Geredeneerd vanuit de klantencontacten en de afstemming van
werkprocessen tussen dienstverleners op het terrein van
werk en inkomen, kan met een bedrijfsverzamelgebouw met
daarin de volledige sector Soza goed worden voldaan aan het
credo 'werk boven inkomen'Nadeel hiervan is echter dat de
sector verder af komt te staan van de beleidsvorming in het
stadskantoor. Daar komt bij dat er weliswaar een
inschatting is gemaakt van de met uitplaatsing gemoeide
kosten, maar dat deze gemakkelijk hoger uit kunnen vallen.
De directie van de dienst Welzijn en de sector Soza heeft
vastgesteld dat met de dislocatie van de front-office van
de sector Soza in hetzelfde pand als het CWI ook een
bedrijfsverzamelgebouw is te vormen dat voldoet aan de
dienstverleningseisen. De mogelijke financiële risico's en
het nadeel van de afstand tot beleidsvorming wegen niet op
tegen het geringere voordeel van volledige uitplaatsing
t.o.v. de huidige gedeeltelijke uitplaatsing. Voor de
volledigheid zijn de met uitplaatsing van de sector Soza
gemoeide scenario's hieronder uiteraard wel weergegeven.
Voor ons geldt als uitgangspunt dat bij verbouw van de
Hoofdwacht de middelen voor de locaties Bestuurscentrum
(20 werkplekken)Bildthuys (41 werkplekken) en
Willemskade 1-3 (Projectenbureau met 18 werkplekken)
totaal afgerond 80 werkplekken, vrijvallen en dat deze
werkplekken vervolgens worden ondergebracht in het
stadskantoor en de Hoofdwacht.
Wel blijft het projectbureau Zuidlanden (GEM), nu
gehuisvest op Willemsstaete, apart gehuisvest. Dit vooral
vanwege de meerdere partijen die in de GEM opereren. Het is
in principe de bedoeling dat deze projectorganisatie op een
gegeven moment verhuist naar het projectgebied
Leeuwarden-Zuid. Overigens maken de huurkosten van
Willemsstaete ook onderdeel uit van de exploitatie van
Leeuwarden-Zuid. Het afstoten van Willemsstaete levert dan
ook geen direct in de begroting zichtbaar voordeel op.
Na een schets van de scenario's worden de financiële
gevolgen van deze uitgangssituaties samen met die van een
toegevoegd scenario dat in de tekst minder uitgebreid wordt
behandeld, nog eens op een rij gezet.
2
1. de Hoofdwacht wordt verbouwd incl. nieuwe raadszaal en
alle functies van het gemeentelijk apparaat zijn
geconcentreerd op twee locaties
de bestuursondersteuning (de huidige bezetting van
2 0 werkplekken uit het Bestuurscentrum incl.
vergaderruimte) kan in zijn geheel over naar het
Stadhuis en de Hoofdwacht;
in de Hoofdwacht zijn 2 0 extra werkplekken te
realiseren;
naast de vrijval van de middelen voor het
Bestuurscentrum worden de dislocaties Bildthuys en
Willemskade met 60 werkplekken afgestoten;
in het stadskantoor moeten minimaal 4 0 werkplekken
(60 minus 20) en idealiter 65 werkplekken (incl.
15 werkplekken flexibele overcapaciteit) extra worden
gecreëerd;
de structurele besparing bedraagt 322.000,-- (vrijval
middelen Bestuurscentrum, Bildthuys en Willemskade)
de structurele kosten bedragen 266.000,--
(kapitaallasten verbouw Hoofdwacht) plus de kosten voor
het mogelijk maken dat minimaal 4 0 mensen extra kunnen
werken in het stadskantoor (maar kan budgettair
neutraal, zie verderop in deze bijlage);
er is een structurele besparing van 56.000,--.
2. de Hoofdwacht wordt verbouwd en de sector Soza wordt
uitgeplaatst naar het CWI-kantoor aan de Tesselschadestraat
de bestuursondersteuning (de huidige bezetting van het
Bestuurscentrum vergaderruimte) kan in z'n geheel naar
het Stadhuis en de Hoofdwacht;
in de Hoofdwacht zijn daarnaast 25 extra werkplekken te
realiseren waarmee o.a. de functies die de portefeuille
van de burgemeester ondersteunen, een plek in het nieuwe
bestuurscentrum (Stadhuis/Hoofdwacht) kunnen krijgen;
in het stadskantoor komen 160 werkplekken vrij
de middelen voor de dislocaties Bestuurscentrum,
Bildthuys en Willemskade met 80 werkplekken vallen
gefaseerd (vanwege termijnen huurcontracten) vrij;
100 werkplekken komen leeg te staan in het stadskantoor,
25 werkplekken komen leeg te staan in de Hoofdwacht
(eventueel te beschouwen als flexibele overcapaciteit)
10 0 werkplekken zouden kunnen worden verhuurd maar het
is logistiek lastig te realiseren, investeringen moeten
worden gedaan (o.a. beveiliging) en het zal niet
eenvoudig zijn huurders te vinden op de ontspannen
Leeuwarder huurmarkt voor kantoorruimte;
voor de aanleg van het luchtbehandelingssysteem is geen
tijdelijke huisvesting elders noodzakelijk, hetgeen een
3