«I Blad 8 Het wonen in de binnenstad is bevorderd om diverse redenen. Het kunnen parkeren voor bewoners van de binnenstad is aantrekkelijk gemaakt. Bewoners met vergunningen nemen veel maaiveldparkeerplaatsen in beslag. Aangezien er veel maaiveldparkeerplaatsen verdwenen zijn en nog verdwijnen (schatting totaal ongeveer 60 0) en kort parkeren bij functies in de binnenstad goed mogelijk moet zijn, is hier sprake van spanning. Voorgesteld wordt om met het prijsmechanisme een verschuiving van bewonersparkeren naar parkeergarages te bewerkstelligen en met tarieven en parkeerduurbeperkingen het kort parkeren meer doorstroming te geven. Abonnementen voor bedrijven in de binnenstad op maaiveld zouden kunnen worden afgeschaft of erg duur gemaakt, uitzonderingen daargelaten. Kantoren in de binnenstad dienen ook in hun eigen parkeerbehoefte te voorzien. Kantoorcomplexen, waarvan het parkeren niet adequaat zou zijn geregeld, leveren grote problemen op. Het is in de binnenstad niet mogelijk en ook niet aanvaardbaar dat woon-werkers in de binnenstad op maaiveld parkeren. Buiten de binnenstad zal het schilparkeren onmogelijk worden gemaakt met blauwe zones of betaald parkeren. Eigen parkeervoorzieningen of huur van publieke voorzieningen met een afkoop van de investeringskosten voor de bouw van die voorzieningen is de denklijn. Belangrijk is het uitgangspunt dat de publieke parkeergarages primair bedoeld zijn voor andere functies dan werken in de binnenstad. Opgemerkt moet worden dat de tarieven voor parkeerabonnementen voor bedrijven in de publieke garages erg laag zijn. Overig Voorgesteld wordt om betaald parkeren in de avond (en nacht) in de binnenstad te introduceren. Het tarief en de (maximale) parkeerduur zullen moeten worden afgestemd op de binnenstadfuncties. Dit betekent dat er niet "halverwege een voorstelling moet worden bijgevuld". Deze maatregel wordt ingevoerd om de parkeerdruk in de avonduren te reguleren. Deze maatregel zal ook handhaving in die perioden vergen en kan niet los van openstelling van één parkeergarages) in de avonduren worden gezien. Er is een grote differentiatie van abonnementen, ontheffingen en vergunningen voor de binnenstad. Deze veelheid aan mogelijkheden zal moeten worden gesaneerd. De tarieven van het parkeren in Leeuwarden zijn niet hoog. In vergelijking met andere steden, als Zwolle Amersfoort en Groningen, zitten we zeker niet hoog. In vergelijking met kleinere steden en kernen in Fryslan zitten uiteraard wel hoger. Dit is gelet op de positie Blad 9 en ambitie Leeuwarden en de situatie in de Leeuwarder binnenstad ook logisch. Verhoudingsgewijs zitten we laag bij de kosten voor parkeren gedurende meer dan 4 uren en bij abonnementen. Een landelijk onderzoek heeft recent aangetoond dat de gebruiker ongeveer een kwart van de maatschappelijke kosten van het parkeren betaald. Voorgesteld wordt om de tarieven van het parkeren, zeker voor de langere perioden en de abonnementen, structureel te verhogen. Verder zal het prijsmechanisme worden ingezet als regulerend instrument. De mogelijkheden voor aanpassing van de tariefstelling zouden met betrokkenen moeten worden besproken. Het maaiveldparkeren zal worden ontmoedigd door de tarieven van maaiveldparkeren wezenlijk hoger te maken dan die van parkeren in garagesVerder gelden er op maaiveld parkeerduurbeperkingen en in de garages in principe niet Om te kunnen bewerkstelligen dat bewoners en bezoekers ook in de avond en nacht hun auto kunnen (de)parkeren zal er ook een publieke garage 24 uur per dag zijn opengesteld. Voorgesteld wordt om de Zaailand garage 24 uur per dag open te stellen. Op termijn zou ook de Hoeksterend garage en/of de eventuele Oldehoofsterkerkhof garage 24 uur per dag open kunnen zijn. Openstelling met onbemande garages is vooralsnog niet aan de orde. Overwogen wordt om de blauwe zone in de schilwijken door betaald parkeren te vervangen. In vele Nederlandse steden vindt dat proces momenteel plaats. Hierbij spelen argumenten van parkeerregulatie (effectiviteit van beleid)eenduidigheid en geld een rol. Voor bewoners (en eventueel hun bezoekers) blijft het systeem van vergunningen van kracht. De kosten voor de bewoners hoeven niet te veranderen door de introductie van betaald parkeren. Nagedacht wordt over het eventueel aangaan van contracten met partijen die de bouw en de exploitatie van parkeerruimte zouden willen verzorgen. Voordelen zitten in de financiering van capaciteit op de korte termijn, nadelen in de betrekkelijke sturing op de exploitatie als het gaat om openstelling en tarieven. Hier speelt uiteraard de positie van de Stichting Parkeergarages Leeuwarden een rol. Vooralsnog zijn we terughoudend met dergelijke initiatieven. Er zal in het parkeerbeleidsplan expliciet aandacht worden besteed aan het parkeren voor gehandicapten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 365