RICHTING VERDERE UITWERKING
«4
Blad 6
Parkeergarages; tarieven tot 3 of 4 uren niet
fundamenteel aanpassen; aantrekkelijk blijven
voor binnenstadsbezoek;
Parkeergarages; tarieven voor abonnementen
verhogen, korting voor binnenstadsbewoners;
Parkeervergunningen maaiveld bewoners
binnenstad; tarief verhogen;
Maaiveldplaatsen voor bedrijven; terugbrengen
of afschaffen;
Stringente handhaving.
Ter verdere uitwerking van het parkeerbeleid van Gemeente
Leeuwarden de volgende zaken;
Algemeen
Voorgesteld wordt om de stad in te delen in gebieden en
om vervolgens een naar gebied gedifferentieerd beleid te
voeren. Dit gebiedsgedifferentieerde beleid wordt
manifest in parkeernormen, parkeertarieven,
parkeerduurbeperkingen en andere regulerende
maatregelen
Differentiatie van parkeertarieven zal worden ingezet,
afgestemd op de kwaliteit van het vervoer per OV en
fiets, als regulerend instrumentarium. Goed openbaar
vervoer en hogere parkeertarieven in bijvoorbeeld de
stationsomgeving passen goed bij elkaar. Ook speelt
hierbij, bezien vanuit de gemeente, de beperking van het
gebruik van de auto naar die bestemmingen een rolOok
nu al hanteert Leeuwarden een differentiatie van
tarieven.
Parkeernormen worden functiespecifiek gesteld. Voor
wonen en werken zijn de functiespecifieke normen ook nog
gebiedsspecifiek. Op deze wijze wordt een
parkeerbehoefte van een complex zo goed mogelijk
benaderd. Per geval zal vervolgens de parkeersituatie
moeten worden beoordeeld binnen de gestelde kadersBij
bestemmingsplanaanpassingen en bouwaanvragen zal een en
ander via dat traject kunnen worden geregeld. Bij andere
mutaties, zoals bijvoorbeeld verhuizingen van bedrijven,
is de gemeentelijke regelgeving met parkeernormen niet
effectief. Voor grote bedrijven is het vervoerplan,
waarin afspraken over mobiliteit en parkeren worden
gemaakt, als instrument beschikbaar.
Het parkeren bij bedrijven zal worden geregeld via de
nieuwe parkeernormen met de daaraan gekoppelde
kwaliteitseisen voor parkeervoorzieningen en het
vervoerplan met daarin de mobiliteitsafspraken.
Bedrijven dienen zich aan de normen te houden. Die zijn
Blad 7
gebiedsspecifiek en functiespecifiek (ook kantoor en
baliefuncties). Een bedrijf kan eventueel een tekort aan
parkeerplaatsen afkopen tegen een dekkend tariefEen
bedrijf mag, binnen zekere grenzen, meer parkeerplaatsen
maken als het kan aantonen dat de behoefte groter is
Een vervoerplan zal worden gevraagd van bedrijven met 50
of meer medewerkers (in binnenstad en
kantorenhaak)hebben of bedrijven met 100 medewerkers
(daarbuiten)In dat vervoerplan worden afspraken
gemaakt over mobiliteit, bereikbaarheid en parkeren.
In de woonwijken moet de parkeercapaciteit in
overeenstemming zijn met de parkeerdruk. Vooral in de
oudere wijken is hier sprak van spanning. In die wijken
zal er veel op straat geparkeerd worden en is extra
parkeerdruk door inbreiding alleen aanvaardbaar als daar
ook in extra capaciteit wordt voorzien. Druk van
buitenaf door forenzen, scholen of andere complexen moet
worden tegengegaan met blauwe zones of betaald parkeren.
In nieuwe wijken zal met een passende norm voor parkeren
worden gewerktOok hier geldt een op de vraag
afgestemde capaciteit op eigen terrein en in de openbare
ruimte
Verder moet worden opgemerkt dat de invloed van de
regulerende overheid in dit opzicht beperkt is. Parkeren
op straat terwijl er op eigen terrein ruimte is
gereserveerd en parkeren bij de buurman voor de deur
zijn andere vraagstukken dan verkeersvraagstukken
Binnenstad
De parkeerbalans van de binnenstad is al geruime tijd
onderwerp van discussie. De winkeliers willen een sterke
uitbreiding van de capaciteit, andere willen dat niet of
vinden de kosten daarvan hoog. Vast staat dat op de
winkelpiekmomenten de capaciteit benaderd wordt en in de
wintermaanden zo nu en dan overschreden, maar dat er een
heel groot deel van de week sprake is van
overcapaciteit. De vraag is of de parkeercapaciteit van
de binnenstad moet worden afgestemd op de winkelpieken
Vast staat ook dat de capaciteit in de binnenstad door
bouwplannen en vooral herinrichting sterk afneemt en de
druk door toenemend autobezit en toename van- het
winkelbezoek in Leeuwarden (ambitie en verwachting)
groter wordt. Deze verwachting heeft geleid tot een
taakstelling van de bouw van 800 extra parkeerplaatsen
in (gebouwde) voorzieningen tot 2010. In dit aantal is
meegewogen de ontwikkeling van FEC-bussen, de afname van
maaiveldplaatsen en verwachte toename van de parkeerdruk
op de binnenstad. Capaciteitsuitbreidingen zijn denkbaar
in de Klanderij (130 pp), het OHK (250 pp), de Aegon
(effectief 200 pp) en andere plaatsen.