties zijn, namelijk het
Stadhuis (samen met de Hoofdwacht) en het stadskantoor. Wij
kiezen ervoor om deze twee locaties zodanig in te richten
dat er nu én in de toekomst voldoende werkplekken en
vergaderruimten aanwezig zijn. Er is reeds een begin
gemaakt met het modern en efficiënt gebruik maken van de
aanwezige ruimte in het stadskantoor. De komende jaren zal
meer de nadruk gelegd worden op werkplekinnovatie. De
organisatie is daarmee voorbereid op zowel een eventuele
groei, bijvoorbeeld door de overdracht van rijkstaken, als
op mogelijke inkrimping door het afstoten van taken.