NA TE STREVEN SITUATIE PER DOELGROEP Blad 4 ze aan de openbare ruimte en aan het zicht worden onttrokken. Daar zijn enorme vlaktes met gestald blik ongewenst. Op bedrijventerrein daartegenover, worden geen andere dan technische eisen aan de parkeervoorzieningen gesteld. Het parkeerbeleid is restrictief in die gebieden waar de ruimte schaars is, de aanwezigheid van de auto ongewenst is en alternatieven beschikbaar zijn. Restrictief wil zeggen een beperkte parkeercapaciteit in combinatie met een passend parkeertarief. De kosten van het parkeren dienen zoveel mogelijk door de gebruiker van die parkeerplaats te worden betaald. Dit betekent, dat bij de tariefstelling in toenemende mate de feitelijke kosten richtinggevend zullen worden. Parkeemormen Per activiteit en gebied worden parkeemormen geformuleerd. Die parkeernormen kwantificeren de benodigde parkeercapaciteit uitgedrukt in parkeerplaatsen. Met dat aantal parkeerplaatsen kan een gebied in zijn parkeerbehoefte voorzien. De parkeernormen zijn reële normen die aansluiten bij de werkelijke behoefte. In vergelijking met het oude ABC-locatiebeleid worden de parkeernormen ruimer. Dit in lijn met de vijfde nota ruimtelijke ordening en de gangbare praktijk. Concreet houdt dit in dat bedrijven en instellingen meer mogelijkheden krijgen voor het realiseren van parkeerruimte Bestaande situaties en nieuwe situaties Het is duidelijk dat het hanteren van normen en andere regulerende maatregelen in nieuwe situaties beter is te realiseren dan in reeds bestaande situaties. Ambitie is wel om ook voor bestaande gebieden in hun eigen parkeerbehoeftes laten voorzien en daarmee volgens de lijnen van het nieuwe beleid te behandelen. Aandachtspunten in dit verband zijn de juridische kaders en de rechtsgelijkheid. Evenwicht regulatie en concurrentiepositie Bij parkeerbeleid gaat het om het evenwicht tussen faciliteren en reguleren, met oog voor de prioriteiten voor de verschillende (binnen)stadsfunctiesbinnen de geldende randvoorwaarden. De concurrentiepositie van de stad en de financiële haalbaarheid van maatregelen zijn in dit verband van belang. Nadrukkelijk wordt hier opgemerkt dat de parkeertarieven een rol spelen in de concurrentiepositie van Leeuwarden, maar dat de aantrekkelijkheid van de binnenstad en daarmee het binnenstadsbezoek wordt bepaald door vooral andere zaken. Blad 5 Als belangrijke financiële randvoorwaarde is in deze notitie gehanteerd dat de mogelijkheden van Gemeente Leeuwarden worden bepaald door de mogelijkheden van het Fonds Reserve Parkeren en daarmee ook grotendeels door de exploitatie van het parkeren. Ter illustratie wordt in het nuvolgende de na te streven situatie beschreven met als invalshoek de verschillende doelgroepen Bewoners De bewoners van Leeuwarden moeten op een passende wijze kunnen parkeren in hun woonomgeving. In woonwijken en dorpen betekent dit dat zij of op hun eigen terrein of in de openbare ruimte auto's kunnen parkeren en dat zij in principe worden gevrijwaard van overmatige parkeerdruk uit aanliggende gebieden. Voor de binnenstad is er een aparte benadering. Bewoners zullen de ruimte moeten delen met de andere functies. Het beleid zal er op gericht zijn om bewoners te laten parkeren in parkeergarages in en vooral langs de rand van de binnenstad. Voor hen die een parkeervergunning willen om op maaiveld te parkeren kan dat, maar de kosten van die vergunning zullen hoger zijn dan die van het abonnement in de parkeergarage. Bedrijven Voor bedrijven geldt een benadering op basis van een zekere profilering van gebieden. Bedrijven/kantoren kunnen zich in de binnenstad vestigen, maar dienen dan in hun eigen parkeerbehoefte te voorzien en dienen een beperkte autodruk met zich mee te nemen. In de kantorenhaak gelden dezelfde principes, alleen daar is de ruimte minder schaars en navenant zijn de eisen aan de voorzieningen en de normen iets minder stringent. Op de bedrijventerreinen zijn de voorwaarden met betrekking tot parkeren beperkt. Binnenstadsfuncties winkelen, cultuur en bestuur De specifieke binnenstadsfuncties winkelen, cultuur en bestuur zijn functies die een voorkeursbehandeling krijgen. Meer dan voor het wonen en nog meer dan voor de kantoorfuncties zal voor die functies in de parkeerbehoefte moeten worden voorzien. Indicatieve uitwerking voor binnenstad Op welke wij ze zou dit geheel nu kunnen worden uitgewerkt voor een gebied als de binnenstad in tarieven. Dit overzicht is op dit moment enkel illustratief bedoeld. Maaiveldparkeren; korte parkeerduur en hoge tarieven; geschikt voor kort winkelbezoek;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 363