#1
IM
Stadsontwikkeling en -beheer
Gemeente |eeuwarden
ESSENTIE PARKEERBELEIDSPLAN
PARKEERPROBLEMATIEK
Oldehoofsterkerkhof 2
Poslbus 21000
8900 J A Leeuwarden
Telefoon 0.58 233 88 33
In deze notitie wordt de essentie van het nog te formuleren
parkeerbeleid van Leeuwarden beschreven. In de notitie
wordt achtereenvolgens aandacht besteed aan de volgende
zaken. Eerst wordt ingegaan op de parkeerproblematiek van
de stad. Hieruit blijkt dat er fundamentele keuzes gemaakt
moeten worden aangaande het parkeren. Vervolgens wordt het
parkeerbeleid op hoofdlijnen gedefinieerd en uitgewerkt.
Hierbij zijn kaders uit het recentelijk vastgestelde GWP
als vertrekpunt gehanteerd. Tenslotte is er aandacht voor
de communicatie.
Deze notitie beperkt zich tot de essentie en zal worden
uitgeschreven in een parkeerbeleidsplan, inclusief
onderbouwing en uitwerking. Deze notitie is bedoeld om als
kader te dienen voor het feitelijke parkeerbeleidsplan.
Deze notitie wordt ten behoeve van de kaderstelling
behandeld in de Gemeenteraad.
Een goed verkeers en vervoersysteem is nodig voor het goed
functioneren van Leeuwarden als stad. Verkeer en vervoer is
een middel. Het parkeren is onderdeel van verkeer en
vervoer. Het parkeren moet dan ook ten dienste van de
functies van de stad staan. Leeuwarden moet haar positie in
de regio handhaven en uitbouwen. In dit verband zijn de
winkelfunctie, de werkgelegenheid, de woonfunctie, het
onderwijs, de culturele functie en andere functies van
belang.
Door de groei en de ambities van de stad, door de toename
van het autogebruik en door de verwijdering van
parkeerruimte op straat (zeker in de binnenstad) neemt de
parkeerdruk op Leeuwarden toe. Dat wordt manifest in
diverse vormen van parkeeroverlast in (de omgeving van)
gebieden met te weinig parkeerplaatsen. Naast de irritatie
die dat oplevert komt de bereikbaarheid van de cruciale
functies van de stad in gevaar en daarmee de
(concurrentie)positie van Leeuwarden.
Het feit dat de afgelopen jaren het zogenoemde ABC-locatie
beleid is gevoerd in Nederland heeft bijgedragen aan het
groter worden van de problematiek. Door dat beleid werden
bedrijven gedwongen een beperkt aantal parkeerplaatsen te
realiseren in de verwachting dat dan meer mensen met andere
vervoerwijzen dan de auto zouden reizen. Die verwachting
bleek slechts zeer ten dele waar.
83