Geredeneerd vanuit de klantencontacten en de afstemming van werkprocessen tussen dienstverleners op het terrein van werk en inkomen, kan met een bedrijfsverzamelgebouw met daarin de volledige sector Soza goed worden voldaan aan het credo 'werk boven inkomen'Nadeel hiervan is echter dat de sector verder af komt te staan van de beleidsvorming in het stadskantoor. Daar komt bij dat er weliswaar een inschatting is gemaakt van de met uitplaatsing gemoeide kosten, maar dat deze gemakkelijk hoger uit kunnen vallen. De directie van de dienst Welzijn en de sector Soza heeft vastgesteld dat met de dislocatie van de front-office van de sector Soza in hetzelfde pand als het CWI ook een bedrijfsverzamelgebouw is te vormen dat voldoet aan de dienstverleningseisen. De mogelijke financiële risico's en het nadeel van de afstand tot beleidsvorming wegen niet op tegen het geringere voordeel van volledige uitplaatsing t.o.v. de huidige gedeeltelijke uitplaatsing. Voor de volledigheid zijn de met uitplaatsing van de sector Soza gemoeide scenario's hieronder uiteraard wel weergegeven. Voor ons geldt als uitgangspunt dat bij verbouw van de Hoofdwacht de middelen voor de locaties Bestuurscentrum (20 werkplekken)Bildthuys (41 werkplekken) en Willemskade 1-3 (Projectenbureau met 18 werkplekken) totaal afgerond 80 werkplekken, vrijvallen en dat deze werkplekken vervolgens worden ondergebracht in het stadskantoor en de Hoofdwacht. Wel blijft het projectbureau Zuidlanden (GEM), nu gehuisvest op Willemsstaete, apart gehuisvest. Dit vooral vanwege de meerdere partijen die in de GEM opereren. Het is in principe de bedoeling dat deze projectorganisatie op een gegeven moment verhuist naar het projectgebied Leeuwarden-Zuid. Overigens maken de huurkosten van Willemsstaete ook onderdeel uit van de exploitatie van Leeuwarden-Zuid. Het afstoten van Willemsstaete levert dan ook geen direct in de begroting zichtbaar voordeel op. Na een schets van de scenario's worden de financiële gevolgen van deze uitgangssituaties samen met die van een toegevoegd scenario dat in de tekst minder uitgebreid wordt behandeld, nog eens op een rij gezet. 2 1. de Hoofdwacht wordt verbouwd incl. nieuwe raadszaal en alle functies van het gemeentelijk apparaat zijn geconcentreerd op twee locaties de bestuursondersteuning (de huidige bezetting van 2 0 werkplekken uit het Bestuurscentrum incl. vergaderruimte) kan in zijn geheel over naar het Stadhuis en de Hoofdwacht; in de Hoofdwacht zijn 2 0 extra werkplekken te realiseren; naast de vrijval van de middelen voor het Bestuurscentrum worden de dislocaties Bildthuys en Willemskade met 60 werkplekken afgestoten; in het stadskantoor moeten minimaal 4 0 werkplekken (60 minus 20) en idealiter 65 werkplekken (incl. 15 werkplekken flexibele overcapaciteit) extra worden gecreëerd; de structurele besparing bedraagt 322.000,-- (vrijval middelen Bestuurscentrum, Bildthuys en Willemskade) de structurele kosten bedragen 266.000,-- (kapitaallasten verbouw Hoofdwacht) plus de kosten voor het mogelijk maken dat minimaal 4 0 mensen extra kunnen werken in het stadskantoor (maar kan budgettair neutraal, zie verderop in deze bijlage); er is een structurele besparing van 56.000,--. 2. de Hoofdwacht wordt verbouwd en de sector Soza wordt uitgeplaatst naar het CWI-kantoor aan de Tesselschadestraat de bestuursondersteuning (de huidige bezetting van het Bestuurscentrum vergaderruimte) kan in z'n geheel naar het Stadhuis en de Hoofdwacht; in de Hoofdwacht zijn daarnaast 25 extra werkplekken te realiseren waarmee o.a. de functies die de portefeuille van de burgemeester ondersteunen, een plek in het nieuwe bestuurscentrum (Stadhuis/Hoofdwacht) kunnen krijgen; in het stadskantoor komen 160 werkplekken vrij de middelen voor de dislocaties Bestuurscentrum, Bildthuys en Willemskade met 80 werkplekken vallen gefaseerd (vanwege termijnen huurcontracten) vrij; 100 werkplekken komen leeg te staan in het stadskantoor, 25 werkplekken komen leeg te staan in de Hoofdwacht (eventueel te beschouwen als flexibele overcapaciteit) 10 0 werkplekken zouden kunnen worden verhuurd maar het is logistiek lastig te realiseren, investeringen moeten worden gedaan (o.a. beveiliging) en het zal niet eenvoudig zijn huurders te vinden op de ontspannen Leeuwarder huurmarkt voor kantoorruimte; voor de aanleg van het luchtbehandelingssysteem is geen tijdelijke huisvesting elders noodzakelijk, hetgeen een 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 322