NA TE STREVEN SITUATIE PER DOELGROEP
Blad 4
ze aan de openbare ruimte en aan het zicht worden
onttrokken. Daar zijn enorme vlaktes met gestald blik
ongewenst. Op bedrijventerrein daartegenover, worden
geen andere dan technische eisen aan de
parkeervoorzieningen gesteld.
Het parkeerbeleid is restrictief in die gebieden waar de
ruimte schaars is, de aanwezigheid van de auto ongewenst
is en alternatieven beschikbaar zijn. Restrictief wil
zeggen een beperkte parkeercapaciteit in combinatie met
een passend parkeertarief.
De kosten van het parkeren dienen zoveel mogelijk door
de gebruiker van die parkeerplaats te worden betaald.
Dit betekent, dat bij de tariefstelling in toenemende
mate de feitelijke kosten richtinggevend zullen worden.
Parkeemormen
Per activiteit en gebied worden parkeemormen geformuleerd.
Die parkeernormen kwantificeren de benodigde
parkeercapaciteit uitgedrukt in parkeerplaatsen. Met dat
aantal parkeerplaatsen kan een gebied in zijn
parkeerbehoefte voorzien. De parkeernormen zijn reële
normen die aansluiten bij de werkelijke behoefte. In
vergelijking met het oude ABC-locatiebeleid worden de
parkeernormen ruimer. Dit in lijn met de vijfde nota
ruimtelijke ordening en de gangbare praktijk. Concreet
houdt dit in dat bedrijven en instellingen meer
mogelijkheden krijgen voor het realiseren van
parkeerruimte
Bestaande situaties en nieuwe situaties
Het is duidelijk dat het hanteren van normen en andere
regulerende maatregelen in nieuwe situaties beter is te
realiseren dan in reeds bestaande situaties. Ambitie is wel
om ook voor bestaande gebieden in hun eigen
parkeerbehoeftes laten voorzien en daarmee volgens de
lijnen van het nieuwe beleid te behandelen. Aandachtspunten
in dit verband zijn de juridische kaders en de
rechtsgelijkheid.
Evenwicht regulatie en concurrentiepositie
Bij parkeerbeleid gaat het om het evenwicht tussen
faciliteren en reguleren, met oog voor de prioriteiten voor
de verschillende (binnen)stadsfunctiesbinnen de geldende
randvoorwaarden. De concurrentiepositie van de stad en de
financiële haalbaarheid van maatregelen zijn in dit verband
van belang. Nadrukkelijk wordt hier opgemerkt dat de
parkeertarieven een rol spelen in de concurrentiepositie
van Leeuwarden, maar dat de aantrekkelijkheid van de
binnenstad en daarmee het binnenstadsbezoek wordt bepaald
door vooral andere zaken.
Blad 5
Als belangrijke financiële randvoorwaarde is in deze
notitie gehanteerd dat de mogelijkheden van Gemeente
Leeuwarden worden bepaald door de mogelijkheden van het
Fonds Reserve Parkeren en daarmee ook grotendeels door de
exploitatie van het parkeren.
Ter illustratie wordt in het nuvolgende de na te streven
situatie beschreven met als invalshoek de verschillende
doelgroepen
Bewoners
De bewoners van Leeuwarden moeten op een passende wijze
kunnen parkeren in hun woonomgeving. In woonwijken en
dorpen betekent dit dat zij of op hun eigen terrein of in
de openbare ruimte auto's kunnen parkeren en dat zij in
principe worden gevrijwaard van overmatige parkeerdruk uit
aanliggende gebieden.
Voor de binnenstad is er een aparte benadering. Bewoners
zullen de ruimte moeten delen met de andere functies. Het
beleid zal er op gericht zijn om bewoners te laten parkeren
in parkeergarages in en vooral langs de rand van de
binnenstad. Voor hen die een parkeervergunning willen om op
maaiveld te parkeren kan dat, maar de kosten van die
vergunning zullen hoger zijn dan die van het abonnement in
de parkeergarage.
Bedrijven
Voor bedrijven geldt een benadering op basis van een zekere
profilering van gebieden. Bedrijven/kantoren kunnen zich in
de binnenstad vestigen, maar dienen dan in hun eigen
parkeerbehoefte te voorzien en dienen een beperkte autodruk
met zich mee te nemen. In de kantorenhaak gelden dezelfde
principes, alleen daar is de ruimte minder schaars en
navenant zijn de eisen aan de voorzieningen en de normen
iets minder stringent. Op de bedrijventerreinen zijn de
voorwaarden met betrekking tot parkeren beperkt.
Binnenstadsfuncties winkelen, cultuur en bestuur
De specifieke binnenstadsfuncties winkelen, cultuur en
bestuur zijn functies die een voorkeursbehandeling krijgen.
Meer dan voor het wonen en nog meer dan voor de
kantoorfuncties zal voor die functies in de parkeerbehoefte
moeten worden voorzien.
Indicatieve uitwerking voor binnenstad
Op welke wij ze zou dit geheel nu kunnen worden uitgewerkt
voor een gebied als de binnenstad in tarieven. Dit
overzicht is op dit moment enkel illustratief bedoeld.
Maaiveldparkeren; korte parkeerduur en hoge
tarieven; geschikt voor kort winkelbezoek;