HOOFDLIJNEN VAN BELEID Blad 2 Als voorkomen moeten worden dat Leeuwarden verstikt in haar eigen parkeerdruk, zal een samenhangend pakket van maatregelen moeten genomen die aan de ene kant de parkeerdruk beperken en sturen en aan de andere kant juist moeten faciliteren. Als voorbeeld de binnenstad; De druk neemt toe door de (beoogde) groei in het winkelen, het wonen, het werken en de culturele functie. De parkeerdruk op de binnenstad neemt toe door die groei en door de toename van het autoverkeer. Door het weghalen van parkeerruimte in het kader van de binnenstadsherinrichting en het achterblijven van de bouw van parkeergarages komen er steeds meer auto' s bij steeds minder parkeerplaatsen. Verder zijn de tarieven voor het parkeren in de binnenstad voor parkeren voor de langere tijdsperioden en in de avonduren laag, zeker in vergelijking met de daarvoor te maken kosten. De financiële ruimte voor de gemeente om parkeervoorzieningen te maken is dan ook klein. Om uit deze verstikkende impasse te kunnen komen is een samenhangend pakket van maatregelen nodig. Parkeren is een belangrijk aandachtsveld in het stedelijk gebied. De behoefte aan parkeerruimte komt voort uit het frequente bezoek per auto aan personen, bedrijven, instellingen, voorzieningen en dergelijke. In die parkeerbehoefte wordt voorzien door een passend aanbod aan parkeerruimte De Gemeente Leeuwarden wil op een constructieve wijze met betrokkenen de problematiek te lijf gaan. In de wetenschap dat parkeren een zaak is die juist problematisch is, daar waar de ruimte schaars zal in overleg met hen die willen parkeren en met de omgeving naar oplossingen worden gezocht. Regulering, maar vooral prioritering zijn beleidsinstrumenten die zullen moeten worden ingezet. Integraal parkeerbeleid Leeuwarden wil de parkeerproblematiek integraal benaderen. Dit wil zeggen dat het parkeren zal bekeken worden vanuit het functioneren van de stad met oog voor de verschillende functies in die stad. De parkeersituatie verschilt per plaats in de gemeente en per tijdstip op de dag. Daarom wordt niet langer aan parkeerfaciliteiten voor aparte doelgroepen vastgehouden. Er moet nadrukkelijk worden gezocht naar mogelijkheden tot dubbelgebruik van parkeerfaciliteiten. Hiermee kunnen het ruimtegebruik en de exploitatie van dergelijke faciliteiten aanzienlijk verbeterd worden. Voor de hand liggende combinaties zijn werken/winkelen, leisure/winkelen en werken/wonen. Met name in de nabijheid van de binnenstad is hiervoor aanleiding. Blad 3 Ook dubbelgebruik van parkeerruimte aan de rand van het stedelijk gebied, in de vorm van transferia, is uiteraard een mogelijkheid. Gebiedsgewijs parkeerbeleid Het parkeerbeleid wordt gebiedsgewijs ingevuld. Per gebied wordt de parkeerbehoefte bepaald voor functies als wonen, winkelen, werken en uitgaan. Hierbij is een onderscheid naar tijdstip en naar parkeerduur van wezenlijk belang. De parkeerbehoefte kan dan, gelet op de karakteristieken van het gebied, in een benodigde parkeercapaciteit worden omgezet Relevante kenmerken van de capaciteit zijn de loopafstanden tussen parkeerplaats en bestemming als ook de vindbaarheid, de bereikbaarheid van die parkeerplaatsen en de tarieven. Mogelijkheid voor dubbelgebruik van parkeerplaatsen is uiteraard een ambitie die prima past bij het mengen van verschillende activiteiten in een gebied. Een ander alternatief voor het realiseren van parkeerplaatsen voor de drukste momenten vormen de shuttlebussen. Er heeft een proef plaatsgevonden waarbij vanaf het FEC-terrein gratis openbaar vervoer werd aangeboden van en naar de binnenstad. Deze proef is succesvol gebleken, recentelijk ingepast in de reguliere dienstregeling en uitgebreid naar werkdagen. In het GWP is een verdere uitbouw van dit concept aangekondigd. Tenslotte zal met parkeerregulerende maatregelen in de vorm van parkeertarieven, parkeerduurbeperkingen en vergunningen het parkeerbeleid verder worden geconcretiseerd. Dergelijke maatregelen dienen met respect voor de concurrentiepositie van de stad te worden ingezet. Pijlers Het parkeerbeleid kent de volgende pijlers: In principe dient elk gebied of elk complex in zijn eigen parkeerbehoefte te voorzien. Dit uitgangspunt is ambitieus maar, er van uitgaande dat het afwentelen van een overmatige parkeerdruk op de omgeving niet aanvaardbaar is, onontkoombaar. Dit wordt gerealiseerd door ieder complex te verplichten om een adequate hoeveelheid parkeerruimte op dat complex te organiseren. Als dit om de een of andere reden niet zou kunnen, kan die verplichting worden afgekocht voor een bedrag dat de gemeente in staat stelt om passende maatregelen te nemen. De gemeente zal, indien nodig, maatregelen nemen om te voorkomen, dat een overmatige parkeerdruk wordt afgewenteld op de omgeving. Geparkeerde auto's dienen te worden geparkeerd in een voorziening die past bij de omgeving. In de binnenstad en in de stationsomgeving dienen auto's zoveel mogelijk te worden geparkeerd in gebouwde voorzieningen waardoor

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 362