HOOFDLIJNEN VAN BELEID
Blad 2
Als voorkomen moeten worden dat Leeuwarden verstikt in haar
eigen parkeerdruk, zal een samenhangend pakket van
maatregelen moeten genomen die aan de ene kant de
parkeerdruk beperken en sturen en aan de andere kant juist
moeten faciliteren.
Als voorbeeld de binnenstad; De druk neemt toe door de
(beoogde) groei in het winkelen, het wonen, het werken en
de culturele functie. De parkeerdruk op de binnenstad neemt
toe door die groei en door de toename van het autoverkeer.
Door het weghalen van parkeerruimte in het kader van de
binnenstadsherinrichting en het achterblijven van de bouw
van parkeergarages komen er steeds meer auto' s bij steeds
minder parkeerplaatsen. Verder zijn de tarieven voor het
parkeren in de binnenstad voor parkeren voor de langere
tijdsperioden en in de avonduren laag, zeker in
vergelijking met de daarvoor te maken kosten. De financiële
ruimte voor de gemeente om parkeervoorzieningen te maken is
dan ook klein. Om uit deze verstikkende impasse te kunnen
komen is een samenhangend pakket van maatregelen nodig.
Parkeren is een belangrijk aandachtsveld in het stedelijk
gebied. De behoefte aan parkeerruimte komt voort uit het
frequente bezoek per auto aan personen, bedrijven,
instellingen, voorzieningen en dergelijke. In die
parkeerbehoefte wordt voorzien door een passend aanbod aan
parkeerruimte
De Gemeente Leeuwarden wil op een constructieve wijze met
betrokkenen de problematiek te lijf gaan. In de wetenschap
dat parkeren een zaak is die juist problematisch is, daar
waar de ruimte schaars zal in overleg met hen die willen
parkeren en met de omgeving naar oplossingen worden
gezocht. Regulering, maar vooral prioritering zijn
beleidsinstrumenten die zullen moeten worden ingezet.
Integraal parkeerbeleid
Leeuwarden wil de parkeerproblematiek integraal benaderen.
Dit wil zeggen dat het parkeren zal bekeken worden vanuit
het functioneren van de stad met oog voor de verschillende
functies in die stad. De parkeersituatie verschilt per
plaats in de gemeente en per tijdstip op de dag.
Daarom wordt niet langer aan parkeerfaciliteiten voor
aparte doelgroepen vastgehouden. Er moet nadrukkelijk
worden gezocht naar mogelijkheden tot dubbelgebruik van
parkeerfaciliteiten. Hiermee kunnen het ruimtegebruik en de
exploitatie van dergelijke faciliteiten aanzienlijk
verbeterd worden. Voor de hand liggende combinaties zijn
werken/winkelen, leisure/winkelen en werken/wonen. Met name
in de nabijheid van de binnenstad is hiervoor aanleiding.
Blad 3
Ook dubbelgebruik van parkeerruimte aan de rand van het
stedelijk gebied, in de vorm van transferia, is uiteraard
een mogelijkheid.
Gebiedsgewijs parkeerbeleid
Het parkeerbeleid wordt gebiedsgewijs ingevuld. Per gebied
wordt de parkeerbehoefte bepaald voor functies als wonen,
winkelen, werken en uitgaan. Hierbij is een onderscheid
naar tijdstip en naar parkeerduur van wezenlijk belang. De
parkeerbehoefte kan dan, gelet op de karakteristieken van
het gebied, in een benodigde parkeercapaciteit worden
omgezet
Relevante kenmerken van de capaciteit zijn de loopafstanden
tussen parkeerplaats en bestemming als ook de vindbaarheid,
de bereikbaarheid van die parkeerplaatsen en de tarieven.
Mogelijkheid voor dubbelgebruik van parkeerplaatsen is
uiteraard een ambitie die prima past bij het mengen van
verschillende activiteiten in een gebied.
Een ander alternatief voor het realiseren van
parkeerplaatsen voor de drukste momenten vormen de
shuttlebussen. Er heeft een proef plaatsgevonden waarbij
vanaf het FEC-terrein gratis openbaar vervoer werd
aangeboden van en naar de binnenstad. Deze proef is
succesvol gebleken, recentelijk ingepast in de reguliere
dienstregeling en uitgebreid naar werkdagen. In het GWP is
een verdere uitbouw van dit concept aangekondigd.
Tenslotte zal met parkeerregulerende maatregelen in de vorm
van parkeertarieven, parkeerduurbeperkingen en vergunningen
het parkeerbeleid verder worden geconcretiseerd. Dergelijke
maatregelen dienen met respect voor de concurrentiepositie
van de stad te worden ingezet.
Pijlers
Het parkeerbeleid kent de volgende pijlers:
In principe dient elk gebied of elk complex in zijn
eigen parkeerbehoefte te voorzien. Dit uitgangspunt is
ambitieus maar, er van uitgaande dat het afwentelen van
een overmatige parkeerdruk op de omgeving niet
aanvaardbaar is, onontkoombaar. Dit wordt gerealiseerd
door ieder complex te verplichten om een adequate
hoeveelheid parkeerruimte op dat complex te organiseren.
Als dit om de een of andere reden niet zou kunnen, kan
die verplichting worden afgekocht voor een bedrag dat de
gemeente in staat stelt om passende maatregelen te
nemen. De gemeente zal, indien nodig, maatregelen nemen
om te voorkomen, dat een overmatige parkeerdruk wordt
afgewenteld op de omgeving.
Geparkeerde auto's dienen te worden geparkeerd in een
voorziening die past bij de omgeving. In de binnenstad
en in de stationsomgeving dienen auto's zoveel mogelijk
te worden geparkeerd in gebouwde voorzieningen waardoor