«I
Blad 8
Het wonen in de binnenstad is bevorderd om diverse
redenen. Het kunnen parkeren voor bewoners van de
binnenstad is aantrekkelijk gemaakt. Bewoners met
vergunningen nemen veel maaiveldparkeerplaatsen in
beslag. Aangezien er veel maaiveldparkeerplaatsen
verdwenen zijn en nog verdwijnen (schatting totaal
ongeveer 60 0) en kort parkeren bij functies in de
binnenstad goed mogelijk moet zijn, is hier sprake van
spanning. Voorgesteld wordt om met het prijsmechanisme
een verschuiving van bewonersparkeren naar
parkeergarages te bewerkstelligen en met tarieven en
parkeerduurbeperkingen het kort parkeren meer
doorstroming te geven. Abonnementen voor bedrijven in de
binnenstad op maaiveld zouden kunnen worden afgeschaft
of erg duur gemaakt, uitzonderingen daargelaten.
Kantoren in de binnenstad dienen ook in hun eigen
parkeerbehoefte te voorzien. Kantoorcomplexen, waarvan
het parkeren niet adequaat zou zijn geregeld, leveren
grote problemen op. Het is in de binnenstad niet
mogelijk en ook niet aanvaardbaar dat woon-werkers in de
binnenstad op maaiveld parkeren. Buiten de binnenstad
zal het schilparkeren onmogelijk worden gemaakt met
blauwe zones of betaald parkeren.
Eigen parkeervoorzieningen of huur van publieke
voorzieningen met een afkoop van de investeringskosten
voor de bouw van die voorzieningen is de denklijn.
Belangrijk is het uitgangspunt dat de publieke
parkeergarages primair bedoeld zijn voor andere functies
dan werken in de binnenstad. Opgemerkt moet worden dat
de tarieven voor parkeerabonnementen voor bedrijven in
de publieke garages erg laag zijn.
Overig
Voorgesteld wordt om betaald parkeren in de avond (en
nacht) in de binnenstad te introduceren. Het tarief en
de (maximale) parkeerduur zullen moeten worden afgestemd
op de binnenstadfuncties. Dit betekent dat er niet
"halverwege een voorstelling moet worden bijgevuld".
Deze maatregel wordt ingevoerd om de parkeerdruk in de
avonduren te reguleren. Deze maatregel zal ook
handhaving in die perioden vergen en kan niet los van
openstelling van één parkeergarages) in de avonduren
worden gezien.
Er is een grote differentiatie van abonnementen,
ontheffingen en vergunningen voor de binnenstad. Deze
veelheid aan mogelijkheden zal moeten worden gesaneerd.
De tarieven van het parkeren in Leeuwarden zijn niet
hoog. In vergelijking met andere steden, als Zwolle
Amersfoort en Groningen, zitten we zeker niet hoog. In
vergelijking met kleinere steden en kernen in Fryslan
zitten uiteraard wel hoger. Dit is gelet op de positie
Blad 9
en ambitie Leeuwarden en de situatie in de Leeuwarder
binnenstad ook logisch.
Verhoudingsgewijs zitten we laag bij de kosten voor
parkeren gedurende meer dan 4 uren en bij abonnementen.
Een landelijk onderzoek heeft recent aangetoond dat de
gebruiker ongeveer een kwart van de maatschappelijke
kosten van het parkeren betaald. Voorgesteld wordt om de
tarieven van het parkeren, zeker voor de langere
perioden en de abonnementen, structureel te verhogen.
Verder zal het prijsmechanisme worden ingezet als
regulerend instrument. De mogelijkheden voor aanpassing
van de tariefstelling zouden met betrokkenen moeten
worden besproken.
Het maaiveldparkeren zal worden ontmoedigd door de
tarieven van maaiveldparkeren wezenlijk hoger te maken
dan die van parkeren in garagesVerder gelden er op
maaiveld parkeerduurbeperkingen en in de garages in
principe niet
Om te kunnen bewerkstelligen dat bewoners en bezoekers
ook in de avond en nacht hun auto kunnen (de)parkeren
zal er ook een publieke garage 24 uur per dag zijn
opengesteld. Voorgesteld wordt om de Zaailand garage 24
uur per dag open te stellen. Op termijn zou ook de
Hoeksterend garage en/of de eventuele
Oldehoofsterkerkhof garage 24 uur per dag open kunnen
zijn. Openstelling met onbemande garages is vooralsnog
niet aan de orde.
Overwogen wordt om de blauwe zone in de schilwijken door
betaald parkeren te vervangen. In vele Nederlandse
steden vindt dat proces momenteel plaats. Hierbij spelen
argumenten van parkeerregulatie (effectiviteit van
beleid)eenduidigheid en geld een rol. Voor bewoners
(en eventueel hun bezoekers) blijft het systeem van
vergunningen van kracht. De kosten voor de bewoners
hoeven niet te veranderen door de introductie van
betaald parkeren.
Nagedacht wordt over het eventueel aangaan van
contracten met partijen die de bouw en de exploitatie
van parkeerruimte zouden willen verzorgen. Voordelen
zitten in de financiering van capaciteit op de korte
termijn, nadelen in de betrekkelijke sturing op de
exploitatie als het gaat om openstelling en tarieven.
Hier speelt uiteraard de positie van de Stichting
Parkeergarages Leeuwarden een rol. Vooralsnog zijn we
terughoudend met dergelijke initiatieven.
Er zal in het parkeerbeleidsplan expliciet aandacht
worden besteed aan het parkeren voor gehandicapten.