RICHTING VERDERE UITWERKING «4 Blad 6 Parkeergarages; tarieven tot 3 of 4 uren niet fundamenteel aanpassen; aantrekkelijk blijven voor binnenstadsbezoek; Parkeergarages; tarieven voor abonnementen verhogen, korting voor binnenstadsbewoners; Parkeervergunningen maaiveld bewoners binnenstad; tarief verhogen; Maaiveldplaatsen voor bedrijven; terugbrengen of afschaffen; Stringente handhaving. Ter verdere uitwerking van het parkeerbeleid van Gemeente Leeuwarden de volgende zaken; Algemeen Voorgesteld wordt om de stad in te delen in gebieden en om vervolgens een naar gebied gedifferentieerd beleid te voeren. Dit gebiedsgedifferentieerde beleid wordt manifest in parkeernormen, parkeertarieven, parkeerduurbeperkingen en andere regulerende maatregelen Differentiatie van parkeertarieven zal worden ingezet, afgestemd op de kwaliteit van het vervoer per OV en fiets, als regulerend instrumentarium. Goed openbaar vervoer en hogere parkeertarieven in bijvoorbeeld de stationsomgeving passen goed bij elkaar. Ook speelt hierbij, bezien vanuit de gemeente, de beperking van het gebruik van de auto naar die bestemmingen een rolOok nu al hanteert Leeuwarden een differentiatie van tarieven. Parkeernormen worden functiespecifiek gesteld. Voor wonen en werken zijn de functiespecifieke normen ook nog gebiedsspecifiek. Op deze wijze wordt een parkeerbehoefte van een complex zo goed mogelijk benaderd. Per geval zal vervolgens de parkeersituatie moeten worden beoordeeld binnen de gestelde kadersBij bestemmingsplanaanpassingen en bouwaanvragen zal een en ander via dat traject kunnen worden geregeld. Bij andere mutaties, zoals bijvoorbeeld verhuizingen van bedrijven, is de gemeentelijke regelgeving met parkeernormen niet effectief. Voor grote bedrijven is het vervoerplan, waarin afspraken over mobiliteit en parkeren worden gemaakt, als instrument beschikbaar. Het parkeren bij bedrijven zal worden geregeld via de nieuwe parkeernormen met de daaraan gekoppelde kwaliteitseisen voor parkeervoorzieningen en het vervoerplan met daarin de mobiliteitsafspraken. Bedrijven dienen zich aan de normen te houden. Die zijn Blad 7 gebiedsspecifiek en functiespecifiek (ook kantoor en baliefuncties). Een bedrijf kan eventueel een tekort aan parkeerplaatsen afkopen tegen een dekkend tariefEen bedrijf mag, binnen zekere grenzen, meer parkeerplaatsen maken als het kan aantonen dat de behoefte groter is Een vervoerplan zal worden gevraagd van bedrijven met 50 of meer medewerkers (in binnenstad en kantorenhaak)hebben of bedrijven met 100 medewerkers (daarbuiten)In dat vervoerplan worden afspraken gemaakt over mobiliteit, bereikbaarheid en parkeren. In de woonwijken moet de parkeercapaciteit in overeenstemming zijn met de parkeerdruk. Vooral in de oudere wijken is hier sprak van spanning. In die wijken zal er veel op straat geparkeerd worden en is extra parkeerdruk door inbreiding alleen aanvaardbaar als daar ook in extra capaciteit wordt voorzien. Druk van buitenaf door forenzen, scholen of andere complexen moet worden tegengegaan met blauwe zones of betaald parkeren. In nieuwe wijken zal met een passende norm voor parkeren worden gewerktOok hier geldt een op de vraag afgestemde capaciteit op eigen terrein en in de openbare ruimte Verder moet worden opgemerkt dat de invloed van de regulerende overheid in dit opzicht beperkt is. Parkeren op straat terwijl er op eigen terrein ruimte is gereserveerd en parkeren bij de buurman voor de deur zijn andere vraagstukken dan verkeersvraagstukken Binnenstad De parkeerbalans van de binnenstad is al geruime tijd onderwerp van discussie. De winkeliers willen een sterke uitbreiding van de capaciteit, andere willen dat niet of vinden de kosten daarvan hoog. Vast staat dat op de winkelpiekmomenten de capaciteit benaderd wordt en in de wintermaanden zo nu en dan overschreden, maar dat er een heel groot deel van de week sprake is van overcapaciteit. De vraag is of de parkeercapaciteit van de binnenstad moet worden afgestemd op de winkelpieken Vast staat ook dat de capaciteit in de binnenstad door bouwplannen en vooral herinrichting sterk afneemt en de druk door toenemend autobezit en toename van- het winkelbezoek in Leeuwarden (ambitie en verwachting) groter wordt. Deze verwachting heeft geleid tot een taakstelling van de bouw van 800 extra parkeerplaatsen in (gebouwde) voorzieningen tot 2010. In dit aantal is meegewogen de ontwikkeling van FEC-bussen, de afname van maaiveldplaatsen en verwachte toename van de parkeerdruk op de binnenstad. Capaciteitsuitbreidingen zijn denkbaar in de Klanderij (130 pp), het OHK (250 pp), de Aegon (effectief 200 pp) en andere plaatsen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 364